Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?  (gelezen 3086 keer)

Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Gepost op: 2010/11/17, 08:49:12 »
Ik heb me deze week eens gebogen over de vraag wat verstaan kan worden onder 'beginnende gebruikers'. We hebben het er makkelijk over, maar het is niet altijd duidelijk waar we het dan over hebben. Ja, iemand die met Ubuntu aan de slag gaat. Maar het maakt dan heel wat uit welke ervaring de beginnende Ubuntugebruiker voor die tijd heeft opgedaan.

Op mijn site heb ik een vijftal profielen geformuleerd, als eerste aanzet.

http://www.basiscursusubuntu.nl/2010/11/17/beginnende-gebruikers-wie-zijn-dat/

Deze profielen ga ik de komende periode gebruiken als basis voor het schrijven van nieuwe artikelen. 'Eerste aanzet' betekent natuurlijk dat er ruimte voor verbetering en uitbreiding is. Dus voel je vrij ;-)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/17, 10:31:23 »
Dat zijn heel duidelijke en heldere "profielen". Het gebruiken van 3 vlakken om de digitale geletterdheid te bepalen vind ik een goed idee. Het enige wat ik nog mis is een schaal van de wil om te leren of om te veranderen.
Misschien zou je het flexibiliteit kunnen noemen.

In hoeverre zit iemand "vastgeroest" in een bepaalde manier van denken of een vaste routine en in hoeverre kan iemand de opgedane kennis op een bepaald vlak gebruiken om begrip te krijgen in een ander vlak.

Dit is iets wat volgens mij vooral bij de "hogere" profielen een rol kan spelen.

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/18, 16:36:30 »
Flexibiliteit is inderdaad een interessante toevoeging. De wil om te leren en niet bang zijn voor fouten, leren van fouten, experimenteren enz.
Bij Linux ervaarde ik een zeker gevoel van vrijheid, omdat ik veel kon experimenteren, veranderen van distro enz. Bij Windows word je in een stroom gezet waar je nog moeilijk uitgeraakt als je niet naar deze vrijheid verlangt.

Ik vind het dus een beetje erg dat in de (beginners) profielen enkel over windowsgebruikers wordt gesproken.
Het wordt tijd dat dat eens verandert   ;)
Een mens koopt een pc en neemt het (gebruikelijke Windows of Mac OS) besturingssysteem er automatisch bij.

Het is zeker waar dat een absoluut beginnend computergebruiker gemakkelijker met een pc leert werken als die met Linux begint. Ik heb hier ervaring mee. Ik begon te werken als persoonlijk assistent bij een rolstoelgebruikster. Ze had pas een nieuwe computer en daar stond al Windows op geïnstalleerd, maar ze kon er niet mee overweg. Moest altijd alles door anderen laten doen. Dat was een belangrijk deel van mijn job en ik haatte Windows... Bij gevolg installeerde ik Ubuntu op een andere partitie en ze leerde er heel snel mee werken. Alleen voor de spelletjes van haar neefjes moest Windows opgestart worden, maar daar konden die neefjes dan weer mee overweg. Haar eigen zaken kon ze na een tijdje allemaal vlotjes zelf.
Ik wil maar zeggen: ik heb haar nog op tijd van Windows weg kunnen halen, dat heeft haar een hoop miserie en kosten bespaard  8)

Er zouden meer Linux basisboeken (op papier) voor deze beginners moeten komen, net zoals er voor Windows een hoop te vinden zijn. Het zou Linux een beetje uit de marginaliteit halen. Maar welke bedrijven willen hier aan meewerken  :rolleyes:

Ik vind het fijn dat er mensen zijn die werken aan artikelen die toegankelijk zijn voor allerlei soorten gebruikers.




Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/18, 19:39:51 »
Het is zeker waar dat een absoluut beginnend computergebruiker gemakkelijker met een pc leert werken als die met Linux begint.
Deze opa heeft na diverse thuis-computers het "echte" werk geleerd op een CP/M systeem, niks grafisch, niks multitasking.
Hierna kwam Windows, maar dat wilde niet alles wat ik wilde, DOS is hiet nog lang gebruikt :lol:
Je moest een weten wat een plezier ik nu heb, van de lange ervaringen van vroeger met CP/M en later DOS.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/12, 23:31:47 »
Mmm... Het lijkt me moeilijk om gebruikers in te delen naar hun kunnen. Ik voldoe aan sommige zaken die in Profiel 5 zitten zoals Verschillende besturingssystemen installeren, randapparatuur aansluiten, Componenten van hardware benoemen en vervangen. Heb wat ervaring met CorelDraw, En wat ontwerpjes gemaakt in inkscape. Heb ooit een virus dat op de computer van mijn broer stond, en deze met steeds korter wordende tussentijd automatisch uitschakelde, kunnen elimineren, Kan harde schijven partitioneren, enz.. En ik zou wel een computer ineen kunnen steken. Gebruik regelmatig de Terminal. enz...
Maar langs de andere kant kan ik sommige dingen niet die in Profiel 2 passen. Ik ken niets van de Office programma's zowel van microsoft als van linux. Een email kan ik versturen maar dat is het ook, ik kan niet omgaan met chatprogjes. (Heb enkel nog maar de Ubuntu-meeting gevolgd).
Verder nooit foto- , audio- en/of videoprogjes gebruikt. enz...

Zo je kan zien is het dus moeilijk gebruikers in te delen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/12, 23:33:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/12, 23:39:09 »
Ik denk dat je voor een hoger (nummer) profiel niet alle lagere hoeft kunnen.

Mmm... Het lijkt me moeilijk om gebruikers in te delen naar hun kunnen. Ik voldoe aan sommige zaken die in Profiel 5 zitten zoals waslijst...
Maar langs de andere kant kan ik sommige dingen niet die in Profiel 2 passen.
Volgens mij pas jij heel goed in profiel 5, dat komt overeen met jouw ervaring. En niet in 2, want daar kun je minder van :P.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/12, 23:49:32 »
Op die manier, ok.
Nu zoveel ervaring heb ik ook niet hoor. Ik kan die zaken ook maar beperkt. Ik kan al redelijk wat na 2,5 jaar Ubuntu maar kan langs de andere kant heel weinig, zelfs wat voor anderen simpel is ken ik niet eens. De grootste reden daarvoor is ook dat die zaken mij niet (direct) interesseren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/13, 00:18:34 »
Ook al ben ik pak hem beet 25 jaar met computers/computertechniek bezig, waarvan 10 jaar met Linux, op sommige gebieden voel ik mij nog steeds een beginneling, bijv op het gebied van servers, misschien komt dat ook. omdat ik daar geen grote interesse in heb. Mede daardoor zie ik, mijzelf nog steeds een beginnende gebruiker. Maar ik lig er niet wakker van. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kingdom

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/13, 02:54:52 »
Tja ik heb 8 jaar Windows achter de rug. En nu zo,n 1,5 jaar Linux. Maar ik weet nog niet alles, en werk zelden met een terminal venster. Maar goed ik heb wel al alle versies bijna gehad van Kubuntu en tot nu toe bevalt dat veel beter dan Windows. Windows was ik zat elke maand opnieuw installeren omdat er weer spyware of een virus inzat. Wat dat betreft ben ik dan ook een perfectionist, dus ik format dingen heel snel  :D Maar Kubuntu is netjes maar lastig in het begin, en soms nog. Het enige wat ik mis zijn de games op de PC maar gelukkig is er NEXUIZ  =D   
Compaq presario CQ57 Beeld: 15.6, Ram: 4 GB DDR3
CPU: AMD E450 duel Core 1.65 GHZ, ATI HD 6320
XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS)  AMD Sempron 2600+ 1,6 GHZ 1 GB DDR, XFCE Xubuntu 12.04.1 LTS 64 Bit.

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/13, 09:31:45 »
Misschien is het goed in gedachten te houden waarom deze profielen zijn opgesteld, namelijk om een indeling te kunnen maken van de kennis- en vaardigheidsniveau van gebruikers die voor het eerst met de Ubuntu desktop aan de slag gaan. Deze profielen zijn dus een heel stuk minder bruikbaar bij nieuwe gebruikers van Ubuntu server.

In de profielen worden referentievaardigheden genoemd. Een gebruiker met profiel 5 heeft een andere bagage dan een gebruiker met profiel 2, ook al worden in profiel 2 vaardigheden genoemd waar je nu niks mee doet. Maar het zegt wel iets over jouw achtergrondkennis en daarmee de mogelijkheid nieuwe kennis en vaardigheden op te doen.  Dat zal sneller, makkelijker zijn voor een gebruiker met profiel 5 dan voor een gebruiker met profiel 2.

De wil om te leren of te veranderen is op zich een goede aanvulling, maar komt vooral om de hoek kijken als je bijvoorbeeld binnen organisatie een migratie naar open werkplekken in wilt zetten. In het geval van de website en de artikelen ga ik er a priori van uit dat de meeste lezers/bezoekers al vrijwillig met Ubuntu aan de slag willen. En dan wordt het weer het vermogen/de mogelijkheid om nieuwe kennis en vaardigheden aan te leren op basis van de eerder opgedane kennis en vaardigheden.

Zijn deze profielen dan 'af'? Niet echt, ze zijn een eerste stap op weg naar... Het scheelt al heel wat als we beseffen dat niet iedere beginnende gebruiker van Ubuntu dezelfde basis heeft. Door dit in het achterhoofd te houden is het mogelijk onze documentatie te verbeteren. Bij mij komen dan vragen op als: 'Voor welke groep is het Ubuntu manual bedoeld/geschikt?' 'Is de inhoud van onze wiki wel toegesneden op de groepen die met Ubuntu aan de slag gaan?' "Voor welke groepen beginnende gebruikers is het forum een geschikt communicatiemiddel?'.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/13, 10:27:03 »
Mmm... Het lijkt me moeilijk om gebruikers in te delen naar hun kunnen. Ik voldoe aan sommige zaken die in Profiel 5 zitten zoals Verschillende besturingssystemen installeren, randapparatuur aansluiten, Componenten van hardware benoemen en vervangen. Heb wat ervaring met CorelDraw, En wat ontwerpjes gemaakt in inkscape. Heb ooit een virus dat op de computer van mijn broer stond, en deze met steeds korter wordende tussentijd automatisch uitschakelde, kunnen elimineren, Kan harde schijven partitioneren, enz.. En ik zou wel een computer ineen kunnen steken. Gebruik regelmatig de Terminal. enz...
Maar langs de andere kant kan ik sommige dingen niet die in Profiel 2 passen. Ik ken niets van de Office programma's zowel van microsoft als van linux. Een email kan ik versturen maar dat is het ook, ik kan niet omgaan met chatprogjes. (Heb enkel nog maar de Ubuntu-meeting gevolgd).
Verder nooit foto- , audio- en/of videoprogjes gebruikt. enz...

Zo je kan zien is het dus moeilijk gebruikers in te delen.
Het feit dat je bepaalde programma's nooit gebruikt hebt maakt natuurlijk niet dat je oppeens een profiel 1 gebruiker bent.

Het gaat er vooral om dat je programma X wat je nog nooit gebruikt hebt snel kan leren gebruiken door de kennis die je van andere programma's hebt toe te passen.

Ik heb bijv nog nooit een serieus document getypt in OpenOffice.org maar wel in MS Word. Maar zou ik op een gegeven moment hiervoor OpenOffice moeten gebruiken zal dit geen probleem zijn. Ik zal over sommige dingen wat langer doen dan bij Word omdat ik niet weet welke functie waar te vinden is in het menu. Maar verder is de kennis 100% overdraagbaar.

Het gaat zelfs verder, Foto/Video progs zijn zeer taak specifieke programma's. Je heb voor deze programma's een bepaalde (vak)kennis nodig om ze gebruiken. Toch zou je na wat gerichte vragen aan mensen die deze kennis wel hebben snel (moeten) kunnen leren hoe om te gaan met zon programma.


Hmm, als ik er over nadenk zal dit al niveau 6 zijn ofzo....

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/13, 10:59:03 »
@Gotiniens:

"Het gaat er vooral om dat je programma X wat je nog nooit gebruikt hebt snel kan leren gebruiken door de kennis die je van andere programma's hebt toe te passen."

Dat gaat echt niet altijd op hoor. Wat jij noemt, Word en OpenOffice, ja dat is nu niet zo'n moeilijke overgang. Maar probeer maar eens van bijv. Paint Shop Pro naar de The GIMP over te gaan (om maar even een voorbeeld te noemen). Is al een stuk moeilijker, terwijl in feite de basisdingen overeenkomen en ze qua functies gelijk zijn.

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/13, 11:59:46 »
@Gotiniens:

"Het gaat er vooral om dat je programma X wat je nog nooit gebruikt hebt snel kan leren gebruiken door de kennis die je van andere programma's hebt toe te passen."

Dat gaat echt niet altijd op hoor. Wat jij noemt, Word en OpenOffice, ja dat is nu niet zo'n moeilijke overgang. Maar probeer maar eens van bijv. Paint Shop Pro naar de The GIMP over te gaan (om maar even een voorbeeld te noemen). Is al een stuk moeilijker, terwijl in feite de basisdingen overeenkomen en ze qua functies gelijk zijn.

Je kunt je dan natuurlijk afvragen of de ontwerpers van de interface van The GIMP hun werk goed hebben gedaan  ;) Of omgekeerd, de ontwerpers van de interface van Paint Shop Pro.  We komen dan bij een andere. veel fundamentelere discussie terecht.  Maar, om binnen het idee van profielen te blijven, je kan wel benoemen wat er voor nodig is om met The GIMP te leren werken als:

1. je nog nooit met een fotobewerkingsprogramma hebt gewerkt;
2. wel eens met programma's als Picasa hebt gewerkt (oftewel fotobewerkingsprogramma met een collectie basale functies);
3. ruime ervaring hebt met programma's als Paint Shop Pro of Adobe Photoshop.

ad 3 zou je zelfs nog verder kunnen opsplitsen. Vervolgens kun je voor elk van deze drie startniveaus uitwerken wat er voor nodig is om met The GIMP aan de slag te gaan en er in oplopende graad meer ervaren in te worden. Bij ad 1 zul je dan toch meer moeten uitleggen over wat fotobewerking is etcetera.

Dat de stap van Paint Shop Pro naar The GIMP groter is dan de stap van Microsoft Word naar OpenOffice.org tekstverwerker doet aan de meerwaarde van de profielen niet af. Je kan de profielen alleen niet 1-op-1 vertalen van het ene toepassingsgebied naar het andere.


Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/13, 14:31:28 »
@Jan: The GIMP was ook maar een simpel voorbeeld, maar er zijn wel meer programma's te noemen hoor ;)
Maar dat je met PhotoShop kan werken, wil niet zeggen dat je met The GIMP kan werken. Ik hoor vaak genoeg mensen hierover klagen, dus kennelijk zit het hem niet in kunnen werken ermee, maar eerder in het feit dat ze iets anders gewend zijn en dat The GIMP dan veel onlogischer oogt. Zelfs ik vindt The GIMP vrij onlogisch werken en ik val nota bene niet eens onder groep 3 (ik val onder 2, simpele bewerkingen met Picasa e.d.).
Het zit hem ook niet in de documentatie, want er is voldoende Nederlandstalige documentatie van The GIMP. Het werkt gewoon niet prettig en daar zal het hem bij veel gebruikers ook in zitten. Niet alleen in The GIMP, maar bij veel programma's. Dat je ergens mee kan werken wil niet zeggen dat het een prettig programma is om mee te werken ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/13, 14:44:02 »
Het is volgens mij helemaal niet interessant met welke programma's de gebruiker kan werken. Dit is maar een voorbeeld (er staat denk aan).

Volgens mij zijn de vetgedrukte woorden veel belangrijker.
Profiel 2:
Citaat
De gebruiker heeft geleerd hoe om te gaan met de meldingen die voortvloeien uit het gebruik van Windows (en de programma’s), maar is slechts beperkt in staat afwijkende meldingen of storingen goed te plaatsen. Het gebruik van programma’s is beperkt tot hetgeen aan vaardigheden is aangeleerd en dagelijks wordt gebruikt. Met behulp van een eenvoudige handleiding kan randapparatuur worden aangesloten. Indien zich storingen voordoen bij het gebruik van de computer en/of de randapparatuur moet hulp van derden worden ingeroepen.

Profiel 3:
Citaat
De gebruiker heeft geleerd hoe om te gaan met de meldingen die voortvloeien uit het gebruik van Windows (en de programma’s). In geval van afwijkende meldingen of storingen gaat de gebruiker op zoek naar oplossingen. Hij/zij beschikt over basale vaardigheden om hiervoor internetzoekmachines of andere online hulpbronnen voor te raadplegen. Met behulp van een eenvoudige handleiding kan randapparatuur worden aangesloten. Indien zich storingen voordoen bij het gebruik van de computer en/of de randapparatuur kunnen externe hulpbronnen worden geraadpleegd.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/13, 14:51:20 »
@ Vistaus

Dat is natuurlijk altijd het gevaar met concrete voorbeelden om een principe duidelijker te maken. Om dan toch maar het voorbeeld van The GIMP verder op te pakken. We kunnen ons afvragen of de interface van The GIMP wel zo onlogisch is, of dat ze een andere doelgroep in gedachten hadden? Er is misschien wel een hoop documentatie, maar voor welk niveau gebruiker zijn ze geschreven? Heel veel materiaal voor gebruikers met een soortgelijk instapniveau wil niet zeggen dat er voldoende materiaal is.

Het denken in profielen en instapniveaus helpt bij het stellen van vragen over wat voor materiaal nodig is om nieuwe gebruikers wegwijs te maken in een nieuw programma. In de gesloten wereld snappen ze dat prima, denk aan de Visual Steps, ...voor Senioren en Dummies-methoden.  In de didactiek is het ook een heel normaal verschijnsel (denk maar aan de niveaus leesvaardigheid AVI 1 en hoger).

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/13, 19:00:30 »
Ah, nu snap ik het wat met die Profielen bedoeld word, namelijk welk profiel heeft iemand bij het overstappen naar Ubuntu/Linux. Ok, op die manier zijn ze goed omschreven.

En inderdaad Jan, de boeken ... voor Dummies vind ik heel interessant hoe ze het doen. Met eenvoudige goed uitgelegde omschrijvingen (en evt. metaforen) leert men heel snel dingen aan. Ik heb zelf enkele van deze boeken en vind dit een heel goede methode. (voor mij toch).
Ik ben redelijk visueel ingesteld en nu ik een cursus Linux volg die volledig via de console verloopt is dit voor mij een hele aanpassing. Je ziet niet wat er gebeurd met je ogen zoals in een grafische omgeving. Je moet een knop omdraaien in je hoofd. Is toch niet altijd simpel. (Maar stapje voor stapje geraak ik er wel.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/14, 09:13:56 »
@heir4c

Je noemt hier trouwens een aanvulling op het profiel. Het is al bekend dat leerstijlen ook verschillen langs de zintuigen. Sommigen zijn meer visueel, anderen meer auditief ingesteld. Dat maakt uit voor het benodigde leermateriaal. /me gaat daar over nadenken ;-)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/14, 19:40:32 »
Ik moet wel zeggen dat de leraar er wel heel snel de leerstof er door jaagt. (Ik ben nogal een trage student, heb meer tijd nodig om iets te leren, daar ik ook dieper op de onderwerpen wil ingaan zodat ik een beter inzicht heb over wat ik leer. En ook snel afgeleid word. Vandaar mijn voorkeur voor de Dummies boeken) Dus ben je één les kwijt of zelfs maar een deel dan is het wel iets moeilijker om mee te kunnen. Maar ja, voor 60€ per deel (er zijn 3 delen) is dit normaal. Je kan niet verwachten dat je voor zo weinig geld een uitgebreide cursus krijgt die normaal gezien honderden en soms zelfs duizenden euro's kost. Het is een basis cursus die heel nuttig is om verder zelf te leren en zaken uit te zoeken. Maar heb intussen weer veel bijgeleerd en dat is het belangrijkste.
Ik volg die cursus trouwens omdat ik het ook belangrijk vind dat men met de commandline kan werken. Daar je meer inzicht krijgt in het systeem zelf. Automatisch ga je opzoekingswerk doen naar allerlei onderwerpen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/12/16, 20:07:53 »
Ik heb me deze week eens gebogen over de vraag wat verstaan kan worden onder 'beginnende gebruikers'. We hebben het er makkelijk over, maar het is niet altijd duidelijk waar we het dan over hebben. Ja, iemand die met Ubuntu aan de slag gaat. Maar het maakt dan heel wat uit welke ervaring de beginnende Ubuntugebruiker voor die tijd heeft opgedaan.

Op mijn site heb ik een vijftal profielen geformuleerd, als eerste aanzet.

http://www.basiscursusubuntu.nl/2010/11/17/beginnende-gebruikers-wie-zijn-dat/

Deze profielen ga ik de komende periode gebruiken als basis voor het schrijven van nieuwe artikelen. 'Eerste aanzet' betekent natuurlijk dat er ruimte voor verbetering en uitbreiding is. Dus voel je vrij ;-)

Misschien is er dan ook nog profiel 4,5........

Het is lastig aan te geven denk ik.

Zelf kwalificeer ik mijzelf als gebruiker + .  Weet dus iets meer dan een gebruiker. Maar wat blijkt als ik in gesprek raak met een vriend dat ik meer van (windows / software) weet dan hij. Hij weet meer van hardware . Mijn zoontje van negen is een gebruiker hij kan met windows en ubuntu omgaan. Soms weet hij vanuit een klikkerdeklik situatie (alles uitproberen) mij te vertellen dat dingen veel sneller kunnen op de pc door bepaalde dingen toe te passen.  Het komt allemaal omdat ik de pc gebruik waarvoor ik hem nodig heb en nu komt het probleem ubuntu werkt gewoon prima. Dus hoef je er weinig aan te sleutelen. Alleen als er problemen voordoen of je wilt iets instellen wat je nog nooit gedaan hebt dan wordt het zoeken. Mijn zoontje schat  ik in op niveau 4,5........

En de meeste gebruikers die ik ken, willen iets gemakkelijks   en willen zich ook niet verdiepen, geen zin en geen tijd.
Bijv iemand geprobeerd aan openoffice te helpen. Heb ik geinstalleerd  enz. Wat bleek de gebruiker was opgevoed met windowsoffice en vond  omdat hij iets als .doc moest opslaan een gedoe... Deze gebruikers schat ik op 80%..........
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/12/16, 21:39:25 »

Misschien is er dan ook nog profiel 4,5........

Het is lastig aan te geven denk ik.

Zelf kwalificeer ik mijzelf als gebruiker + .  Weet dus iets meer dan een gebruiker. Maar wat blijkt als ik in gesprek raak met een vriend dat ik meer van (windows / software) weet dan hij. Hij weet meer van hardware .


Dat kan altijd. Zoals ik hierboven al heb toegelicht gaat het om profielen van gebruikers die met de Ubuntu desktop aan de slag gaan. Dat iemand meer van hardware weet maakt 'm nog niet automatisch een gebruiker met profiel 4. Zo herinner ik me nog levendig een HAM radio amateur die problemen met de koppeling met computer met een soldeerbout te lijf ging, en geen flauw idee had van de software op de computer.

Citaat
Mijn zoontje van negen is een gebruiker hij kan met windows en ubuntu omgaan. Soms weet hij vanuit een klikkerdeklik situatie (alles uitproberen) mij te vertellen dat dingen veel sneller kunnen op de pc door bepaalde dingen toe te passen.  Het komt allemaal omdat ik de pc gebruik waarvoor ik hem nodig heb en nu komt het probleem ubuntu werkt gewoon prima. Dus hoef je er weinig aan te sleutelen. Alleen als er problemen voordoen of je wilt iets instellen wat je nog nooit gedaan hebt dan wordt het zoeken. Mijn zoontje schat  ik in op niveau 4,5........

De profielen zijn gebaseerd op een model voor technologische geletterdheid. Onderdeel van dat model is het probleemoplossend vermogen en het kunnen doorgronden van de technologie. Handig kunnen omgaan met technologie is slechts één dimensie.

Citaat
En de meeste gebruikers die ik ken, willen iets gemakkelijks   en willen zich ook niet verdiepen, geen zin en geen tijd.
Bijv iemand geprobeerd aan openoffice te helpen. Heb ik geinstalleerd  enz. Wat bleek de gebruiker was opgevoed met windowsoffice en vond  omdat hij iets als .doc moest opslaan een gedoe... Deze gebruikers schat ik op 80%..........

Die gebruiker is snel te helpen door via de opties standaard aan te vinden dat tekstdocumenten als .doc opgeslagen moeten worden. Ik zou de gebruiker zo te lezen snel inschatten als een profiel 2 gebruiker. Je hoeft nl. ook niet altijd in de software te duiken om er mee te kunnen werken. Het is dan aan ons om de zaak zo te configureren dat iemand er gewoon mee aan de slag kan, en daarbij het juiste instructiemateriaal te leveren. Of dat 80% van de gebruikers zijn? Het lijkt me iets aan de hoge kant.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Beginnende gebruikers? Wie zijn dat?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/12/16, 22:06:34 »

Misschien is er dan ook nog profiel 4,5........

Het is lastig aan te geven denk ik.

Zelf kwalificeer ik mijzelf als gebruiker + .  Weet dus iets meer dan een gebruiker. Maar wat blijkt als ik in gesprek raak met een vriend dat ik meer van (windows / software) weet dan hij. Hij weet meer van hardware .


Dat kan altijd. Zoals ik hierboven al heb toegelicht gaat het om profielen van gebruikers die met de Ubuntu desktop aan de slag gaan. Dat iemand meer van hardware weet maakt 'm nog niet automatisch een gebruiker met profiel 4. Zo herinner ik me nog levendig een HAM radio amateur die problemen met de koppeling met computer met een soldeerbout te lijf ging, en geen flauw idee had van de software op de computer.

Citaat
Mijn zoontje van negen is een gebruiker hij kan met windows en ubuntu omgaan. Soms weet hij vanuit een klikkerdeklik situatie (alles uitproberen) mij te vertellen dat dingen veel sneller kunnen op de pc door bepaalde dingen toe te passen.  Het komt allemaal omdat ik de pc gebruik waarvoor ik hem nodig heb en nu komt het probleem ubuntu werkt gewoon prima. Dus hoef je er weinig aan te sleutelen. Alleen als er problemen voordoen of je wilt iets instellen wat je nog nooit gedaan hebt dan wordt het zoeken. Mijn zoontje schat  ik in op niveau 4,5........

De profielen zijn gebaseerd op een model voor technologische geletterdheid. Onderdeel van dat model is het probleemoplossend vermogen en het kunnen doorgronden van de technologie. Handig kunnen omgaan met technologie is slechts één dimensie.

Citaat
En de meeste gebruikers die ik ken, willen iets gemakkelijks   en willen zich ook niet verdiepen, geen zin en geen tijd.
Bijv iemand geprobeerd aan openoffice te helpen. Heb ik geinstalleerd  enz. Wat bleek de gebruiker was opgevoed met windowsoffice en vond  omdat hij iets als .doc moest opslaan een gedoe... Deze gebruikers schat ik op 80%..........

Die gebruiker is snel te helpen door via de opties standaard aan te vinden dat tekstdocumenten als .doc opgeslagen moeten worden. Ik zou de gebruiker zo te lezen snel inschatten als een profiel 2 gebruiker. Je hoeft nl. ook niet altijd in de software te duiken om er mee te kunnen werken. Het is dan aan ons om de zaak zo te configureren dat iemand er gewoon mee aan de slag kan, en daarbij het juiste instructiemateriaal te leveren. Of dat 80% van de gebruikers zijn? Het lijkt me iets aan de hoge kant.

80% is misschien iets te hoog. Maar in het verleden heb ik nogal wat pc's gerepareerd en gebruikers aangehoord. Het kwam er meestal op neer dat ze er mee moesten werken en hoe de comp in elkaar zat of dat er meer mogelijkheden waren ze niet of weinig interesseerden.  Erg vreemd is dat niet want op de meeste kantoren is alles op een server aangesloten waar een ieder een klein gebiedje van krijgt.. en als er wat mee is schakelen ze de ict'er in. De meeste functie ' s zijn vaak vergrendeld.

Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..