Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een beschadigde harde schijf te gebruiken voor SWAP?  (gelezen 692 keer)

Een beschadigde harde schijf te gebruiken voor SWAP?
« Gepost op: 2013/03/22, 16:40:48 »
Dag dames en heren,

Ik heb in mijn tweede PC een HDD (van zo'n 204 GB) die niet gebruikt wordt, maar helaas wel wat beschadigde sectoren heeft (en een relatief lange spin-up). Nu wordt de SWAP partitie op schijf 1 regelmatig gebruikt. Nu is mijn vraag of het verstandig is om de SWAP-partitie op de tweede schijf te zetten en of dit dan ook veilig is (niet dat er in eens geheugen corrupt raakt)?

Bij voorbaat dank.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een beschadigde harde schijf te gebruiken voor SWAP?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/22, 16:57:10 »
Als die schijf voor de rest nog stabiel is (d.w.z., er komen niet continu slechte sectoren bij), dan zal die wel bruikbaar zijn. Anders is de kans groot dat je systeem nu en dan vastloopt omdat een stukje swap niet meer kan gelezen worden.

Re: Een beschadigde harde schijf te gebruiken voor SWAP?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/22, 17:20:29 »
Swap wordt gebruikt om tijdelijk dingen weg te schrijven om voldoende geheugenruimte vrij te houden. Voor de stabiliteit van je systeem zou ik niet gebruik maken van een schijf die aan het aftakelen is.

Re: Een beschadigde harde schijf te gebruiken voor SWAP?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/22, 20:16:38 »
Als die schijf voor de rest nog stabiel is (d.w.z., er komen niet continu slechte sectoren bij), dan zal die wel bruikbaar zijn. Anders is de kans groot dat je systeem nu en dan vastloopt omdat een stukje swap niet meer kan gelezen worden.
Ik ga het de komende dagen even in de gaten houden, het is al een tijd geleden dat die schijf gemount en/of uitgelezen is, dus het kan zijn dat het stabiel blijft. Bedankt voor de info in ieder geval!
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit