Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijven koppelen linux mint  (gelezen 3543 keer)

Schijven koppelen linux mint
« Gepost op: 2018/04/16, 21:32:23 »
Beste allemaal,

Ik heb een linux mint 18.02 Sonya installatie gedaan met de nodige aanpassingen.
De installatie loopt als een zonnetje helemaal goed.

Een probleempje helemaal niet heel groot, maar als ik de pc opstart dan koppelt hij de
overige interne schijven niet automatisch aan, moet ik handmatig aan klikken.
nou zocht ik op het ubuntu forum: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SchijvenKoppelen

Hier staat hoe ik er voor kan zorgen dat dit automatisch kan gebeuren. Nou dacht ik de boot sda1 partitie hoeft niet van mij,
en wat er dan gebeurt, ik zet de pc uit en start later weer op en daarna vind ie de boot partitie niet meer!

Nou ben ik de boel weer opnieuw aan het installeren en vermijd ik het programma : schijven maar.

Dit is eigenlijk een behoorlijke fout in het programma denk ik, als ik het aanpas moet de opstart toch veilig worden gesteld?

Wel mooi dat in linux op deze manier de fouten kunnen worden hersteld. Top systeem.

Emiel

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/19, 02:23:54 »
Dit is toch een belangrijke fout in de installatie en deze word  niet herkend schijnbaar.

Probeer het eens, pas in: schijven koppelen van schijven aan zoals hier beschreven: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SchijvenKoppelen.
 
Maar let op:  je moet echt niet de systeempartitie aan zetten als niet aankoppelen tijdens opstart,  want dan start de pc niet meer op!!

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/19, 09:22:33 »
Emiel,

met "Schijven" kom je er niet.

2 oplossingen:

1- Lees eerst eens het punt 13: https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9#TOC-Hoe-koppel-ik-een-partitie-permanent-aan-

2- Mijn methode via de terminal en tekstbewerker, merk op: typfouten en je komt niet meer aan je login bij het opstarten !
sudo xed /etc/fstab
Geef het paswoord in, en je komt met de tekstbewerker in fstab.
Daar voeg je toe op het einde, naargelang de behoefte:
(uiteraard sdax en /media/gebruiker/naamvolume vervangen door de juiste gegevens)
 
# Windows NTFS Partitie verbergen:
/dev/sdax /mnt/hidden  ntfs-3g  noauto,ro  0 0

# automount van een NTFS partitie:
/dev/sdax /media/gebruiker/naamvolume ntfs defaults 0 0

# automount van een EXT4 partitie:
/dev/sdax /media/gebruiker/naamvolume ext4 defaults 0 0

Nogmaals alles controleren !
Opslaan en herstarten.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/20, 14:59:14 »
Dank Michael,

Ik ga het bij mijn schoonvader voorleggen, ik denk dat ie het risico niet
nog een keer wil lopen, maar ik ga het in een experiment wel eens uitproberen.

Ik vind eigenlijk wel dat dit in het programma: schijven weg moet worden gehaald als optie!

Je kunt het systeem met 1 vinkje verpesten en dat hoort niet een optie te zijn vind ik.

Vriendelijke groeten, Emiel

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/20, 21:05:02 »
# automount van een EXT4 partitie:
/dev/sdax /media/gebruiker/naamvolume ext4 defaults 0 0
Werkt dit echt zo recht voor z'n raap? Geen UUID nodig?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/21, 06:16:20 »
Als je hier meer speelt. zou geen probleem moeten zijn.
Want als je eerst een kopie maakt van je oude fstab,
dan als je pc niet meer opstart, kun je via een bootable usb stick met linux erop,
kun je de fstab(oude ) weer terug zetten, en je kunt weer booten.
Hier mis je dus ervaring.
En schijven is een goede programma, dus weg moet dit ook niet, hier mis je ook ervaring.
Fstab kun je ook met google opzoeken.

En als je ervaring met linux had,
dan heb je met installatie eigenlijk ook fout gedaan,
als je extra hd's of partitie hebt, dan had je dit tijdens installatie, moeten toevoegen, dan staat wel alles in je fstab na installatie.

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/21, 09:04:34 »
# automount van een EXT4 partitie:
/dev/sdax /media/gebruiker/naamvolume ext4 defaults 0 0
Werkt dit echt zo recht voor z'n raap? Geen UUID nodig?

Zo doe ik het, en het werkt.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/21, 09:07:21 »
als je extra hd's of partitie hebt, dan had je dit tijdens installatie, moeten toevoegen, dan staat wel alles in je fstab na installatie.

Heb al zoveel distro's geïnstalleerd en dat is me tot nu niet opgevallen.
Waarschijnlijk stond mijn focus toen op andere zaken...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/22, 07:44:05 »
als je extra hd's of partitie hebt, dan had je dit tijdens installatie, moeten toevoegen, dan staat wel alles in je fstab na installatie.

Heb al zoveel distro's geïnstalleerd en dat is me tot nu niet opgevallen.
Waarschijnlijk stond mijn focus toen op andere zaken...

groeten van Michael

Dit ga je pas merken als je software gebruikt, die  een schijf wilt openen(bijv mp3's), en dan is deze niet gekoppeld. Pas als de gebruiker de schijf opent , werken de mp3's.

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/22, 12:46:05 »
Dan vraag ik me toch af, kan dat niet ingebouwd worden in de .iso?

Waarom zou een aangesloten schijf niet direct worden gekoppeld?

Ik vind Linux helemaal top en fijn, maar dat ik na een installatie eerst de 10 tips van Pjotr moet
toepassen snap ik nog steeds niet, waarom word het niet standaard in de .iso geprogrammeerd?

Aan de andere kant 100% bestaat niet en het is al zo goed!

Vriendelijke groet, Emiel

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/22, 12:58:07 »

Ik vind Linux helemaal top en fijn, maar dat ik na een installatie eerst de 10 tips van Pjotr moet
toepassen snap ik nog steeds niet, waarom word het niet standaard in de .iso geprogrammeerd?

Omdat dit een mening van de maker is (10 tips).
En degene die de linux iso maakt heeft andere ideeën , dus weer een andere iso.
Ik zelf wil het ook anders, dus weer een iso,
etc
etc
etc


En voor als je nog niet weet, ik doe die 10 tips niet, want dat is niet nodig, ook volghens de maker van de iso is dit ook niet nodig.
En ja ik lees de tips wel, en doe sommige, maar dit is helemaal niet nodig.
En natuurlijk vind ik het zeer goed dat Potjr hier veel tijd in steekt, want de site staan veel tips, bijv als je storing hebt, dus zeer goed van Potjr.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 13:03:29 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/22, 13:05:24 »
Dan vraag ik me toch af, kan dat niet ingebouwd worden in de .iso?

Waarom zou een aangesloten schijf niet direct worden gekoppeld?


Dit hoor je te doen tijdens installatie, de schijven met de hand instellen,
dan kun je de  andere partities of schijven toevoegen,
en aan een map in bijv je home map zetten, bijv muziek, data, backup, etc

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/22, 13:52:44 »
Verder zijn een hoop dingen hardware-afhankelijk, dus dat kan je niet in de iso inbakken.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/23, 13:55:39 »
"Schijven" is een beproefd programma. Heb je in de "koppelopties" dialoog wel degelijk "Bij opstarten aankoppelen" aangevinkt? In de laatste schermafdruk op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SchijvenKoppelen staat die optie *niet* aan, maar jij moet die aan zetten als je het koppelen automatisch bij de opstart wil.

Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/28, 03:06:26 »
Klopt, het komt er op neer dat ik het automatisch aankoppelen voor de
systeempartitie sda1 uit heb gezet. 

Dus het schuifje zoals in de laatste schermafdruk op aan (automatische koppelopties)
en alle vinkjes uit. (bij het opstarten aankoppelen en in gebruikersinterface tonen)

Met de bedoeling dat de pc wel opstart natuurlijk, alleen zonder een zichtbare schijf symbool op
het bureaublad.

Er zit een tweede harddisk in de kast ingebouwd voor documenten opslag, en deze
willen we wel aangekoppeld hebben bij het opstarten.

 



Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven koppelen linux mint
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/28, 09:43:23 »
Klopt, het komt er op neer dat ik het automatisch aankoppelen voor de
systeempartitie sda1 uit heb gezet. 
Zoals je het schrijft, kan het niet. Als de systeempartitie niet aangekoppeld is, dan kan het systeem immers niet opstarten. Blijf zeker af van de instellingen van je systeemschijf. Die werden automatisch ingesteld tijdens installatie. Nu worden je vinkjes gelukkig genegeerd als je de schuif laat staan op "automatische koppelopties".

Citaat
Met de bedoeling dat de pc wel opstart natuurlijk, alleen zonder een zichtbare schijf symbool op
het bureaublad.
De zichtbaarheid van een schijf op het bureaublad (of in je bestandsbeheer - velen van ons hebben geen iconen op het bureaublad meer) wordt standaard bepaald door waar de partitie wordt aangekoppeld. Partities, aangekoppeld onder /media of onder je eigen home folder, krijgen een icoon. Eender waar elders aangekoppeld, en er is geen icoon.

Nu bestaat er ondertussen, zoals je ziet in de dialoog, ook een koppeloptie om zelf aan te geven of een volume al dan niet moet getoond worden.

Citaat
Er zit een tweede harddisk in de kast ingebouwd voor documenten opslag, en deze
willen we wel aangekoppeld hebben bij het opstarten.
Hier kan je "disks" voor gebruiken: Automatische koppelopties: uit, want standaard worden andere partities op interne harde schijven in je PC niet aangekoppeld. Dan zelf alle opties ingeven.
- Waar nu "nosuid,..." staat in de schermafdruk, kan je eenvoudig zetten: "defaults". Dit is het veld waar je allerlei opties kan meegeven.
- Het koppelpunt is niets anders dan een bestaande folder op je systeem waar je de partitie wil aankoppelen.
- Bestandssysteemtype kan je op auto laten.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/28, 09:46:52 door vanadium »