Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen draadloos Internet  (gelezen 1843 keer)

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Gepost op: 2008/10/13, 22:49:07 »
Ik ben niet de enige zonder draadloos Internet zie ik. Heb vandaag als novice Ubuntu geïnstalleerd en bedraad Internet werkt prima. Ubuntu vindt echter geen draadloze netwerken en ik kan ook geen verbinding toevoegen. Het terminalvenster vermeldt als WLAN de Atheros AR5413 802.11abg NIC (rev. 01). De driver is volgens het drivervenster correct geïnstalleerd en actief. PC is een HP m7560.nl met meegeleverde WLAN en XP Media Edition. Iemand een idee?

Geen draadloos Internet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/14, 12:30:31 »
Misschien kun je eens kijken op de site van Pjotr.  http://sites.google.com/site/computertip/
Pjotr heeft alles netjes overzichtelijk en begrijpelijke en duidelijke taal bij elkaar gezet.
En begin dan eerst even met dit : http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
Je kunt ook wachten tot over ruim twee weken de nieuwe versie van Ubuntu uitkomt (Intrepid Ibex ofwel Ubuntu 8.10).
De nieuwe netwerkmanager die daarin zit is namelijk veel beter in het vinden en verbinden van draadloze netwerken.
Je kunt nu al een alpha versie (maar die is natuurlijk nog niet foutloos) binnenhalen om alvast uit te proberen als live versie.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/14, 12:42:19 »
Heb dit allemaal al bekeken en ik denk dat ik inderdaad maar even op de nieuwe versie wacht, temeer daar Ubuntu bij mij tal van andere problemen oplevert (errug traag, tijdens het typen blijven letters hangen, etc).

Geen draadloos Internet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/14, 12:52:28 »
Erikjan, ( Zo las ik in je andere post (topic 32775). Ik begrijp je prima. Probeer wel avast die Alpha versie eens uit als live CD. Dan installeer je nog niks maar dan weet je in elk geval of het daarmee wel gaat werken en dat het niet per abuis aan je installatieprobleempje ligt.
Intrepid Ibex vind ik ECHT veel beter, al is de nieuwe versie nog niet op alle punten stabiel, maar daar wordt heel hard aan gewerkt.
Die traagheid van Ubuntu begrijp ik helaas niet. Ik heb hier een 5 jaar oud desktopje met maar 520MB intern geheugen en die doet Ubuntu bijna fluitend. Heb je al eens een hardware-geheugencheck gedaan (is een van de op[ties op de live CD Ubuntu)? Die traagheid zou dus ook kunnen liggen aan hardwarematige zaken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/14, 14:17:53 »
Ga ik proberen. Heb overigens zojuist Madwifi geïnstalleerd maar, dat heeft niet geholpen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Geen draadloos Internet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/14, 15:16:52 »
Ik zag in je "is erg traag" topic dat je een desktop (mediacenter volgensd de HP site) hebt. Het apparaat staat dus op een vaste plek dus een kabel is goed te doen. Raadt ik je zowieso aan, want draadloos leidt tot een onnodig risico op misbruik (door mensen die op uw netwerk gaan zitten en "op uw kosten" op het www zitten).

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/14, 16:01:24 »
Inmiddels de 8.10 versie geprobeerd - op CD al een stuk sneller dan 8.04 op mijn HD ;-). Er zijn duidelijk meer mogelijkheden om allerlei soorten netwerken in te stellen. Ik kan nu weliswaar een draadloos netwerk toevoegen (kon ik niet in 8.04), maar verbinding maken gaat niet: vraagt om nieuw wachtwoord. Het wachtwoord wordt overigens al tijdens het opslaan van de netwerkverbinidng niet bewaard - heeft wellicht te maken met het opstarten vanaf de CD - maar hernieuwd ingeven biedt geen soelaas. Ook herkent hij nog steeds niet (zoals Windows dat doet) beschikbare draadloze netwerken in de omgeving. Kortom: klein stapje vooruit, maar nog geen resultaat.

Overigens heb ik niet voor niets draadloos: de pc staat een eind van de telefoonaansluiting af (ik heb InternetPlusBellen van KPN/Planet). De verbinding werkt feilloos onder XP en met WPA-versleuteling is de beveiliging m.i. OK.

Geen draadloos Internet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/14, 16:10:22 »
Citaat van: eejee
ik heb InternetPlusBellen van KPN/Planet
Probleem met je draadloos kan ook liggen aan je router. Waarschijnlijk heb je een experiabox? Gebruik hier ook internetplusbellen van KPN. Zoek op dit forum ook nog even naar een paar posts hierover.
Waarschijnlijk helpt het al als je de experiabox op een ander kanaal laat zenden.
Heb ik hier ook veranderd en toen zag Ubuntu hem daarna wel. Je weet waarschijnlijk wel dat je kunt inloggen op de experiabox en dan je instellingen wijzigen. Ook even kijken of hij wel zijn identiteit wel uitzendt. Sommigen zetten dat uit maar dat is niet veiliger en je hebt er alleen zelf last van. Ik gebruik hier een vast IP adres en je kunt je router veiligheidshalve ook met MAC adressen laten werken. Succes.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/14, 16:43:13 »
Heb 'm op een ander kanaal gezet, maar dat maakt geen verschil. Hij zendt z'n ID wel uit. Overigens: ik heb nu de foutmelding tijdens het opstarten van Ubuntu (die ik terloops noemde in de post over de traagheid) kunnen neerpennen:

Madwifi: unable to attach hardware: 'Hardware self-test failed' (HAL status 14).

Voor installatie van Madwifi stond in de melding WIFI op de plek van Madwifi, maar de boodschap was dezelfde.

Het Googlen hierop geeft resultaten die mij als Linuxleek nog te ver boven mijn hoed gaan. Heeft iemand van jullie een geschikt aanknopingspunt?

Geen draadloos Internet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/14, 22:29:03 »
Ik beperk me hier tot het draadloos gedeelte van je topic, waar ik je mogelijk mee kan helpen.
Die foutmelding van Madwifi (en Wifi) wordt al besproken in het ander topic.
Het opnieuw opstarten als oplossing voor diverse problemen is op dit forum ook gemeld als oplossing voor sommige draadloze verbindingsproblemen.
Ik neem aan dat je probeert te herinstalleren (kost maar 20 minuten). Omdat je eerder al een probleem meldde met de dualboot kan dat beslist zinvol zijn. Als je dan dus verdergaat met Ubuntu 8.04 kun je hier opnieuw melden welke zaken dan wel of niet funktioneren.
Bijv: Je ziet wel of niet het ID van je experiabox met signaalsterkte. Je krijgt wel of niet een inlogscherm te zien waar je je WPA (of WEP, maar dat is minder safe) in kunt brengen.
Ik hoor het wel wat je doet en met welk resultaat.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

eejee

  • Gast
Geen draadloos Internet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/15, 10:55:14 »
Hallo Peterbeter. Zie ook mijn andere topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/32775: ik kan mij momenteel niet veroorloven om er nog veel tijd aan te besteden. Ik wacht dus tot de defnitieve versie 8.10 komt en ga daarmee aan de slag. Voor nu houd ik mijzelf in :-) Heel veel dank tot dusverre, en ik kom er begin november op terug!

Geen draadloos Internet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/15, 12:22:21 »
Citaat van: eejee
...ik kom er begin november op terug!
OK ik hoop wel dat het dan niet meer nodig is dit topic.
De nieuwe kernel en de verbeterde Netwerkmanager zijn voor mij de hoofdredenen om ook over te gaan naar 8.10. Het draait allemaal gewoon wat vlotter en eenvoudiger hier zelfs met de (laatste) beta.

Intussen sterkte met inhouden.
En zorg dan wel voor een correcte install, waarin geen restanten van de laatste Ubuntu zitten.
Zorg dat er geen conflicten in de dualboot zitten of harddisks niet of niet geheel kunnen worden aangesproken.
En wat de netwerkverbinding betreft: liefst beginnen met een vast draadje zodat je meteen kunt updaten.
Alvast veel succes gewenst.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood