Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie zonder CD-rom drive, direct vanaf harddisk  (gelezen 708 keer)

Ramon73

  • Gast
Installatie zonder CD-rom drive, direct vanaf harddisk
« Gepost op: 2007/12/11, 19:42:52 »
Ik wil graag Ubuntu installeren op mijn oude laptop. Dat is een oude(re) compaq waarvan helaas de CD-rom drive stuk is. Win XP heb ik er toendertijd opgezet door de hele installatiecd op de harddisk te zetten en van daar uit te installeren. Ging prima.

Nu wil ik er ubuntu bij hebben, het installeren op zich lijkt me niet zo'n toer handleidingen genoeg immers. Ik heb geprobeerd om de hele inhoud van de livecd op de harddisk te zetten en ik kan inderdaad een install starten. Uiteindelijk kan ik dan weer opnieuw booten als ubuntu-linux. Daarna kom ik in een commandline terecht en houdt het voor mij op. Verder dan HELP intoetsen ben ik niet gekomen.

Op het forum vond ik ook geen aanwijzingen, evenals in de documentatie. Aangezien ik van een live-sessie op mijn recente laptop heel diep onder de indruk ben, wil toch wel heel graag eerst gaan oefenen en experimenteren voordat ik geheel overstap.

Wie kan me helpen met een stap - voor - stap newbie gids om ubuntu dualboot te installeren, zonder CD drive?

Ik héb een externe cd drive ook, maar het bios van de machine ondersteunt geen usb boot. Nieuwer bios is niet te krijgen. Ik kan dus onder windows alle benodigde files klaarzetten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installatie zonder CD-rom drive, direct vanaf harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 03:36:13 »
Je hebt Ubuntu dus wel geïnstalleerd, maar je ziet alleen de command line?
Tik dan eens het volgende commando in om de desktop te installeren:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Ramon73

  • Gast
Installatie zonder CD-rom drive, direct vanaf harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/12, 07:42:04 »
Nou, als ik de laptop aanzet krijg ik een bootmenu en kan ik kiezen voor XP of ubuntu-linux. Kies ik daar voor Ubuntu, dan boot hij met een mooi bootscherm en kom ik in een commandline terecht. Ik zie wel iets van Grub op het scherm verschijnen waardoor ik denk dat ik in grub kom.
Zal het commando vanavond eens proberen. Wijst zich dit vanzelf, de verdere installatie?