Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox snap of ?  (gelezen 535 keer)

Offline rietje

  • Lid
firefox snap of ?
« Gepost op: 2022/08/29, 11:38:53 »
Xubuntu 22.04
Wat is er aan de hand met installatie van Firefox sinds over gaan naar 22.04.
Ik krijg als ik firefox open telkens een snap map op bureaublad.

Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/08/29, 12:06:32 »
Dan klopt er iets niet in je installatie. Firefox wordt nu wel standaard als snap geïnstalleerd, maar gedraagt zich niet anders dan in 20.04, en opent gewoon. Misschien verwijderen en opnieuw installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/08/29, 12:33:29 »
Het is normaal dat je een map "snap" krijgt in je home directory (/home/rietje/snap), maar niet dat je die folder op je desktop ziet. Als dat wel zo is, dan betekent dat dat je systeem zo geconfigureerd is dat je home folder (/home/rietje), en niet je bureaublad (/home/rietje/Bureaublad of /home/rietje/Desktop in de Engelstalige versie) op je desktop wordt getoond.

Geef eens de uitvoer van
cat ~/.config/user-dirs.dirs

De "snap" folder in je home directory kan je eventueel verbergen door een bestand ~/.hidden aan te maken, en daarin de naam (of namen) van de folders/bestanden die je wil verbergen telkens op een nieuwe lijn op te geven, dus "snap" als je de snapfolder wil verbergen.

Van zodra je snap gebruikt, krijg je die snap folder. Daar kan je niet omheen.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/08/29, 13:15:27 »
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Bureaublad"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Downloads"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Sjablonen"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Openbaar"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Documenten"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Muziek"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/Afbeeldingen"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video's"
wim@wim-Lenovo-S500:~$

Er zou niets aan de hand moeten zijn, want het is een vers geinstalleerde 22.04 vanaf de live cd. Het was al enkele weken normaal, maar plotseling vanochtend totaal in de war, ook met verdwenen snelkoppelingen van het bureaublad. Ik heb nu met Timeshift het systeem 4 dagen teruggezet en (voorlopig ?) is alles weer terug. Ook de firefox is weer de oude. Ik vraag me af voor hoe lang?
« Laatst bewerkt op: 2022/08/29, 13:23:12 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/08/29, 13:39:18 »
Ik heb nu met Timeshift het systeem 4 dagen teruggezet en (voorlopig ?) is alles weer terug.
Met andere woorden, wat je vandaag om 11:38:53 aangaf, is nu niet meer van toepassing?


Offline ajjp

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/08/29, 13:39:57 »
Wat is er nu precies  aan de hand? Nu schrijf je dat het plots vanochtend optrad nadat het weken normaal was, maar in je start schreef je "Wat is er aan de hand met installatie van Firefox sinds over gaan naar 22.04.¨  Met dit soort tegenstrijdige beschrijvingen van je probleem kan niemand iets.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/29, 13:50:09 »
Ik begrijp jullie reactie, maar na mijn constatering vanochtend gaf ik het door op het forum.  Daarna (ca. 1 uur later ) zette ik timeshift aan het werk.
Daarvoor op het internet las ik een aantal berichten over snap-firefox en de standaard firefox, enz. Ook allerlei vragen van anderen hierover. Vandaar mijn vraag aan jullie.

Dit kan bij mij nu wel goed werken ., maar hoe lang? 

Offline vanadium

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/29, 13:54:37 »
Die "~/.config/user-dirs.dirs" maakt van enkele folders "speciale" folders. Enkel als er iets met die folders gebeurt (vb wissen, dan terug plaatsen) kan het gebeuren dat ze hun "speciaal" statuut verliezen. Voor de Desktop betekent dat dan dat de sleutel teruggezet wordt tot
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME"
en het resultaat is dat de inhoud van je Home nu op de desktop getoond wordt. Dat kan gecorrigeerd worden door terug de juiste Desktop folder aan te geven. (Timeshift helpt ook, natuurlijk, maar dan wordt alles, niet alleen dit ene detail, teruggedraaid).

Kortom, als het niet goed meer werkt, is het door een ingreep van de gebruiker.

Offline rietje

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/29, 14:01:53 »
Dus verder niets doen en maar afwachten.

Offline MKe

  • Lid
Re: firefox snap of ?
« Reactie #9 Gepost op: 2022/08/29, 14:47:32 »
Ja idd. Nu je je back-up terug hebt gezet kunnen we niet meer zien wat er fout ging.