Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xen versus Unbuntu Cloud  (gelezen 907 keer)

Xen versus Unbuntu Cloud
« Gepost op: 2010/10/19, 20:22:32 »
Hallo allemaal,

Als Windows freak enige tijd geleden zoals velen de gelukkige stap gemaakt naar Unbuntu.
Nu van baby naar kleuter gegroeid en hard op weg om tiener te worden zullen we maar zeggen.
Ofwel ik heb Xen gedownload en er even niets mee gedaan omdat ik twijfel tussen Unbuntu cloud en Xen.
Ik zou graag willen weten van mensen die al een Unbuntu cloud hebben draaien wat de grote verschillen zijn.
Moet nu even zoeken waar ik de Unbuntu cload server kan downloaden heb er enkele stukjes over gelezen op de website maar nog geen link kunnen vinden.
Voor ik ga Downloaden en installeren zou ik het erg waarderen als op mijn oproep reacties komen.
Ik huur momenteel clouds en ben tevreden, maar ach je weet hoe het gaat, hier staan nog een paar bakjes niets te doen en ik heb de komende tijd redelijk vrij gepland om me er eens echt in te verdiepen en te installeren.

Zal geen spannende Cloud zijn, mijn W2K8 bakje die nu primair TS staat te spelen zal wellicht over gezet worden naar de Cloud, immers jammer van de euries niets met de licentie te doen en het is nostalgie zullen we maar zeggen.

Daarnaast wil ik mijn VMware Workstation 6 ook graag down brengen en dus zijn taken ook in de cloud onder brengen.

Zoals je ziet geen spannende dingen maar dat neemt niet weg dat het fundament (in dit geval dus de cloud) goed moet zijn.

Mensen dank voor het lezen van mijn oproepje en ik kijk uit naar serieuze reacties.

Ik zoek geen pro of contra reacties, ik werk nu op een externe cloud en voor mij is dit gewoon de toekomst.
Ga geen tijd meer besteden in de discussie of Cloud het niet zal maken of juist de toekomst is.

Ik werk met Cloud en ik wil het dus gewoon op een paar bakjes hier opzetten.
Ik denk op 5 of 6 slapende bakjes.
Kost me een paar cent stroom om ze weer op te starten dat is alles.
Voldoende onderdelen om ze zelf uit te bereiden.

Goed mensen dank dank dank voor jullie serieuze reacties en vooral voor een link naar info en / of Download.

Groetjes


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Xen versus Unbuntu Cloud
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/20, 13:17:02 »
Hoi kijk is naar het Xen Cloud Project daar heb ik veel mee gewerkt en werkt een stuk handiger dan Ubuntu Cloud. Deze laatste heb ik ook vaak gedraaid, alleen het grote nadeel is dat je dan een server er voor moet draaien die je cloud beheerd, bij XCP zit dit gewoon in je eerste server. XCP is dus ook prima te draaien op 1 bak. Het heeft een hoop voordelen:

- templates voor alle linux smaken + windows smaken
- web gui + java gui voor het beheer
- stabiliteit van Xen

Ik lees dat je schrijft dat je veel losse hardware heb, maar je moet wel bedenken dat alle nodes in je cloud dezelfde hardware moeten draaien (ivb met live migration en dat soort zaken).

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel :).

Re: Xen versus Unbuntu Cloud
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/20, 23:13:50 »
Hallo !,

Eerst dank voor je kristal heldere antwoord.
Hoewel in mijn gedachte ik Xen eerst wilde installeren, ik heb net de installatie van Ubuntu server op twee machines gestart.
Ik heb de rack servers bijna allemaal twee de zelfde.
Staat nu op Compaq te installeren, beetje weinig geheugen maar die zal ik of uit een andere machine halen of bij bestellen.
Voordeel van die twee machines is dat alles dubbel uitgevoerd is, kan ik ook kijken hoe Ubuntu daar mee omgaat.
Tevens heb ik nog niet getest hoe Ubuntu met hotswap hdd's om gaat, deze machines hebben die dan weet ik dat ook direct.
Ook nog geen raid opgezet met Ubuntu dus de volgende test voor Ubuntu.

Xen gaat op een andere machine, ben nu 1 tb aan het schuiven om een HDD leeg te hebben, dan gaat Xen daar op.
Is een oudere machine (3.? Ghz) met maar 1 GB geheugen zal kijken of Xen met minder geheugen ook wil werken.
Als Xen is wat ik er van verwacht dan zal ik denk ik (sorry mensen van Ubuntu die zulke mooie software gemaakt hebben, toch denk ik voor Xen kiezen.

Het is te begrijpen dat je de zelfde hardware nodig hebt, toch blijf dat een lastig onderdeel.


Immers zijn er ook mensen zoals ik die genoeg doosjes hebben maar lang niet altijd het zelfde

Je weet dan heb je twee servers maar in de een zit een andere Adaptec controller dan in de andere, dus dan moet je toch weer een controller bijvkopen.

Maar goed, de basis staat klaar om te spelen dus straks eens kijken hoe Ubuntu er mee omgaat.

Zoals gezegd, heel veel dan voor je heldere uitleg.


Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Xen versus Unbuntu Cloud
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/21, 10:16:33 »
Geen probleem, het is ong. 2 jaar geleden dat ik met Ubuntu cloud aan het spelen was, en het was toen erg beperkt qua templates, misschien is dat nu anders, dan hoor ik dat graag van jou ;).

Ik draai thuis zelf XCP op 1 host, gewoon als virtualisatie platform en dat werkt echt prima, op me werk heb ik er 8 draaien in 1 grote cloud en dat werkt helemaal perfect, load balanced die zelf, en ik heb een shared NFS share als storage.

Re: Xen versus Unbuntu Cloud
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/21, 17:39:39 »
Opnieuw dank voor de heldere uitleg.

Aan basis is dat ook mijn idee de schuur gewoon op 1-2 machines zetten.
Heb hier twee oude kastjes waar ik geheugen in moet zetten, zijn BIG towers met Adaptect kan er 14 schijfjes in drukken, die zal ik denk ik als Raid gaan gebruiken, moet nog even denken hoe ik die details in vul.

Primair ook om te ontdekken hoe de LB gaat tussen zowel mijn twee cloud servers en mijn twee schuurtjes.

Vandaag tijd lopen morsen met een echt newbie probleempje, stick erin laten zitten waar ik even mee aan het schuiven was omdat de twee servers nog stonden te installeren.
Kreeg de laptop niet meer aan de praat de melding was:

UnetBootin

Default

Press TAB to edit

Automatic boot will start in

Enige reden een stick (zonder OS alleen een vracht zipjes die ik er op had staan) erin laten zitten.

Jammer van de tijd maar goed zo leer je snel bij.

Weet nog dat ik met NT 3.51 ook eens 2-3 dagen zo'n stomme starters fout gemaakt heb.

Is al even terug ;-) maar je vergeet dat nooit meer.

Het jammere is, de XEN DVD zit me de hele dag aan te kijken van wanneer kom ik aan de beurt.

Dus ik wil de Unbuntu cloud snel aan de praat hebben.

Zal zeker even een regel dumpen hoe de templates zijn.

Dank en groetjes