Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop wil niet power-off gaan.  (gelezen 15390 keer)

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #50 Gepost op: 2019/06/16, 22:43:26 »
bedankt

heeft de interface of de software een bepaalde naam (type ) ? want k zie soms adators verschijnen.

leop

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #51 Gepost op: 2019/06/16, 23:13:03 »
Een service manual kan ik niet vinden. Wel het gebruikers manual.
Op pagina 56 kun je de demontage van de harde schijf vinden.

Ga met die harde schijf naar een computerzaak en laat je voorlichten welke mogelijkheden er geboden kunnen worden.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #52 Gepost op: 2019/06/17, 12:21:31 »
Ik volg het even niet meer. Een pc niet meer uit gaat omdat de hdd bad sectors heeft? Dat heb ik nog nooit gehad.
Hdd's met bad sectors wel vaak genoeg gehad, en dat bleef gewoon werken totdat het een keer niet meer werkte, en dan helemaal niet meer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #53 Gepost op: 2019/06/17, 14:12:54 »
Als de bad blocks in de boot sector zitten is het wel te verklaren.
Dat wij het nog niet meegemaakt hebben zegt dan weinig.

Een discussie: How to fix the hard-drive Bad Sector
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #54 Gepost op: 2019/06/17, 19:12:15 »
aan evc

bedankt voor je inzet om mijn probleem te analiseren, de drive vervangen is geen probleem.
toch heb ik mijn bedenking in verband met bad sectors in de boot regio. het booten gaat zonder problemen en dat heeft mijnsinziens geen invloed op shutdown. mocht dit zo zijn dan zijn er andere problemen die zich voordoen bij het opstarten. hiermee sluit ik me een beetje aan bij partyrabbit die een gelijkaardig beeld heeft over de situatie.

kan ik de bad sectors uitlezen van de schijf ? vroeger ging dat eenvoudig maar nu ....is het een verkoopsargument geworden en verdoezeld.
toch moet het kunnen volgens mij. maar wie kent de commando's hiervoor.

wanneer ik boot van de cdschijf dan doet het shut-down probleem zich ook voor en dan werkt de pc toch op de cd schijf en niet op de bootregio van de harde schijf ? of niet?

zou het kunnen dat er iets mis is met bios ?

want hoe werkt het shut-down systeem eigenlijk? ik stelde vroeger vast dat er steeds een programmatje wordt geladen (disc bewegingen) er wordt dus ergens een commando gegeven aan de hardware om te stoppen via dat programma.

leop

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #55 Gepost op: 2019/06/17, 19:25:46 »
vervangen van  een disc zie ik wel zitten, maar waar een goede kopen, want in elke winkel is alles goed.....als ze maar vekopen is mijn negatieve ervaring.
onuitspreekbare termen slaan ze rond je oren maar kunnen niet technisch duidelijk zeggen waarover ze het hebben.

naar wat moet ik kijken , wat is belangrijk, ik zie het wel zitten voor ssd maar in een oud beestje steken !!! gaat dat wel goed komen.

leop

Ik heb tot nu toe 3 Kingston A400 120GB ssd's gekocht (van ca. € 25) en in oude laptops gezet, 6-10 jaar, en ze werken fantastisch. Scheelt enorm in snelheid. Over duurzaamheid kan ik niet veel zeggen, de oudste doet het nu 3 jaar.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #56 Gepost op: 2019/06/17, 19:37:43 »
Als de bad blocks in de boot sector zitten is het wel te verklaren.
Dat wij het nog niet meegemaakt hebben zegt dan weinig.

Bedankt. Vragen uit interesse, niet als discussie.

Maar linux zet toch zelf 'bad blocks' buitenspel? Deze negeert 'bad blocks' toch?
Ik heb dat hier op het forum eens besproken omtrent een harddisk die dat had, en toen was het advies (ook) vervangen want stopt er een keer mee. Maar op dat moment draaide de pc gewoon zoals het behoort, inclusief netjes afsluiten.
Daarom kan ik ook niet helemaal plaatsen dat dat dan nu voor niet afsluiten zou zorgen? (= het kernprobleem)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #57 Gepost op: 2019/06/17, 20:02:07 »
Ik neem aan dat een shutdown ook onderdeel is van het bootmanagement van een harde schijf.
Of Linux instaat is om bad blocks - die verband houden met het booten en sluiten - te negeren of te verplaatsen, durf ik niet te zeggen.

Powermanagement heb je in het BIOS niet kunnen vinden. Bovendien heb je al een BIOS reset gedaan.
Aangezien je al twee Ubuntu versies hebt geprobeerd, blijft het probleem bestaan.
Zekerheid dat de HDD de oorzaak is kan ik je niet geven. Wel dat de verschijnselen er op duiden.

Ik sta open voor andere verklaringen.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #58 Gepost op: 2019/06/17, 20:41:27 »
bedankt evc

als ik de disc verander ga ik je zeker op de hoogte brengen.

de vraag die bij mij nu opkomt  is " ik heb geen enkel pobleem met de normale werking" doe ik nu die kosten enkel om hem af te zetten.

zoals gevraagd in vorige mail ga ik toch trachten iemand te vinden die weet hoe ik de bad sectors kan opzoeken en dan zijn we zeker met een bewijs.

de vraag blijft ook "hoe werkt de shut-down"

leop


swake

  • Gast
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #59 Gepost op: 2019/06/17, 20:55:55 »
Een soortgelijk probleem , dateert wel uit 2009

Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #60 Gepost op: 2019/06/17, 21:30:24 »
Ik neem aan dat een shutdown ook onderdeel is van het bootmanagement van een harde schijf.
Powermanagement heb je in het BIOS niet kunnen vinden. Bovendien heb je al een BIOS reset gedaan.

Daarom kwam ik ook met die optie in de bios. Wat wel vaker zorgde voor niet afsluiten, destijds bij xp en zo.
Zoals ook swake nu weer komt met eenzelfde probleem waar ook naar die bios (en grub) verwezen wordt.

Maar als het dat probleem is is dat een bekende opstart(afsluit)-instelling, en dan staat dat los van de bad sectors volgens mij?
Maar ik weet het nu ook niet meer.  :(
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #61 Gepost op: 2019/06/17, 21:49:06 »
hoe ik de bad sectors kan opzoeken
Dat kan via het terminalvenstercommando badblocks. In principe is dat commando veilig voor data. Dat wil zeggen met de uitzondering van de w optie. Want de w optie verwijderd alle data en partities van de harddisk. Gebruik die w optie dus alleen als je een reserve kopie hebt van je data, en er geen usb back-up harddisk is ingepugd. En draai dat badblock commando bij voorkeur vanaf een (X)ubuntu dvd live sessie. Omdat het lang kan duren alvorens het commando is voltooid, draai deze op een laptop bij voorkeur met accu en voedingsadapter ingeschakeld.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #62 Gepost op: 2019/06/17, 22:36:13 »
bedankt jojo

ga ik morgen eens proberen vooral zien dat ik geen foute parameters ingeef of gebruik

leop

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #63 Gepost op: 2019/06/18, 19:32:47 »
SATA snelheden

Bij de specificaties lees ik dat het notebook een SATA 150 aansluiting voor een HDD of SSD heeft (2.5 inch).
Dat betekent dat de maximale snelheid van data overdracht 150MB/s is.
Plaatst men een SSD met een hogere snelheid in dit notebook dan wordt het gelimiteerd tot 150MB/s.
Interessant is dan of het plaatsen van een SSD nog zinvol. In deze video wordt het zichtbaar:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #64 Gepost op: 2019/06/19, 23:07:16 »
bedankt evc voor deze interessante informatie.,

intussen heb ik toch besloten om die kosten niet te doen aan dit oud beestje, hij werkt goed waarvoor wat ik hem gebruik en afzetten doe ik dan maar met op de knop te drukken.

in ieder geval nogmaals mijn dank voor je inzet
leop

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #65 Gepost op: 2019/06/19, 23:29:25 »
Graag gedaan.  :)

Ik zou ook niet investeren in zo'n oud notebook.
Neemt niet weg dat het een leuk topic was: met helaas een open einde.

Maak wel regelmatig data back-ups mocht de HDD verder achteruit gaan.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #66 Gepost op: 2019/06/20, 16:24:34 »
heb intussen jojo zijn voorstel geprobeerd  (badblocks-test)

resultaat nog steeds hetzelfde als ......jaren geleden, 4 opeenvolgende sectoren (of blocks) geven error op elaps 14 ongeveer.
dus disc is nog (blijkbaar ) in een 'goede' staat.

blijft natuurlijk de vraag van die shutdown en dat houd mij nu nog wel bezig.

zou het hardware kunnen zijn ? hoe dan te testen? zijn het corrupte settings ? maar waar staan die dan.


maar om een ander verhaalte aan te snijden hetvolgende :
enkele weken geleden heb ik op mijn andere computer dell (ook een oud beestje en op zeker 10km afstand) ook een shutdown probleem gehad (en nog heb) en een besmetting lijkt mij dus uitgesloten.

wat gebeurde er:
bij een shut down kreeg ik de melding dat een programma onverwacht was gestopt terwijl de shutdown foutloos verder ging.
's anderendaags bij het opstarten duurde het enorm lang om op te starten.
in de linker boven hoek verscheen een klein vierkantje met in het midden de beweegbare muis, op een bepaald moment verdween het viekantje en werd er normaal geladen.
shutdown ging nietmeer via het scherm, deze werkt enkel nog via console commando.
ik heb dan vannalles getest en gedaan (met de grote fout niks daarvan op te schrijven) met als gevolg dat het vierkantje weg is en hij telkens normaal opstart.
één remark : vroeger starte hij automatisch op als ik de pc onder spanning bracht nu moet ik telkens op de startbutton drukken.

voila de verhaaltjeŝ met mijn oude beestjes.
leop
en  evc, tis hiervrezelijk  aan het spoken (grapje)


Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #67 Gepost op: 2019/06/20, 17:08:27 »
Om even door te spoken, wellicht is er bij de DVD methode iets niet helemaal goed gegaan en zou een opstartbare USB-stick met het ISO een beter resultaat geven?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

swake

  • Gast
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #68 Gepost op: 2019/06/20, 19:22:25 »
Citaat
maar om een ander verhaalte aan te snijden hetvolgende :
enkele weken geleden heb ik op mijn andere computer dell (ook een oud beestje en op zeker 10km afstand) ook een shutdown probleem gehad (en nog heb) en een besmetting lijkt mij dus uitgesloten.

wat gebeurde er:
bij een shut down kreeg ik de melding dat een programma onverwacht was gestopt terwijl de shutdown foutloos verder ging.
's anderendaags bij het opstarten duurde het enorm lang om op te starten.
in de linker boven hoek verscheen een klein vierkantje met in het midden de beweegbare muis, op een bepaald moment verdween het viekantje en werd er normaal geladen.
shutdown ging nietmeer via het scherm, deze werkt enkel nog via console commando.
ik heb dan vannalles getest en gedaan (met de grote fout niks daarvan op te schrijven) met als gevolg dat het vierkantje weg is en hij telkens normaal opstart.
één remark : vroeger starte hij automatisch op als ik de pc onder spanning bracht nu moet ik telkens op de startbutton drukken.

Zou het kunnen dat Wake On Lan ingeschakeld is in het Bios



Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #69 Gepost op: 2019/06/20, 20:52:17 »
beste evc

kan je mj zeggen waar ik het eenvoudigste xubuntu kan downloaden voor het maken van een usb stick.

de onoverzichtelijke wirwar van voorstellen zijn voor een leek niet te doorzien
ik lees zelfs  "difference between xfce and xubuntu" wat moet ik me daar van voorstellen?
het geeft me een ongemakkelijk gevoel van wat is er nu nog echt het juiste?

bedankt voor info
leop

aan swake
ik ga dat morgen proberen op te zoeken

DarkEra

  • Gast
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #70 Gepost op: 2019/06/20, 20:55:25 »
Xubuntu kan je hier downloaden: https://xubuntu.org/download
Neem wel de 18.04 LTS versie.

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #71 Gepost op: 2019/06/20, 21:46:50 »
Als je het ISO op USB-stick wilt zetten kun je Startup Disk Creator installeren en gebruiken:



Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #72 Gepost op: 2019/06/20, 22:50:46 »
ik vind dat programma niet via console?
leop

Offline EvC

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #73 Gepost op: 2019/06/20, 23:04:20 »
Als je het geïnstalleerd hebt kun je het vinden met de zoekterm Opstartschijf aanmaken.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline leop

  • Lid
Re: laptop wil niet power-off gaan.
« Reactie #74 Gepost op: 2019/06/20, 23:13:46 »
onvolledige info van mij sorry, ik kan het niet vinden om te installeren
leop