Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows  (gelezen 1464 keer)

graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Gepost op: 2016/09/23, 13:31:15 »
k zou graag ubuntu hebben in de plaats van windows.
Mijn laptop is : Toshiba Satellite Pro C70-C windows 7 en daarna opgraeden naar 10
Ik heb op https://www.ubuntu-nl.org/download/   de 16.04 LTS
gedownload en krijg ik deze melding,zie printscreen.
De SmartScreen filter heb ik uitgeschaleld.
Ik heb ervaring in computer gebruik maar niet om deze op te lossen.
Graag help op deze forum voor UBUNTU te hebben.

Offline jan11000

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/23, 13:36:26 »
Zit je nog in windows?
Boot van de cd/usb stick waar ubuntu op staat,
dan kun je installeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/23, 13:55:07 »
Hoi Hendrik,

Onze Pjotr heeft op zijn prima website een pagina gewijd aan het installeren van Ubuntu vanuit Windows. Kijk hier: https://sites.google.com/site/computertip/windows

Dat gaat dan vooral om het installeren naast Windows. Dan kan je in het opstarten kiezen voor de ene of de andere (niet beiden tegelijk).

Wil je alleen Ubuntu, kies dan in dan in het scherm volgens bijgaande afbeelding de vierde keuze:

Wis scherm en installeer Ubuntu

(aangevinkt in het voorbeeld is keuze drie voor installeren naast een ander systeem en verder ging die situatie destijds op Xubuntu)

Kies nooit beveiligingssleutel of LVM! Kies nooit upgraden en doe in elk geval altijd eerst een backup van je bestanden. Weg is weg. Wis schijf is echt weg!

Lukt het zo?

Je hebt ook nog de mogelijkheid één van de steunpunten om hulp te vragen. Kijk hier voor de steunpuntenkaart: http://kaart.ubuntu-nl.org/ Dubbelklik een paar keer in jouw regio, dan komen er nog meer naar boven. Woon je in Zoetermeer of omgeving? Stuur me een mail als je daarvoor voelt.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/24, 00:00:11 »
Prima keuze.  ^-^

En neem de moeite het onder de knie te krijgen. Er zal een wereld voor je open gaan.
Hier wordt je prima vooruit geholpen als je je vragen stelt mocht je ergens niet uit komen.
Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/24, 00:14:02 »
Sluit mij bij de vorige sprekers aan. Zeer verstandig. Ben ook pas begonnen. Geen spijt van.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/09/24, 10:00:27 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/24, 22:26:18 »
Ik heb Xubuntu sinds donderdag en ben er blij mee. Veel makkelijker om mee te werken.
Ik werd gek van het updateprobleem van windows7. Het downloaden duurde soms wel 24 uur
sinds windows 10 is geintroduceerd. Je krijgt bijna het idee, dat ze je op deze manier willen dwingen
om over te stappen.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline HWE64

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/24, 22:36:48 »
Cisca, dat is ook zo. Windows dwingt de mensen om naar hun pijpen te dansen. Neem nou WLM , wordt na januari 2017 niet meer ondersteunt. Bij de komst van Edge was al bekend dat WLM ter ziele ging. Ik had er ook genoeg van gekregen maar wel tien jaar te laat want dan had je die ergernis niet gehad maar beter laat dan nooit.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/25, 10:14:06 »
Wat ik momenteel wel een irritant puntje vind van Xubuntu, is dat ik elke keer na het opstarten, weer overal opnieuw moet inloggen.
het begint al bij Google Chrome en vervolgens moet ik overal weer opnieuw inloggen, terwijl aangemeld blijven staat ingeschakeld.
Lopen jullie daar ook tegen aan? Ik begrijp dat het veilig is, maar toch.....
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/25, 10:34:11 »
Wat ik momenteel wel een irritant puntje vind van Xubuntu, is dat ik elke keer na het opstarten, weer overal opnieuw moet inloggen.
het begint al bij Google Chrome en vervolgens moet ik overal weer opnieuw inloggen, terwijl aangemeld blijven staat ingeschakeld.
Lopen jullie daar ook tegen aan? Ik begrijp dat het veilig is, maar toch.....
In een ander draadje heb ik je al uitgelegd, hoe je het sleutelboswachtwoord voor Chrome kunt uitschakelen.....  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/25, 10:41:37 »
Je kan ook het paswoord van de sleutelbos geheel uitschakelen door het paswoord op blanco te zetten. Start hiertoe het programma "Passwords and keys" op (in de terminal wordt dat "seahorse"). Rechts-klik "Login" onder "Passwords" en vul niets in als nieuwe paswoord.

Nog minder veilig natuurlijk, maar je moet zelf je balans maken tussen veiligheid en gemak volgens wat voor jou aanvaardbaar is. Zolang je geen nucleaire geheimen op je PC bewaart, valt dat wel mee.

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/25, 10:51:43 »
Kun je dit iets makkelijker uitleggen aub. Ik heb seahorse geinstalleerd en in wachtwoorden en sleutels zie ik geen login staan. Wel standaard sleutel  met een slotje ernaast en daar onder certificaten.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 11:03:16 door Cisca »
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/25, 11:07:02 »
@ Pjotr, helaas lukte dat niet. Ik kon het alleen makkelijker maken, maar uitschakelen lukte niet.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/25, 11:16:53 »
@ Pjotr, helaas lukte dat niet. Ik kon het alleen makkelijker maken, maar uitschakelen lukte niet.
Je hebt drie uitschakelbare situaties waarin om je wachtwoord wordt gevraagd:
1. Aanmelding (heb je blijkbaar al uitgeschakeld door 'm op "automatisch aanmelden" te zetten).
2. Schermbeveiliging: die kun je uitschakelen in de instellingen van de schermbeveiliging zelf (haal het vinkje weg bij: "scherm vergrendelen").
3. Sleutelbos. Ik citeer van m'n webstek:
Citaat
Kopieer en plak de volgende opdrachtregel in de terminal:

rm -v ~/.local/share/keyrings/*.keyring
Druk op Enter.

De eerstvolgende keer dat u de sleutelbos gebruikt, zal Linux u vragen om een nieuw wachtwoord in te voeren voor de nieuw aan te maken sleutelbos. Laat alles leeg en druk op Doorgaan en daarna weer op Doorgaan: uw nieuwe sleutelbos gaat voortaan onbeveiligd en zonder wachtwoord door het leven.

Verder wil je geen wachtwoordsituaties uitschakelen, want dan komt je veiligheid echt in het geding.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/25, 11:18:50 door Pjotr »

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/25, 11:20:58 »
Dank je wel, begrepen en gelukt.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/26, 07:56:40 »
Hallo ,allemaal
Ik heb een opstartbare Dvd kunnen maken.Dank aan allen voor mij op weg te helpen.
Ik ben heel blij dat hier op dit forum gekomen ben,want ik heb lang aan het zoeken geweest.
Dit is een bewijs dat ik op een paar dagen ubuntu op mijn laptop heb.
Nu ga ik verder bestuderen wat ik met ubutu kan doen.
Nogmaals dank aan allen hier en voor mij is het onderwerp gelukt.
groetjes van Hendrik

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/26, 09:50:03 »
Succes met de installatie, bij mij ging het heel simpel!!!
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline Nollie

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/26, 21:09:14 »
@Cisca: ben toch benieuwd waarom je niet gewoon Firefox gebruikt. Of Chromium. Waarom een Google produkt ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Cisca

  • Lid
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/27, 08:31:13 »
Ik speel wat spelletjes op facebook en dat gaat met chrome een stuk sneller dan met firefox. Ik doe vrijwillig een website beheren voor een gehandicapten platform en die werkt niet prettig met firefox. Dus vandaar de chrome keuze, die gebruikte ik in windows ook al.
Xubuntu 16.04 64 bits
Leef vandaag, niemand heeft je een morgen belooft.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: graag heb ik ubuntu in plaats van winndows
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/27, 09:08:34 »
Volgens mij dwalen we een beetje af van de vraag van de TS.... :rolleyes: