Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoordprobleem  (gelezen 379 keer)

Offline rietje

  • Lid
wachtwoordprobleem
« Gepost op: 2015/11/12, 10:25:54 »
HELP mij a.u.b.
Ik heb kort geleden Ubuntu 14.04.3 LTS geinstalleerd samen met verschillende programma's. Nu wilde ik van de telkens op te moeten geven wachtwoorden af ( ik ben de enige gebruiker ). Via systeeminstellingen (rechtsboven) heb ik als wachtwoord voor het voorgedrukte "Geen" gekozen en sindsdien kan ik nergens meer inloggen. Niet in de "authenticatie"noch in het terminalvenster.
Ik kan wel normaal opstarten en internetten.
Erg jammer, ik ben laaiend enthousiast over het programma en wil er graag mee doorgaan.
Ik heb al van alles geprobeerd wat op het internet werd ge-adviseerd, maar geen resultaat. Ik wil het liefst niets kwijtraken van het reeds ge-installeerde.
Wie kan mij helpen? B.v.d. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wachtwoordprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/12, 11:00:44 »
Automatisch aanmelden (dus zonder wachtwoord) is een prima oplossing die geheel veilig is. Ik neem aan, dat je dat hebt gedaan.

Voor het overige wil je je wachtwoord niet uitschakelen, want dat is de hoeksteen van de veiligheid in Linux.

Om je probleem op te lossen kun je je wachtwoord als volgt wijzigen:
https://sites.google.com/site/computertip/wachtwoordvergeten

Om toekomstige problemen te voorkomen, kun je het beste de volgende aanpak kiezen bij het samenstellen van je nieuwe wachtwoord:
- geen spaties!!!
- alleen letters en/of cijfers
- geen bijzondere tekens
- geen accenten of trema's

Offline rietje

  • Lid
Re: wachtwoordprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/12, 14:20:07 »
Hallo PJOTR,
Heel veel dank. Het is gelukt om een wachtwoord terug te krijgen, maar .....(zie hieronder)
Als ik de "Geavanceerde opties geopend heb", dan krijg ik hetvolgende te zien:

linux 3.19.0-33 generic
linux 3.19.0-33 generic (recovery mode)
linux 3.19.0-25 generic
linux 3.19.0-25 generic (recovery mode)

De eerste (-33 ) werkte niet, de tweede (-25) wel.
Ik heb een vermoeden dat dit te maken heeft met het feit dat ik eerst de versie 15.04 ge-installeerd had, later vervangen door versie 14.04.
Nog ter aanvulling, mijn ubuntu staat naast windows7 geinstalleerd.
Hoe krijg ik nu de 2 bovenste weg uit het grubscherm?
Hoe kan ik nu definitief afkomen van de vraag naar wachtwoord bij authenticatie en terminalvenster?
Je zult ondertussen wel begrepen hebben dat ik een nieuwkomer ben in de Ubuntuwereld, maar van plan er iets moois van te maken.
Groeten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: wachtwoordprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/12, 16:50:14 »
Hoe krijg ik nu de 2 bovenste weg uit het grubscherm?
Start op vanaf de linux 3.19.0-25 generic en verwijder de 3.19.0-33 als volgt:

a. Open het Ubuntu softwarecentrum (klik op het pictogram met de papieren boodschappentas) en installeer eerst Synaptic pakketbeheer. Want met softwarecentrum lukt de verwijdering niet volledig.

b. Klik vervolgens op het grijze Ubuntulogo (Snelzoeker), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm: synaptic

Klik op Synaptic pakketbeheer.

Zoekterm:
linux-image 3

(gebruik niet het rammelende snelzoekveld, maar de betere zoekknop ernaast)

Klik links in de detailbalk op S, om te sorteren op geïnstalleerd.

c. Markeer alle geïnstalleerde kernels die je wil verwijderen, voor "volledig verwijderen".

Let goed op dat je niet de 3.19.0-25 markeert voor verwijdering!

Druk daarna op de knop Toepassen.

d. Herstart je computer.

e. Daarna in de terminal (kopieer en plak):
sudo apt-get autoremove
f. Tot slot: prik je Ubuntu nu vast op de huidige kernel, en wel als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Citaat
Hoe kan ik nu definitief afkomen van de vraag naar wachtwoord bij authenticatie en terminalvenster?
Dat is "vloeken in de kerk".....  :o

Zoals gezegd: dat ondermijnt de veiligheid van Linux dramatisch. Dat moet je echt niet willen. Lees deze uitleg eens, over de veiligheid in Linux:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
« Laatst bewerkt op: 2015/11/12, 16:53:37 door Pjotr »

Offline rietje

  • Lid
Re: wachtwoordprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/13, 10:05:44 »
Hallo PJOTR,
Alles is gelukt. Nog een laatste vraag en wel:
Links van het buroblad heb je de taakbalk met bij mij 3 HDś. Ik heb in de computer 2 HD's, die ook worden aangegeven,maar daarbij ook één met de naam Ubuntu 14.04.3. Als ik die openklap zie ik $Recycle.BIN met slechts 129 bytes als grootte, verder vrije ruimte van 27 GB.
Kan dit nog te maken hebben met de vorige versie en kan ik dit zonder meer verwijderen? Het lijkt uiteindelijk alleen maar een prullebak. Maar zit er onder die icoon "Ubuntu" ook geen verborgen bestanden?
Ik denk erover om deze icoon te verwijderen uit de taakbalk.
Groetjes.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/14, 11:11:33 door rietje »