Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox opent niet meer  (gelezen 1023 keer)

Offline rietje

  • Lid
firefox opent niet meer
« Gepost op: 2022/09/28, 14:50:02 »
Xubuntu 22.04 xfce
firefox is ge-installeerd, maar opent plotseling niet meer na uitvoeren van recovery met dpkg.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2022/09/28, 17:34:15 »
Misschien een beetje detail? Wat bedoel je met "recovery met dpkg"? Welke foutmeldingen krijg je als je "firefox" start in de terminal?

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2022/09/29, 09:58:27 »
Bedoelt wordt de recovery mode in grub en dan kiezen voor dpkg.

wim@wim-Lenovo-S500:~$ firefox -P
ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.
ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.
ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.
ATTENTION: default value of option mesa_glthread overridden by environment.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2022/09/29, 13:40:55 »
Hernoem ~/.mozilla eens naar ~/.mozilla_bak. Dan start Firefox op met fabrieksinstellingen en gaat het mogelijk wel.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2022/09/29, 14:46:36 »
Veranderd niets aan.Krijg firefox-dev van mozilla met geen geweld ge-installeerd., waarschijnlijk wel die van snap. Doe ik dus niet.
Voorlopig werk ik met Chrome.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 10:25:01 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/30, 10:52:29 »
Citaat
... waarschijnlijk wel die van snap. Doe ik dus niet.
Vooropgesteld: het is jouw keuze. Maar waarom het dus niet?
Van mij had de snap ook niet gehoeven, maar anderzijds blijf ik graag zo veel mogelijk bij wat standaard geïnstalleerd wordt. De snap van Firefox start iets trager op dan de deb-versies die ik voorheen gebruikte (naar eigen zeggen werkt Canonical  aan het trager opstarten).  Als gepensioneerde kan ik daarmee leven  ;). Het belangrijkste echter is, dat ik qua functionaliteit geen enkel verschil kan ontdekken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/30, 11:13:01 »
Dit is geen standaard installatie? Waarom wordt dit dan niet aangegeven als je de vraag stelt? En waarom geef je dan niet aan hoe je firefox wel geinstalleerd hebt?

Re: firefox opent niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/30, 11:46:08 »
Citaat
Veranderd niets aan.Krijg firefox-dev van mozilla met geen geweld ge-installeerd., waarschijnlijk wel die van snap. Doe ik dus niet.
Voorlopig werk ik met Chrome.

En probeer je nou de ontwikkelversie van Firefox te installeren (firefox-dev)? Waarom die versie en niet een stabiele versie?
https://www.mozilla.org/nl/firefox/developer/


« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 11:51:25 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: firefox opent niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/30, 12:59:20 »
Ik kan het allemaal niet volgen. Wat is nu het probleem? Wat wil je uiteindelijk bereiken?

1. Eerst start FF niet meer op na recovery en dpkg
2. Dan is het probleem ineens dat je firefox-dev niet geïnstalleerd krijgt, ik denk dan logosch dat FF iet start als het niet geïnstalleerd is....
3. je hebt meer problemen gehad de laatste tijd (rechten met scannen etc. en eerder gedoe met snap van FF https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110378.0)

Het is voor de andere leden van het forum niet te zien wat je hebt gesleuteld aan je systeem en wat er dus afwijkt van de standaard LTS installatie. Klopt het dat je  aan het sleutelen bent geweest en dat dit wellicht de problemen veroorzaakt?

Anders misschien toch eens vers installeren (tenzij het sleutelen en oplossen je hobby is)

Vraag me oprecht af wat je allemaal met je systeem doet dat je al dit soort problemen hebt.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/30, 13:31:07 »
Het zgn. sleutelen aan mijn systeem houdt het volgende in:
Op 2 partities (sda2 en sda4) heb ik xubuntu 22.04 LTS ge-installeerd, De eerste (sda2) heeft nu ook 2 accounts. In principe allemaal uitgevoerd puur om van te leren. Al doende liep ik tegen enkele problemen aan , de meeste misschien door eigen schuld. Dat is ondertussen allemaal opgelost met jullie hulp, vooral de hulp van Vanadium.
De installatie op sda4 is al van enige tijd geleden en heeft altijd goed gedraaid, maar na het uitvoeren van het dpkg in de recoverymodus, wat normaal gesproken geen probleem geeft bij de uitvoering ervan, weigerde plotseling Firefox om te openen (of op te starten).
Dit is dus nog het huidige probleem. Bovendien heb ik recent iets gelezen over Firefox, dat het in 2 of3 verschillend uitvoringsvormen ge-installeed kan worden, Een ervan is de snapversie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/30, 13:55:56 »
Officieel kan Firefox maar op één manier geïnstalleerd worden. Als je de standaardversie geïnstalleerd hebt, verwachten we geen problemen. Is het probleem met de standaardversie? Welke firefox wordt nu aangeroepen: geef eens de uitvoer van "which firefox".

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2022/09/30, 14:06:30 »
wim@wim-Lenovo-S500:~$ which firefox
/snap/bin/firefox
wim@wim-Lenovo-S500:~$

Denk eraan dat ik snap via synaptic verwijderd heb enkele dagen geleden.

« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 14:15:26 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2022/09/30, 14:18:22 »
Dan heb je wel degelijk de standaard versie. Toch kan het nog steeds aan je profielinstellingen liggen: dit is voor de snap versie niet ~/.mozilla, maar ~/snap/firefox/common/.mozilla. Log dan eens uit en dan weer in (zo lopen er zeker géén firefox processen) en hernoem die laatste folder naar .mozilla_oud. Start dan Firefox terug op, die maakt dan een vers profiel aan.

P.S. je oude ~/.mozilla folder kan je verwijderen.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2022/09/30, 14:25:38 »
/snap/firefox/common/.mozilla.

Ik heb hier geen /common/.mozilla, wel 3 mappen (1810, 1860 en current ), dus voor de duidelijkheid /snap/firefox/3 mappen

Ik heb snap/firefox/current/  ge-opend en kan dan een geblindeerde firefox openen. Zie bijlage.
Dan opent firefox wel, maar blijft niet opnieuw op te roepen vanuit het menu.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/30, 15:33:41 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2022/09/30, 18:03:30 »
Die common hoort er toch echt te zijn. Dus toch maar Firefox compleet verwijderen en opnieuw installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2022/09/30, 18:03:57 »
Fout van mij, het is inderdaad "current" en niet "common". ==> edit: het is wél degelijk "common", gecorrigeerd:

Fout van jou, het is niet

/snap/firefox/current/.mozilla

maar

~/snap/firefox/common/.mozilla

(waar ~ zoals gewoonlijk staat voor je home folder, /home/wim/, dus kijk in de folder "snap" in je home folder)

Wat je met een "geblindeerde" firefox bedoelt, begrijp ik niet, maar ja, dan start je firefox, maar niet in de snap sandbox. Dit toont wel aan dat het probleem niet systeembreed is (firefox kan immers starten), maar wel in het profiel ~/snap/firefox/common/.mozilla
« Laatst bewerkt op: 2022/10/01, 12:51:37 door vanadium »

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2022/09/30, 20:26:04 »
Citaat
... maar

 ~/snap/firefox/current/.mozilla
Bij mij staat .mozilla wel in ~/snap/firefox/common/.mozilla .

Re: firefox opent niet meer
« Reactie #17 Gepost op: 2022/09/30, 20:38:59 »
Citaat
... maar

 ~/snap/firefox/current/.mozilla
Bij mij staat .mozilla wel in ~/snap/firefox/common/.mozilla .

Bij mij ook. Dit is de inhoud hier van ~/snap/firefox:
...
drwxr-xr-x  4 erik erik 4096 sep 23 20:40 1877
drwxr-xr-x  4 erik erik 4096 sep 25 09:57 1883
drwxr-xr-x  4 erik erik 4096 aug 14 22:46 common
lrwxrwxrwx  1 erik erik    4 sep 25 09:57 current -> 1883

current is op mijn systeem een symlink naar de, vermoedelijk versiespecifieke, map 1883 en daarin staat hier geen ".mozilla".

Het kan dus blijkbaar zowel in common als current staan. Dus het advies aan rietje om in beide mappen te kijken

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #18 Gepost op: 2022/10/01, 10:48:05 »
Na /snap/firefox/current/  krijg ik dit te zien, zie bijlage:

Na dubbelklik op firefox-desktop opent firefox.  Maar na sluiten ervan opent hij weer niet.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/01, 10:50:30 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #19 Gepost op: 2022/10/01, 12:14:40 »
Nogmaals Firefox volledig verwijderd en opnieuw ge-installeerd. Deze keer is het gelukt.
Bedankt allemaal voor de hulp. M.vr.gr.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox opent niet meer
« Reactie #20 Gepost op: 2022/10/01, 12:50:02 »
@ajjp je hebt gelijk, ik was oorspronkelijk correct, het is in ~/snap/firefox/common (en niet "current"), dat het gebruikersprofiel staat.