Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Linux Mint: autom. pauzestand bij sluiten laptopdeksel in aanmeldscherm  (gelezen 3567 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux Mint gebruikt standaard MDM als vensterbeheerder en niet LightDM. Daarom is deze tip alleen voor Linux Mint bedoeld: ik heb hem niet uitgeprobeerd in LightDM.

Als pauzestand goed werkt op je laptop, dan is het een nuttige functie. Maar in Linux Mint werkt hij pas bij het sluiten van het laptopdeksel, als je bent aangemeld als gebruiker.

Als volgt kun je ervoor zorgen dat in Linux Mint het sluiten van het laptopdeksel ook de pauzestand oproept wanneer je nog in het aanmeldscherm zit:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Schakel-pauzestand-in-bij-sluiten-van-laptopdeksel-in-aanmeldscherm
(punt 4, rechterkolom)

Doe er je voordeel mee!  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/17, 12:49:48 door Pjotr »

Offline EZ-man

  • Lid
Pjotr,
het is een linke tip! Ik heb het conf-bestand aangepast en bij herstart begon de fan van mijn laptop heel hard te draaien. Ook na inloggen bleef het ding loeien. Direct de settings teruggezet. nu is het weer normaal.

Vraag:
waar komt die tip oorspronkelijk vandaan ?

Systeem info :
 
~ $ inxi -F
System:    Host: N56VZ Kernel: 3.13.0-37-generic x86_64 (64 bit) Desktop: Gnome Distro: Linux Mint 17.1 Rebecca
Machine:   System: ASUSTeK (portable) product: N56VZ version: 1.0
           Mobo: ASUSTeK model: N56VZ version: 1.0 Bios: American Megatrends version: N56VZ.217 date: 05/22/2013
CPU:       Quad core Intel Core i7-3630QM CPU (-HT-MCP-) cache: 6144 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx)
           Clock Speeds: 1: 1200.00 MHz 2: 1200.00 MHz 3: 1200.00 MHz 4: 1200.00 MHz 5: 1200.00 MHz 6: 1200.00 MHz 7: 1200.00 MHz 8: 1200.00 MHz
Graphics:  Card-1: Intel 3rd Gen Core processor Graphics Controller
           Card-2: NVIDIA GK107M [GeForce GT 650M]
           X.Org: 1.15.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1920x1080@59.9hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel Ivybridge Mobile GLX Version: 3.0 Mesa 10.1.3
Audio:     Card: Intel 7 Series/C210 Series Chipset Family High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: k3.13.0-37-generic
Network:   Card-1: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter driver: ath9k
           IF: wlan0 state: up mac: dc:85:de:31:8b:76
           Card-2: Qualcomm Atheros AR8161 Gigabit Ethernet driver: alx
           IF: eth0 state: down mac: 50:46:5d:35:07:0d
Drives:    HDD Total Size: 750.2GB (4.0% used) 1: id: /dev/sda model: TOSHIBA_MK7559GS size: 750.2GB
Partition: ID: / size: 29G used: 8.7G (32%) fs: ext4 ID: /home size: 83G used: 20G (25%) fs: ext4
           ID: swap-1 size: 3.58GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
RAID:      No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 47.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 211 Uptime: 1 min Memory: 460.9/5854.7MB Client: Shell inxi: 1.8.4


ADVIES: de tip heeft revisie nodig

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dat is vreemd: bij mij werkt-ie prima..... Ik heb 't idee hier vandaan:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=199&t=170871#p1018159

Ik zal er een waarschuwing bij zetten, dat dit op sommige apparatuur tot ongewenste neveneffecten kan leiden. Bedankt voor de waarschuwing.

#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend

zo ziet het er standaard uit bij Debian 8
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend

zo ziet het er standaard uit bij Debian 8
Alles uitgeschakeld dus..... Wegens het hekje #.

Offline EZ-man

  • Lid
Laat ik voor de volledigheid dan ook maar het oorspronkelijke bestand  /etc/systemd/logind.conf hier openbaar maken

Systeem : 
Mint 17.1 cinnamon, met een moderne intel chip.

#  This file is part of systemd.
#
#  systemd is free software; you can redistribute it and/or modify it
#  under the terms of the GNU Lesser General Public License as published by
#  the Free Software Foundation; either version 2.1 of the License, or
#  (at your option) any later version.
#
# See logind.conf(5) for details

[Login]
#NAutoVTs=6
#ReserveVT=6
#KillUserProcesses=no
#KillOnlyUsers=
#KillExcludeUsers=root
Controllers=blkio cpu cpuacct cpuset devices freezer hugetlb memory perf_event net_cls net_prio
ResetControllers=
#InhibitDelayMaxSec=5
HandlePowerKey=ignore
HandleSuspendKey=ignore
HandleHibernateKey=ignore
HandleLidSwitch=ignore
#PowerKeyIgnoreInhibited=no
#SuspendKeyIgnoreInhibited=no
#HibernateKeyIgnoreInhibited=no
#LidSwitchIgnoreInhibited=yes
#IdleAction=ignore
#IdleActionSec=30min

Offline EZ-man

  • Lid
@Pjotr,
De link die je geeft naar het Mint-forum gelezen.

De TopicStarter spreekt van :

Citaat
I recently installed LMDE with Cinnamon and observed some strange behaviour concerning suspend.

De meeste mensen installeren de normale releases, niet LMDE. Ik kan de afhankelijkheden van systemd (of willekeurig welke andere kernel laag dan ook) niet beoordelen. Jouw tip is naar mijn mening geen tip maar iets voor freaks(*) die LDME gebruiken. Ik vraag me af of het thuis hoort op je mooie site.

(*) freaks = een bijzondere categorie Mint gebruikers.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
@EZ-man: tja, zoals gezegd werkt 't prima, zonder neveneffecten, op mijn flaptop met Linux Mint 17.1 Xfce (geen LMDE dus).....  :|

Zou je dit eens willen proberen:
HandleLidSwitch=poweroff

Daardoor zou de computer zichzelf geheel moeten uitschakelen bij het sluiten van het flaptopdeksel. Mogelijk is dat een interessant alternatief voor "suspend", dat hopelijk geen neveneffecten heeft.....

Offline EZ-man

  • Lid
Ik vind het veel te link om daar in te gaan rommelen. Met die aangepaste setting was het vanaf de opstart mis (nog voordat het grub-menu kwam). Vergeet niet dat er ook nog Windows 8 op staat. Sorry, ik ga er niet mee bezig.

Waarom heb ik de tip in eerste instantie uitgevoerd?
Ik voerde de tip uit omdat het een handzame instructie was, niet omdat ik er mee geholpen zou zijn. De suspend-mode voor aanvang van het aanloggen heb ik nooit als een welkome aanvulling gezien.

Offline jolo

  • Lid
Ik heb hier ook de tip uitgeprobeerd in Linux Mint 17.1 cinnamon amd64, op de R61i notebook uit mijn onderschrift.


jolo@R61i ~ $ cinnamon --version
Cinnamon 2.4.8

Mijn inxi -F output

System:    Host: R61i Kernel: 3.13.0-37-generic x86_64 (64 bit) Desktop: Gnome Distro: Linux Mint 17.1 Rebecca
Machine:   System: LENOVO (portable) product: 8932GMG version: ThinkPad R61
           Mobo: LENOVO model: 8932GMG Bios: LENOVO version: 7OETC4WW (2.24 ) date: 04/09/2010
CPU:       Dual core Intel Core2 Duo CPU T5750 (-MCP-) cache: 2048 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 ssse3)
           Clock Speeds: 1: 1000.00 MHz 2: 1667.00 MHz
Graphics:  Card: Intel Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (primary)
           X.Org: 1.15.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1280x800@60.0hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel 965GM GLX Version: 2.1 Mesa 10.1.3
Audio:     Card: Intel 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller driver: snd_hda_intel Sound: ALSA ver: k3.13.0-37-generic
Network:   Card-1: Broadcom NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express driver: tg3
           IF: eth0 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: 00:1e:37:da:a8:d4
           Card-2: Intel PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection driver: iwl3945
           IF: wlan0 state: down mac: 00:1f:3c:a4:e0:2f
Drives:    HDD Total Size: 120.0GB (4.4% used) 1: id: /dev/sda model: OCZ_VERTEX size: 120.0GB
Partition: ID: / size: 21G used: 5.0G (26%) fs: ext4 ID: swap-1 size: 3.14GB used: 0.00GB (0%) fs: swap
RAID:      No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 49.0C mobo: 35.0C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: 3013
Info:      Processes: 154 Uptime: 46 min Memory: 365.3/2496.6MB Client: Shell inxi: 1.8.4

De tip werkt hier zonder bijwerkingen. Het toerental van de CPU wordt bij mij dus niet beïnvloed door de tip.

Wat opvalt dat in mijn output staat bij Sensors het toerental vermeld van de CPU fan. In de inxi output van EZ-man ontbreekt die info. Wellicht kan dat een aanwijzing zijn, waarom de tip bij hem niet goed werkt. Het zou een bug kunnen zijn https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/1191421 Zie comment #5.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

#HandlePowerKey=poweroff
#HandleSuspendKey=suspend
#HandleHibernateKey=hibernate
#HandleLidSwitch=suspend

zo ziet het er standaard uit bij Debian 8
Alles uitgeschakeld dus..... Wegens het hekje #.
Dat heb ik dus wel getest met de hekjes weg te nemen , en het werkt daarmee prima. Maar toevallig of niet als LMDE in die categorie zou passen, *zou* het kunnen dat met een standaard Mint er misschien problemen opduiken (?) .
In ieder geval met Debian 8 werkt dat prima (hoewel ik het niet nodig heb, maar soit) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
@jolo en Joris: dank voor de terugkoppeling. Nuttige informatie: bij EZ-man lijkt het dus om een (waarschijnlijk apparatuurspecifieke) fout te gaan.

Zoals gezegd zal ik de instructie uitbreiden met een waarschuwing dat op sommige apparatuur een ongewenst neveneffect kan optreden, namelijk een ventilator die op hol slaat. In dat geval raad ik aan om "poweroff" te gebruiken i.p.v. "suspend". Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat afsluiten (poweroff) ook zulk een neveneffect kan hebben.

Offline EZ-man

  • Lid
@jolo: mooi werk  ^-^

De laptops die jullie noemen komen uit de periode 2008 - 2009, de mijne uit 2012. Er zit op het mobo zo'n ssd module gesoldeerd die voor de snelle opstart van windows wordt gebruikt (als ik het allemaal goed begrepen heb  :P) Wat mij betreft is de zaak hiermee afgerond/

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ik vind het veel te link om daar in te gaan rommelen. Met die aangepaste setting was het vanaf de opstart mis (nog voordat het grub-menu kwam). Vergeet niet dat er ook nog Windows 8 op staat. Sorry, ik ga er niet mee bezig.

Waarom heb ik de tip in eerste instantie uitgevoerd?
Ik voerde de tip uit omdat het een handzame instructie was, niet omdat ik er mee geholpen zou zijn. De suspend-mode voor aanvang van het aanloggen heb ik nooit als een welkome aanvulling gezien.
Nog voor het grubmenu? Dan zal het een incidenteel probleem zijn geweest: de kernel is dan nog niet eens ingeladen, laat staan de displaymanager. Kan het niet gewoon zijn dat het BIOS even over z'n nek ging? (Gebeurt soms met dat UEFI)

Offline EZ-man

  • Lid
Nog voor het grubmenu?
ehm, technisch gezien heb je gelijk, er moet eerst iets van systemd (linux) geladen zijn voordat dit fenomeen kan optreden. Maar de moderne pc's starten zo snel op dat je niet eenvoudig het verschl voor/tijdens opstart kan aanwijzen.

En de BIOS is helemaal up-to-date. De bug-info van Jolo is wat mij betreft maatgevend geweest. En dit soort mobo's zijn er steeds meer.

Offline EZ-man

  • Lid
@Pjotr,
Onderstaande is geciteerd van jouw website en bedoeld als waarschuwing. Ik vind die eerste zin over die ventilator erg zwak uitgedrukt.

Citaat
Let op: op sommige apparatuur kan er een ongewenst
neveneffect kan optreden, namelijk een ventilator die op hol slaat.

In dat geval raad ik aan om "poweroff" te gebruiken i.p.v. "suspend",
waardoor de laptop zich automatisch zal afsluiten bij het dichtklappen
van de laptop:

HandleLidSwitch=poweroff

Indien het neveneffect ook dan nog bestaat, zet de waarde dan weer terug op "ignore".

Als dat als waarschuwing moet dienen voor het feit dat de laptop oververhit
dreigt te raken dan gebeuren er ongelukken.

 Mijn pc werd in korte tijd een föhn     :evil:

Ook je verdere advies om dan te kiezen voor poweroff kan ik niet plaatsen.

Ik zou verwachten dat er sommige apparatuur wordt uitgesloten.
- Noem die Asus N-serie met naam en toenaam
- Sluit deze serie geheel uit van deze tweak. Niet afwijken van de standaard-instellingen. Niet doen!

Of ....   ik begrijp het doel van je site niet.
Is deze bestemd voor tweakers of voor beginnelingen?


groeten
EZ

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
@EZ-man: kijk eens naar de titel van de webpagina waar deze tip op staat:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf

 :)

Offline EZ-man

  • Lid
kijk eens naar de titel van de webpagina waar deze tip op staat:

Ja, dat beantwoord alleen mijn laatste vraag (voor wie is die pagina bedoeld)   :D

Pas op sommige computers kunnen oververhit raken (waar te nemen door het hoge toerental van de fan).

is duidelijk iets anders dan wat jij schrijft.

afijn, het blijft jouw site  ;)

kijk eens naar de titel van de webpagina waar deze tip op staat:

Ja, dat beantwoord alleen mijn laatste vraag (voor wie is die pagina bedoeld)   :D

Pas op sommige computers kunnen oververhit raken (waar te nemen door het hoge toerental van de fan).

Dan zou ik enkel de uitzonderingen vermelden zoals bij jouw computer dan het geval is.
Met de 6 Toshiba's hier heb ik geen problemen, ook niet met de meest recente.
Maar de omschrijving is duidelijk: wanneer je een jet hoort opstijgen in je computer = onmiddellijk de waarde terug veranderen naar 'ignore' .

Ik heb sterk het vermoeden dat de basis van die tip eigenlijk komt van een Debian-omgeving. Mint (gewoon) en Debian verschillen toch op een aantal punten (zo merk ik toch); misschien dat daarom er een 'bug' kan optreden op sommige moederborden (?) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
@Joshua/Joris (?) : De uitzondering vermelden, dat ben ik met je eens.
Alleen, de formulering van de huidige waarschuwing kan je behoorlijk op het verkeerde been zetten.

Zeg nu zelf is er een verschil in de deze (schematische) boodschappen of niet :
1)  tweak -> fan slaat op hol
2)  tweak -> cpu/gpu wordt heet ->  fan slaat op hol

Ik hecht een andere waarde aan deze twee formuleringen, maar weet niet hoe het jou vergaat ?
   tweak 1 =   redelijk onschuldig
   tweak 2 =   linke soep, niet doen

Zou zo'n zwakke waarschuwing niet in een fabriek willen geven, daar komen ongelukken van.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Als dat als waarschuwing moet dienen voor het feit dat de laptop oververhit
dreigt te raken dan gebeuren er ongelukken.

 Mijn pc werd in korte tijd een föhn     :evil:
In je eerste berichten had je het uitsluitend over de op hol geslagen ventilator, en niet over de temperatuur..... Die oververhitting was dus nieuwe informatie voor mij.  :)

Ik heb de waarschuwing inmiddels uitgebreid met de oververhitting.

Verder dan dat ga ik voorlopig niet; het is een geavanceerde tip voor gevorderden, en ik heb nog te weinig informatie over de algemeenheidswaarde van jouw probleem.... Bovendien zal een oververhit rakende flaptop zichzelf altijd uitschakelen wanneer hij te heet wordt, dus schade is sowieso niet gauw te verwachten.

Overigens werkt deze ingreep nog steeds vlekkeloos en prima op mijn eigen Linux Mint-flappies.

Kleine noot: bij sommige laptops (Acer, Packard Bell, Dell, Lenovo enzovoort) hoor je ook een op hol geslagen ventilator bij het opstarten van je systeem; ik bedoel maar: is het fysisch bewezen dat de temperatuur van de core(s) sky-high gaan met het toepassen van deze tip ? Per slot van rekening is het maar een simpele ingreep en geen overdreven rekenkundig iets waar de processor randje crisp van gaat.

Ik heb nu even Debian 8 ingewisseld voor Mint 17.1 (subiet ga ik terug naar Debian) en de tip toegepast ; geen enkel probleem, alleen hoor je even een verhoogde actie van de ventilator maar niet ogv temperatuurstoename.
Ik ga straks even mijn L40 opengooien en eens meten of de core effectief warm(-er) wordt met deze tip.

@EZ-man: yes, Joshua = Joris maar ik moest even Forum(team) en privé scheiden wegens belangenvermenging, vandaar. Grtjs

« Laatst bewerkt op: 2015/05/19, 18:52:27 door Joshua Orbit »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Overigens begin ik me af te vragen, wat eigenlijk het nut is van pauzestand in de fase van het aanmeldscherm.... Eigenlijk is afsluiten dan veel logischer. Er hoeft op dat moment immers niks aan openstaand werk bewaard te worden.... *krabt op hoofd*

Ik denk dat ik de tip sowieso ga wijzigen in afsluiten: "poweroff". @EZ-man: het zou prettig zijn als je "poweroff" toch even zou willen uitproberen op neveneffecten op jouw machine, maar als je dat niet aandurft, dan kan ik me dat ook wel voorstellen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/19, 20:12:43 door Pjotr »

Overigens begin ik me af te vragen, wat eigenlijk het nut is van pauzestand in de fase van het aanmeldscherm.... Eigenlijk is "afsluiten" dan veel logischer. Er hoeft op dat moment immers niks aan openstaand werk bewaard te worden.... *krabt op hoofd*

Ik denk dat ik de tip sowieso ga wijzigen in "afsluiten". @EZ-man: het zou prettig zijn als je "afsluiten" toch even zou willen uitproberen op neveneffecten op jouw machine, maar als je dat niet aandurft, dan kan ik me dat ook wel voorstellen.  :)

Een snellere lading van het bureaublad ? Per slot van rekening is de helft van het bootproces dan al gedaan. (Even snel inloggen en beginnen ....  :P ) Maar ik ga liever met het gehele bureaublad in slaapstand dan met het inlogscherm. Maar misschien scheelt het ook ivm het ontwaken van de netwerkmanager enzovoort (daar waar de 'gewone' slaapstand wel eens de mist in gaat met Mint) . Nut heeft het wel volgens mij.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
@Joshua: ja, het openstaande desktop van een gebruiker in slaapstand zetten is nuttig en gebruik ik wel eens.
@Pjotr:
1)   Mijn "leven" op die manier schenken aan de wetenschap ? Nee.  Ik hoop dat je mijn keuze begrijpt ^-^
2)   Het nut van de tip is denk ik zelfs voor tweakers te onbeduidend (zie comment van Joshua).

Ik heb vandaag gezocht hoe die opstart van mijn systeem zo knalhard op systemd ingrijpt (of andersom systemd op de pc). Al zou ik dat vinden, dan begrijp ik daar niets van. Ik denk dat de default-waardes in dat conf-bestand conservatief zijn, maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel om bepaalde redenen gedaan.

Nice talking to you.