Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server binnen VMWare  (gelezen 1016 keer)

Offline Reno_77

  • Lid
Server binnen VMWare
« Gepost op: 2009/04/08, 15:33:13 »
Hallo Mensen,

Het is lang geleden dat ik hier was en mijn oude login en emailadres ben ik vergeten.... Helaas moest ik een nieuwe naam registreren.. Maar goed.

Ik heb hier op basis van XP een fileserver draaien, of althans een pc met grote schijven en een aantal shares. Voor een aantal toepassingen moeten deze shares op xp blijven.

Nu wil ik op basis van Ubuntu een web/ftp server draaien binnen VMware. De webserver zal ik maken met ISPConfig en daar zit ook een FTP server in. Omdat ik niet wil dat mijn lan op welke manier dan ook bereikbaar is vanaf het internet (bijna niet... kom ik zo op terug), komen er 2 NICS in deze pc. 1 voor Ubuntu en 1 voor XP, in verschillende subnets.

Op deze manier heb ik het volgende totaal gescheiden:

Interne fileserver
Externe FTP
Externe Webserver

1e vraag, kan dit met 1 router?

2e vraag, toch wil ik de bestanden op de XP schijven beschikbaar maken via FTP voor vrienden en kennisen zonder mijn lan in gevaar te brengen. Kan dit? Kan ik de Ubuntu toegang geven tot die bestanden ook al staan ze in een ander subnet? en zodoende deze via beveiligd FTP open stellen?

Graag advies

Offline joop905

  • Lid
Re: Server binnen VMWare
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/08, 22:23:59 »
1e vraag, kan dit met 1 router? kijk eens naar portforward
http://portforward.com/

GrJ.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Server binnen VMWare
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 22:57:49 »
Citaat
1e vraag, kan dit met 1 router?
Kijk eens naar "dhcp3-server", zit in de repo's.
Hiermee kan je op Ubuntu zelf een router opzetten, die op verschillende poorten en verschillende netwerken kan luisteren en routeren.

Vraag 2 moet ook lukken als vraag 1 opgelost is. Met behulp van IPtables kan je de poort voor FTP toelaten en doorsturen naar je XP server.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

Offline elgl

  • Lid
Re: Server binnen VMWare
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/09, 19:46:03 »
Wat je ook kan doen is kijken naar een router of firewall met een dmz poort of de mogelijkheid een poort hiervoor te gebruiken. Dan zet je in je DMZ je server die extern benaderbaar moet zijn en op je interne netwerk komt de rest. Verder heb je ook routers waarbij je een dmz host kan opgeven (bv linksys wrt 54G). Deze host wordt dan niet gefirewalled door de router. Misschien dat dat ook genoeg is voor jou doeleinden.