Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen  (gelezen 747 keer)

Offline Jelle

  • Lid
EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen
« Gepost op: 2008/01/05, 12:01:00 »
Hallo daar,

Mijn / partitie is 20 Gig, waarvan 4 in gebruik, terwijl mijn /home een beetje te klein is.
Beide zijn logische partities en ze liggen naast elkaar (sda5 en sda6)

Ik dacht met de live cd van Gparted sda5 wat te verkleinen en dan sda 6 te vergroten, maar wanneer ik sda5 en/of sda 6 wil verkleinen krijg ik een foutmelding. Deze zegt niets meer dan dat het niet is gelukt.

Ik heb het ook even geprobeerd met de schijfindeler van een oudere Xubuntu alternate cd. Deze geeft iets meer info:

"Om onbekende reden is het niet mogelijk om de grootte van deze partitie aan te passen"

sda 7, een logische FAT32 partitie kan ik wel gewoon aanpassen.

Iemand een idee hoe dit mogelijk is?

EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/05, 12:39:39 »
Ik weet niet precies hoe je het doet maar in principe zou het gewoon moeten kunnen.

Btw je moet de partitie volgorde wel zo houden als hij nu is, anders werkt het idd niet.

Stel je indeling ziet er nu zo uit:

(voorkant)|------------sda5=6Gig--------------|-------sda6=3Gig------|(achterkant)

Je wilt nu sda5 verkleinen en sda6 vergroten.

Dan moet  je eerst sda5 aan de achterkant verkleinen dus ziet het er zo uit.
 
|------------sda5=5Gig----------|<--1Gig niet meer in gebruik--|-------sda6=3Gig------|

Nu ga je sda6 vergroten aan de voorkant.

|----------sda5=5Gig------------|---------sda6=4Gig--------|

Iedere partitie heeft dus een voorkant en een achterkant, dit zie je ook wanneer je indeelt.
In het midden van de indeler staat de huidige grote,
Erboven staat de voorkant, en eronder staat de achterkant.

Dus visueel gezien moet je de partitie's zo zien:

(voorkant)|------------sda5=6Gig--------------|(achterkant) = (voorkant)|-------sda6=3Gig------|(achterkant)


Er is nog een mogelijkheid, maar dit word de "Dirty Way " genoemd, omdat je later je hoofd erbij moet houden.

Je maakt gewoon 1 van de partitie's kleiner.
Je formateerd deze ext3.
Je boot Ubuntu weer op.

En vervolgens mount je dat stukje partitie aan de map waar je meer ruimte nodig hebt.

Maar nogmaals, houd er goed rekening mee dat dit in de toekomst voor problemen kan zorgen, want er word data op gezet en raak je dat mount-point kwijt of kopieer  je het in de toekomst niet mee naar een andere HD ben je het echt kwijt.

Dit is vrij lastig wanneer het je /home betreft waar jouw brieven-mails en andere persoonlijk zaken staan.

Dus maak er een goed backup van op bijv een dvd... oid........
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/05, 13:25:03 »
Als je verstand hebt van grub, /boot/grub/menu.lst, tar en van fstab....

Ik start op met de liceCD ubuntu

Ik 'zip' al de partities die ik wil veranderen naar een apparte locatie (met tar)

Dan start ik Gparted liveCD op, wis de betrokke partities en maakt ze terug aan naar de groottes die ik wil.

Start terug de liveCD op en 'unzip' mijn schijfen terug op de juiste plaats.

Bij het heraanmaken van de partities moet je wel goed opletten of de nummering niet veranderd is. Is die veranderd, dan moet je de menu.lst en fstab even terug aanpassen.

Met die methode kan je onbeperkt mee goochelen.

NB: Gparted kan niet zomaar partities verkleinen. Als de gegevens op de partitie iets of wat verspreidt zijn, lukt het verkleinen bijna nooit. Wil je toch met verkleinen werken, dan moet je eerst de te verkeinen partitie copiƫren naar een andere plaats. Al de gegevens op de partitie wissen (niet de partitie wissen) en de gegevens er terug op copiƫren. Op die mannier gaan al de gegevens aan het begin van de partitie staan (zogezegd gedefragmenteerd) en kan je de partitie verkleinen.
Gparted kan niet zoals vb PartitionMagic zelf de gegevens op een partitie verplaatsen om het verkleinen van de partitie mogelijk te maken.

Kan je er een beetje aan uit?

Offline Jelle

  • Lid
EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/06, 14:05:37 »
Ik dacht zelf ook aan fragmentatie. Eigenlijk zou ik dus eerst moeten defragementeren. Zijn daar eigenlijk programma's voor? Iedereen roept immers altijd dat defragementeren niet nodig is bij Linux?

Tegelijk lijkt het me ook weer onwaarschijnlijk, juist omdat die partitie zo groot is, zou ik verwachten dat ik er aan de achterkant wel 10 gig af kan snoepen zonder gefragmenteerde gegevens tegen te komen.

Hoe dan ook, ik ga ongeveer doen wat jij (Dadio) voorstelt. De boel naar een externe HD kopieren, partities verwijderen en opnieuw aanmaken. Wanneer ik dan toch bezig ben installeer ik meteen Gutsy Gibbon, want ik draaide nog steeds op Feisty.

Oant sjen,

Jelle

EXT3 partities willen niet vergroten/verkleinen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/06, 14:20:55 »
Citaat van: Jelle
Ik dacht zelf ook aan fragmentatie. Eigenlijk zou ik dus eerst moeten defragementeren. Zijn daar eigenlijk programma's voor? Iedereen roept immers altijd dat defragementeren niet nodig is bij Linux?
Defragmentatie betekent dat bestanden gesplitst zijn in verschillende stukken. Op schijf waarvan geen enkel bestand gefragmenteerd is hoeven de bestanden niet nietjes achtereen te staan. Dus het kan goed zijn dat er een bestand juist op het einde van je partitie staat.
Citaat van: Jelle
Tegelijk lijkt het me ook weer onwaarschijnlijk, juist omdat die partitie zo groot is, zou ik verwachten dat ik er aan de achterkant wel 10 gig af kan snoepen zonder gefragmenteerde gegevens tegen te komen.
De kans is klein maar wie weet wat je allemaal al op je schijf gezet hebt en terug gewist hebt en dan weer andere dingen geschreven hebt, enz... ;)
Citaat van: Jelle
Hoe dan ook, ik ga ongeveer doen wat jij (Dadio) voorstelt. De boel naar een externe HD kopieren, partities verwijderen en opnieuw aanmaken. Wanneer ik dan toch bezig ben installeer ik meteen Gutsy Gibbon, want ik draaide nog steeds op Feisty.
Succes en veel plezier met Gutsy...