Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux  (gelezen 5493 keer)

Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Gepost op: 2012/04/22, 21:28:07 »
Iedereen met een nieuwe laptop kent het probleem dat windowd vaak alleen als herstel partitie wordt meegeleverd. Bij het opstarten van de laptop zegt de bios bijvoorbeeld press f12 for system restore.

Je zal dus de herstel partitie en de speciale bootsector moeten backuppen.

Daarvoor heb je weer een externe harde schijf nodig. Met al dat gedoe dacht ik, weg met windows.

Microsoft is zo zakelijk agressief en wreed dat je tegenwoordig geen eens een echte installatie dvd krijgt, de bijgeleverde windows is verankert aan de harde schijf en komt altijd met grote hoeveelheden crap.

Dan komt het, wil je de laptop verkopen, verwacht dan niet dat je er nog legaal windows op gaat zetten, want windows 7 home kost 199 euro, terwijl je bij aanschaf al betaald hebt voor windows.

Wat is Microsoft toch zo gewiekst, de laptop is geen investering van 199 euro waard alleen maar om hem te verkopen op marktplaats!

Zit nu met een laptop die onverkoopbaar is als ik legaal wil zijn.
motion@home:~$ sudo apt-get install steam


Offline midas

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/22, 21:58:47 »
Een nieuwe laptop in de aanbieding kopen met Win + alle crap (proefversies) erop is vaak goedkoper dan eentje zonder besturingssysteem of eentje met linux. Zorg in ieder geval dat je een laptop kiest die gemakkelijk draait op linux...bijvoorbeeld Ubuntu. Wanneer je dan een LTS-versie installeert weet ik zeker dat er gegadigden voor zijn om een dergelijke laptop (mits in uitstekende staat) over te nemen. Of je verslijt-em gewoon ;)

Tip...wanneer straks Windows 8 uitkomt dan gaan er weer heel wat laptops met Windows 7 bij grote zaken voor flink wat minder weg. Doet het vaak uitstekend op Ubuntu of één van de derivaten.

De mijne kan nog wel flink wat jaren mee...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/22, 22:11:26 »
Wanneer je verkoopt moet je je harde schijf wel behandelen tegen ongewenste kennisgeving van de files die erop hebben gestaan !
Het beste is gewoon een nieuwe schijf in je laptop steken en gewoon er Linux opzetten.

Verkopen is dan iets moeilijker, maar goed is om in je directe vriendenomgeving je laptop aan te prijzen met een superveilig systeem erop.
Doe ik altijd met mijn herstelde laptops, en ik verkoop ze in studentenkringen.

Windows is  niet per se noodzakelijk om erop te zetten; het is alleen een gemakkelijke verkoop, maar verder voegt het niets toe aan de waarde van je laptop. Ten andere de koper kan je W niet vertrouwen; er kan altijd iets opstaan wat je niet wenst.

Ik verkoop met gemak mijn laptops en meestal met Ubuntu erop, maar nu ook met oudere laptops SolusOS. De meeste kopers zijn gewoon in de wolken na de meegegeven, noodzakelijke, informatie.
Je moet er wat meer tijd insteken, dat is alles.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/22, 22:23:58 »
Ik heb vanwege de geringe te verwachten opbrengst van de laptop besloten hem als fileserver in het lan aan te houden totdat ie het echt begeeft. Toch is het schandalig dat er voor windows betaald is zonder dat er een dvd van was. Ook voor mijn gewone pc moest ik toch verplicht windows erbij nemen.

Ze hebben mij gezegd dat de computerzaak meer geld moet betalen voor kant en klare systemen als ze weigeren microsoft windows erbij te verkopen. Een computer kopen zonder windows was niet mogelijk tenzij ik bij zou betalen want windows hoort bij de hardeschijf zeiden ze.
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Pieter2

  • Gast
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/22, 22:27:03 »
Als er perse Windows op moet zou je een DVD kunnen lenen van een kennis, wel je eigen key gebruiken bij installeren.

Tja, je opmerking richting Microsoft laat ik maar voor wat het is.
Je bent zelf ook niet bepaald slim bezig geweest.

1 Gelijk na de 1e start had je een recovery DVD kunnen branden of op USB kunnen zetten.
2 Waarom heb je de recovery partitie verwijderd?

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/22, 23:01:02 »
Nu ben ik normaliter de eerste die zal juichen als ik dat microsoft de stront in zie zakken maar in dit geval voel ik toch de behoefte wat minder negatiefs over ze te zeggen.
Je kon ooit die laptop voordelig aanschaffen omdat er een windows versie op zat van de fabrikant. Een oem versie met diverse andere software waarvan je er hopelijk wat aangeschaft hebt na verlopen proef periode.
Zelf koop ik laptops ook met windows, simpelweg omdat die goedkoper zijn dan die zonder OS.
Gewoon finaal leeg vegen incluis verborgen partities en blij zijn met je voordeel.
Niks luisteren naar jankerds die zeggen ja maar is betaald dus enz.
laptopje uitkiezen op de goede hardware en uitsluitend met goede software verkopen.



Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/23, 00:01:25 »
Het 'verdienmodel' van onze vrienden uit Redmond ga je hier niet kunnen aanpassen, wat we er ook van vinden.

Als je een pc goedkoper kan kopen doordat er Windows op staat, dan heb je dus een voordeeltje. Als iemand dat er eerst moet afhalen (en dat kan je zelf ook), dan kost dat tijd en dus geld. Is er nu blijkbaar niet meer zó op te zetten, helaas, maar dat is dan een gegeven.
Zie het eens van een andere kant; als het apparaat het nog prima doet, er puik uitziet e.d., maak er dan juist een selling item van: zet er straks 12.04 op, 5 jaar onderhoud, geen virusscanner nodig, 37000 freeware-softwarepakketten voorhanden. Beetje pimpen, laat het er gelikt uitzien.
Prijs het aan in je omgeving, laat mensen er eens op werken. Wie weet is men sneller geinteresseerd dan je denkt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/23, 01:09:18 »
Zoek in je omgeving iemand met een zelfde (OEM) versie Windows, zeer waarschijnlijk kun je deze dan installeren en activeren met de key van de Microsoft sticker op de onderzijde van je laptop.
Het hoeft niet eens hetzelfde merk te zijn.
(Installatie CD/DVD van de bij je PC behorende install is vaak leverbaar bij de vertegenwoordiger van het PC/Notebookmerk, 40-90 EUR, zonder Licentie sticker, maar die zit al op je notebook.)
Dan nog op de site van de laptop leverancier op zoek naar de drivers en deze installeren.
Verplicht je service packs en updates van de windowsupdate site halen en installeren.
Virusscanner, LibreOffice, Firefox en/of Chrome, Thunderbird of LiveMail, LiveMessenger of aMSN, AdobeReader en FlashPlugin, KLMcodecs voor de broodnodige MediaPlayer audio en film ondersteuning of direct maar VLC, Frostwire en uTorrent voor download en tenslotte CDburnerXP opzoeken op en vanaf het internet installeren.
Maak een backup op DVD van het installatie item (De licentie zit hem in de sticker, niet in de installatie CD/DVD), idem de bij elkaar gesprokkelde drivers en evt. gedownloade progjes en na een dag of 3 heb je weer een perfecte laptop voor de verkoop.

Of,
je installeert een van de vele Linux LiveCD/DVD distro's, een beetje naar smaak aanpassen, gewenste progjes vanuit Synaptic of andere programma manager installeren en je bent met een uurtje klaar.

Wijsheid,
Ed
« Laatst bewerkt op: 2012/04/23, 01:18:55 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/23, 01:41:21 »
Even uitleggen hoe het zit want iedereen geeft weer de verkeerde de schuld.
om te beginnen is Geert Jalink zelf dom bezig geweest en staat Microsoft hier buiten.
Je hebt geen externe HDD nodig om Windows op te backuppen. Gewoon een recovery dvd maken van je Windows en klaar.
Je kunt dan je systeem leeg gooien en later altijd weer in orde maken met Windows.

Dan het volgende, de code is nutteloos die op de laptop zit. Die is er alleen om te laten zien dat je een licentie hebt.
Een andere Windows dvd gebruiken werkt niet.

Rede waarom je geen DVD met Windows erbij krijcht komt niet door Microsoft maar de fabrikant.
Die doen Windows aanpassen naar eigen wens en gooien het vol met onzinnige software van hun zelf.
Ze zetten het op hun systemen en de meeste fabrikanten hebben een handleiding bij hun laptop met daarin de uitleg dat je een backup dvd van je windows moet maken. Als je dat doet heb je geen problemen als je HDD stuk gaat of word vervangen door een andere HDD.

Dan wat je kunt doen.
Een nieuwe Windows DVD met licentie kopen maar dat is wel duur.
Een goedkopere optie is om met de fabrikant contact op te nemen en kijken of die een recovery DVD hebben. ik weet dat Toshiba dat heeft en volgens mij hebben andere fabrikanten dat ook omdat ze weten dat het altijd een keer fout kan gaan en men voorbereid is op het feit dat niet iedereen een backup van hun systeem maakt en dat een HDD toch een zwak punt is.

Maar zet hem op internet met Linux en je raakt hem wel kwijt.
Er zijn altijd mensen die liever Linux hebben dan Windows en als alle hardware op je systeem goed ondersteund word door Linux dan zie ik geen probleem om hem daarmee te verkopen.

Microsoft de schuld geven is makkelijk maar dan moeten ze wel iets verkeerd hebben gedaan en in dit geval hebben ze hier totaal niets mee te maken. Hooguit kun je bij de fabrikant klagen als je nergens in je handleiding kunt vinden dat je een recovery dvd moet maken maar persoonlijk ben ik van mening dat men zelf na kan denken voor men iets doet.

@DeBaas, Werkt alleen als iemand het zelfde merk heeft kwa laptop en dan kan het nog zijn dat het niet werkt als het een ander model is.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/23, 07:28:12 »
Citaat
Een andere dvd gebruiken werkt niet
Ow, vreemd dan dat ik 2 weken terug nog een installatie heb uitgevoerd met een officiële cd, maar een andere code, en die succesvol is geactiveerd ???

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/23, 10:09:01 »
@Emiel: het is wel degelijk Microsoft die bepaalt of je een DVD meekrijgt of met een herstelpartitie moet werken. Dat is geen keuze van de fabrikanten. Om Windows te mogen installeren dien je aan een hele rits  eisen te beantwoorden of het is heel simpel: GEEN samenwerking met Microsoft. Die gasten hebben echt veel in handen hoor. En de fabrikanten kunnen alleen maar overeenkomsten maken met HUN eisen.  Dit ter zijde.

Een laptop behoudt zijn waarde ongeacht welk OS erop staat. Een occasie Windows wordt in veel gevallen gewoon weggeveegd en een nieuwe installatie erop gezet. De kleine groep die dat niet kan is verwaarloosbaar; zijn tevens heel slechte kandidaat kopers.
 Beter is in je middens een open vraag te stellen of ze geïnteresseerd zijn in een veilig, virus-en malware-vrij systeem, dat bovendien 5 jaar volledige ondersteuning heeft, en in feite voor een heel groot stuk  Windows makkelijk vervangt ;) .
Bovendien blijf je legaal bezig; en dat is een goede geruststelling.

Enkel opletten met wat er op je schijf heeft gestaan; formatteren wist die gegevens die erop stonden niet en zijn met 5 min werk zó terug te halen ;) . Een verse installatie van gelijk welk OS lost dat probleem NIET op; dus opletten !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/23, 14:03:14 »
Zit er op de laptop geen sticker met een Windows key? Die heb ik er namelijk wel op zitten. Wat je dan kan doen is, aangezien je toch al MS tax betaalt hebt, een bijpassende Windows DVD scoren en dan die code gebruiken. Het maakt volgens mij niet uit of je Windows DVD legaal of illegaal is, zolang de code maar klopt met de geïnstalleerde versie.
Kijk, piraten wil ik NIET aanraden, maar als je die code hebt dan is er volgens mij niets mis mee.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/23, 14:09:49 »
Microsoft maakt laptops goedkoper!  Jeejjj....!!!
Waar zouden we zijn zonder onze vrienden uit Redmond?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/23, 15:01:55 »
Microsoft maakt laptops goedkoper!  Jeejjj....!!!
Waar zouden we zijn zonder onze vrienden uit Redmond?

De aanbiedingen en stunts van de grote merken betreft altijd een voorgeinstalleerd systeem.
Dus ja bij de kleinere aanbieders zonder os of zelfs met Linux ben je wat duurder uit.
In het laatste geval heb je dan wel de zekerheid dat alles werkt wat ook weer wat waard is.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/23, 15:22:23 »
@emiel1976
Citaat
Dan het volgende, de code is nutteloos die op de laptop zit.
Voor de goede orde, het kan zijn dat er van fabriekszijde een algemene code in
je Windowsinstallatie zit, maar de stickercode is wel degelijk een werkend (OEM)
licentienummer.
Dit nummer is gerelateerd aan een OEM installatie en een fabrikant specifieke ID
code in het BIOS.
Het nummer van een Dell zal niet werken op een HP, meestal een OEM installatie
CD/DVD doet het wel op alle merken, mits de licentie key van de betreffende
PC/Laptop en de juiste Windows word geinstalleerd.
Alleen staan er mogelijk apparaat specifieke drivers op de disk.
@TopGear
Citaat
Het maakt volgens mij niet uit of je Windows DVD legaal of illegaal is, zolang
de code maar klopt met de geïnstalleerde versie.
En dat klopt.
Het hebben van een zelfgebrande of originele CD/DVD is niet illegaal.
Het gebruiken van een Windows versie waarbij geen bijpassende legale Licentie
key aanwezig is is pas illegaal.
OEM en standaardverkoop CD/DVD's gebruiken verschillende key's.
OEM wordt NIET ondersteund door MS maar door de fabrikant/verkoper van de
laptop.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/23, 15:41:07 »
Zit er op de laptop geen sticker met een Windows key? Die heb ik er namelijk wel op zitten. Wat je dan kan doen is, aangezien je toch al MS tax betaalt hebt, een bijpassende Windows DVD scoren en dan die code gebruiken. Het maakt volgens mij niet uit of je Windows DVD legaal of illegaal is, zolang de code maar klopt met de geïnstalleerde versie.
Kijk, piraten wil ik NIET aanraden, maar als je die code hebt dan is er volgens mij niets mis mee.
Inderdaad TopGear, zo zit het :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/23, 15:46:35 »
Op de site van microsoft herself vind je bij enkele probleem oplossingen ook dat je in geval van een oem dan een soortgelijke dvd van iemand kunt lenen om de bestanden te repareren.
zolang je de eigen key maar gebruikt immers.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/23, 16:37:26 »
Dan mag je mijn code proberen met een andere win dvd.
Heb er zelfs de fabrikant voor gebeld. Het enige wat zouwerken is hun recovery dvd met hun spullen er op.
Microsoft geeft alleen dvd's waar hun spul op staat. De fabrikant mag een eigen dvd maken.
Ze doen het niet omdat je het zelf kunt doen en de meeste mensen toch de laptop laten zoals die is.

Heb een oem dvd en die werkt niet met de code.
Moet als ik win installeer zelf de andere zooi verwijderen.

Maar nogmaals microsoft is niet schuldig aan dom handelen van de gebruiker.

Offline bwman

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/24, 17:38:15 »
Correct EMiel
windows is alleen schuldig aan het opdringen van een os door bepaalde eisen af te dwingen die niet helemaal koosjer te noemen zijn.
en inderdaad dat van die licentie klopt echt je kan via een andere dvd een legaal os opzetten via die product key
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Dave

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/24, 18:00:25 »
Dan mag je mijn code proberen met een andere win dvd.
Heb er zelfs de fabrikant voor gebeld. Het enige wat zouwerken is hun recovery dvd met hun spullen er op.


Nee dat mag dus niet.
Jij mag wel een andere dvd lenen maar je moet wel je eigen code gebruiken.

Overigens is er nog wel een grijs gebied inzake het doorverkopen van een gebruikte code zoals bij ingeleverde machines.

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/24, 20:16:27 »
Gewoon hier aanbieden in het verkoopsforum...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/24, 22:53:44 »
+1 Zolang die laptop niet hier op het verkoopforum te koop heeft gestaan moet je niet klagen dat ie niet verkocht kan worden met Ubuntu erop.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/25, 20:19:38 »
Dan mag je mijn code proberen met een andere win dvd.
Heb er zelfs de fabrikant voor gebeld. Het enige wat zouwerken is hun recovery dvd met hun spullen er op.


Nee dat mag dus niet.
Jij mag wel een andere dvd lenen maar je moet wel je eigen code gebruiken.

Overigens is er nog wel een grijs gebied inzake het doorverkopen van een gebruikte code zoals bij ingeleverde machines.

Heb een oem versie van Win 7 liggen en die werkt niet met de code van mijn laptop op mijn laptop.
Moet een cd van toshiba hebben om het wel te kunnen installeren.
Is niet bij iedere fabrikant zo maar ik heb het ook bij anderen gemerkt dat het nu zo werkt.
Toshiba wil dat je hun meuk er op zet.


Correct EMiel
windows is alleen schuldig aan het opdringen van een os door bepaalde eisen af te dwingen die niet helemaal koosjer te noemen zijn.
en inderdaad dat van die licentie klopt echt je kan via een andere dvd een legaal os opzetten via die product key

Ze dringen het je op maar koop je een laptop zonder Windows dan betaal je vaak meer dan zonder dus dan is de keus makkelijk gemaakt.
Mij hoor je niet klagen als ze er voor zorgen dat de pc goedkoper word met Windows dan zonder want je kunt er altijd zelf iets anders op zetten.

Re: Laptop onverkoopbaar door installatie Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/25, 20:24:58 »
"Mij hoor je niet klagen als ze er voor zorgen dat de pc goedkoper word met Windows dan zonder want je kunt er altijd zelf iets anders op zetten. "

Jou misschien niet, maar iemand die niet Windows-gezind is en dus ook Microsoft niet wil steunen heeft daar weinig aan. Immers, 1 verkochte PC met Windows is 1 verkoop meer voor MS en haar enorme marktaandeel.