Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verkenner fout (Opgelost)  (gelezen 1319 keer)

Offline ub_novice

  • Lid
Verkenner fout (Opgelost)
« Gepost op: 2009/03/08, 16:49:19 »
Heb wat gestoeid met Bluetooth en alle geïnstalleerde bluez progjes middels synaptic verwijderd en daarna weer opnieuw geïnstalleerd. Bluetooth doet het nog steeds niet maar is de verkenner nu om zeep geholpen. Wanneer ik nu via Locaties b.v. documenten open dan wordt de Totem Media Speler geopend en die geeft dan als afspeellijst alle documenten en folders aan. Geeft ook de message dat er een fout is opgetreden.
In Totem is het natuurlijk niet mogelijk een document te openen zodat het openen van files onmogelijk is geworden. Recent geopende documenten werkt nog wel.

Wie heeft er een tip? De laptop is flink useless geworden op deze manier.
Heb sinds gisteren Hardy geïnstalleerd en werkte alles normaal vóór het Bluetooth experiment.
Bvbd voor iedere tip.
ub_novice

De Terminal geeft ook een vreemde message heb ik nu opgemerkt.

carel@carel-laptop:~$ sudo /etc/init.d/networking restart
sudo: unable to resolve host carel-laptop
[sudo] password for carel:

sudo: unable to resolve ... etc. heb ik nog niet eerder gezien.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 16:47:10 door ub_novice »
Toshiba NB305, Ubuntu Netbook Remix 9.10

Re: Verkenner fout
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/09, 10:58:57 »
Hallo ub_novice, heb je meerdere gebruikers op de laptop? Zoja, hebben die er ook last van? Zonee, wellicht zou je een nieuwe gebruiker aan kunnen maken om na te gaan of deze nieuwe gebruiker dezelfde problemen heeft.
En die unable to resolve melding is niet zo'n ramp, heb ik ook wel eens, nog niet gecheckt waar dat vandaan komt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/09, 11:10:14 »
Je foutmelding kan je elimineren door je /etc/hosts te corrigeren: http://lcardinaals.wordpress.com/2008/04/27/upgrade-naar-ubuntu-804-unable-to-resolve-host/

Verder sluit ik mij aan bij wat AutoStatic reeds meldde. Als blijkt dat het probleem zich bij die nieuwe account niet voor doet, dan kan je je "oude" account "resetten" door de verborgen configuratiebestanden (bestanden en directories waarvan de naam begint met een punt) te verplaatsen/verwijderen. Volgende keer dat je dan in je oud account inlogt, worden alle "fabrieksinstellingen" hersteld. Je gebruikersdocumenten blijven gewoon staan.

Offline ub_novice

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/09, 16:55:33 »
Heb net een nieuwe account aangemaakt maar blijft het probleem hetzelfde. Zou het helpen om alles wat mbt Nautilus al geïnstalleerd is te her-installeren? Misschien is er tijdens het verwijderen van de Bluez progjes iets verwijderd wat met Nautilus te maken heeft.

Heb de Terminal foutmelding middels de tip van vanadium opgelost, Merci!
« Laatst bewerkt op: 2009/03/09, 17:21:40 door ub_novice »
Toshiba NB305, Ubuntu Netbook Remix 9.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/09, 18:14:34 »
Je kan herinstallatie van nautilus het eens proberen, maar omdat het een component is die nogal diep in je desktop zit, doe je dat wellicht best van een recovery prompt: apt-get purge, gevolgd door herinstallatie. Anders is het net alsof je de poten afzaagt van de stoel waarop je zit.

Zoek eerst in Synaptic package manager paketten die met nautilus en totem te maken hebben. Kopieer de namen in een textbestandje.

Dan booten naar een recoveryprompt.

1) Pakketten verwijderen
(ik vermoed dat "sudo" hier niet hoeft)

apt-get purge <al je pakketten oplijsten>

Herinstalleren:
apt-get install ubuntu-desktop
(edit: commando werd gecorrigeerd, zie verder)
Hiermee worden alle verwijderde componenten die tot de basisinstallatie behoren, opnieuw geïnstalleerd. Hopelijk is de configuratie weer goed na deze zware, maar in principe veilige chirugie. Tenzij iemand vooralsnog een minder drastische oplossing heeft.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/10, 10:25:13 door vanadium »

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/09, 21:37:20 »
een andere verkenner proberen is op zich minder drastisch denk ik.

Enne, vergeet niet te backuppen zou ik zeggen, voordat er onverhoopt toch iets mis gaat en je jezelf een hartverzakking bezorgt :p

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/09, 21:45:20 »
Los je daar het probleem mee op?

Dat over het backuppen volg ik zonder meer.

Offline ub_novice

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/10, 09:41:21 »
vanadium,
Hoe gaat het oplijsten? apt-get purge /pakketnaam1/pakketnaam2/enz?
gebruik van / lijkt me niet goed is meer voor pad verwijzing. Zal de documentatie eens raadplegen.

Moet er geen install bij; apt-get ubuntu-desktop? dus apt-get install ubuntu-desktop

Ik zou kunnen beginnen met Totem te purgen en kijken of het helpt, zoniet dan verder met de Nautilus pakketten.
Zou m.i. de zaak niet verergeren.


« Laatst bewerkt op: 2009/03/10, 09:51:54 door ub_novice »
Toshiba NB305, Ubuntu Netbook Remix 9.10

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/10, 10:24:21 »
Oplijsten is de naam van de pakketten met een spatie tussen. Misschien is
apt-get purge nautilus totem
al voldoende.

en inderdaad: er moet ook "install" bij bij het tweede commando. Ik heb dat even gecorrigeerd.

Offline ub_novice

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/10, 11:15:07 »
Heb Totem gepurged en hielp dit niet. Hierna in Synaptic gezocht naar Nautilus en bleek, een raadsel hoe, Nautilus niet geïnstalleerd te zijn. Nautilus geïnstalleerd en werkt deze weer. Heb met deze actie ook wat hulp-progjes zoals "send-to" en "foto's schalen" geïnstalleerd en is Ubuntu alweer wat handiger geworden. Nu Totem opnieuw installeren en kijken of de "games" weer te installeren zijn, deze zijn verdwenen met het purgen van Totem.
Bedankt voor alle hulp en tips.
Toshiba NB305, Ubuntu Netbook Remix 9.10

Offline Erik_m

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/10, 19:52:37 »
Los je daar het probleem mee op?
Leek me het proberen waard, maar nautilus herinstalleren is natuurlijk ook wel een goed idee :)

Offline ub_novice

  • Lid
Re: Verkenner fout
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/11, 09:19:53 »
Ben nu bijna terug op de normale status. Voorzover ik kan overzien mis ik nu alleen nog het oranje icoontje bij de username. Is mee te leven. Wanneer Nautilus om zeep is geholpen kan je ook geen USB memory meer mounten is dus een naar probleem.
Nu weer verder met het Bleutooth verhaal. Werkte even gedeeltelijk na de upgrade naar Hardy, kon de laptop zien op mijn Palm Tungsten T3, maar de laptop ontdekte geen BT devices. Na afsluiten en later weer starten van de laptop was dit ook weer over. Bluetooth doet niets meer terwijl de USB adapter uit de box zou moeten werken volgens de hardware compatibility site (Trust BT-2400p, Broadcom chip)
Is echter een ander probleem voor een nieuwe topic.
Allen hartelijk bedankt voor de support.
Nu nog uitzoeken hoe dit topic als opgelost te markeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 09:32:39 door ub_novice »
Toshiba NB305, Ubuntu Netbook Remix 9.10

Re: Verkenner fout
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/11, 10:29:16 »
Mooi dat nautilus het weer doet.
Je kun je topic op opgelost zetten door je eerste post van dit draadje aan te passen, dan kun je namelijk ook het onderwerp veranderen in bijv. (Opgelost) Verkenner fout.