Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!  (gelezen 4460 keer)

Offline baboom

  • Lid
[OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Gepost op: 2010/11/01, 07:31:43 »
hallo,

laatst een oude laptop voorzien van de laatste Mint versie (10RC),
alles leuk en aardig, heel de avond zitten spelen met progammas en instellingen etcetc..
zag er allemaal heel mooi uit, een dikke pluim voor Mint.

ook moest er al het e.e.a geupdate worden.
so far so good......

nadat ik laptop had uitgezet bedacht ik me dat ik nog wat wilde doen en zette hem weer aan.
alleen nu werd ik verrast met het opstartscherm van xubuntu........, na het opstarten
zat  (zit) ik tegen de Xfce desktop aan te kijken

allemaal leuk en aardig, maar waar is mijn Mint gebleven??

er zal vast een simpele verklaring voor zijn, maar zover reikt mijn Linux kennis helaas nog niet.


Ik wil mijn oude Mint terug !  :'(
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 14:42:49 door baboom »
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/01, 07:59:29 »
Waneer je op afmelden klikt, en opnieuw inlogt, dan kan je "ergens" voor de desktop kiezen.
Werkt dat ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline baboom

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/01, 08:29:32 »
nee die optie kan ik nergens terugvinden,

als ik uitlog kom in een klein schermpje waar ik kan kiezen uit de gebruikers,
dat is er maar 1 , mijn eigen account.

boven mijn naam staat het logo van Xubuntu (blauw rondje met de muis)

verders geen opties.

wel valt het me op dat als de laptop vergrendeld word (sluiten van de klep bijvoorbeeld),
ik bij het invoeren van mijn wachtwoord wel de originele mint 10 achterfgrond zie,
alleen na het aanloggen zit ik weer in Xfce , met een "welkomscherm" van mint,
hierin staat dan weer "welkom bij linux mint , gnome 32 bit"


*omdat het me niet lukt om een screenshot te maken ben ik eens gaan googlen,
en blijkt dat ik in Xfce een applet moet installeren, als ik deze opzoek in softwarecentrum,
staat er bij deze applet "Screenshot application for gnome" .
ik ben het ff kwijt.......

screenshot inmiddels gelukt !

[/URL]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 08:40:32 door baboom »
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

DarkEra

  • Gast
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/01, 11:24:44 »
Ik denk eerder dat je teveel met je instellingen hebt zitten spelen en je geen XFCE desktop hebt maar dat alleen het thema veranderd is. Dit houd dus in dat je in Uiterlijk zaken hebt zitten aanpassen en er niet op gelet hebt wat je gedaan hebt. Probeer in Uiterlijk dus de iconen en thema's weer aan te passen naar de oorspronkelijke staat zoals het voorheen was.
Kies daar Mint-X-metal als thema en het zou goed moeten zijn normaal gesproken.

Voor Mint vragen kan je trouwens het beste terecht op http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php

Edit: ik zag net dat je er al een account had gemaakt vandaag. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 11:48:41 door DarkEra »

Offline baboom

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/01, 11:55:21 »
ja, dat lijkt er al meer op.

bij de instellingen van het aanmeldscherm kan ik kiezen hoe er moet worden opgestart.
(deze keuze heb ik niet tijdens het opstarten, alleen in het menu kan ik de keuze duidelijk maken ! )

na een herstart zit ik weer in mijn mint scherm

nu heb ik idd mijn oude vertrouwde scherm weer terug.
moet ik nog wel even zeggen dat ik tijdens het opstarten naar een Xubuntu logo aan zit te kijken,
maar dat zal zo horen denk ik ?

overigens leek het er toch sterk op dat het Xfce manager was, aangezien ik bij "start" ook kon aanklikken "about" en dan de versie info te zien kreeg van Xfce (versie 4)


(mijn thema stond nog steeds op Mint-metal)


p.s: de account op het mint forum is in de maak ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 12:17:14 door baboom »
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

DarkEra

  • Gast
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/01, 12:17:19 »
Vreemd allemaal als jij de Gnome editie hebt geinstalleerd dan.... Heb je de XFCE desktop soms geinstalleerd met de Sofware Manager of via het Pakket Beheer (Synaptic)?
Ik kan me niet voorstellen dat xfce meegeleverd wordt in de Gnome editie van Mint. Is trouwens nog nooit gebeurt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/01, 13:48:18 »
Bij het inlog scherm kan je op F10 drukken. Dan zou je een keuzemenu moeten zien.
Je kan ook eens in Synaptic kijken naar pakketten van xfce. Staan er daar in dan kan je die evt. verwijderen. Wel opletten wat je verwijderd. Het kan ook zijn dat je door het installeren van een bepaald progje dat standaard in Xubuntu zit, meerdere zaken van xfce meekrijgt, zoals wel eens gebeurd met KDE progjes (bijv. K3B)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline baboom

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/01, 14:18:18 »
Vreemd allemaal als jij de Gnome editie hebt geinstalleerd dan.... Heb je de XFCE desktop soms geinstalleerd met de Sofware Manager of via het Pakket Beheer (Synaptic)?
Ik kan me niet voorstellen dat xfce meegeleverd wordt in de Gnome editie van Mint. Is trouwens nog nooit gebeurt.

ik geloof niet dat ik XFCE desktop geinstalleerd heb, of het moet per ongeluk gegaan zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen aangezien ik alleen een paar spellen heb geinstalleerd en k3b.
en de gnome editie is volgens mij de enige die er momenteel is....dacht ik .....toch? (Mint 10 RC)


@ heir4c

als ik in Synaptic kijk naar XFCE staan er wel een aantal dingen geinstalleerd; gaming , compiz,exo,quimo,libxfce-util,lib thunar,xfdesktop,panel,session,mousepad,xubuntu default settings,xfconf,libxfce4menu,libexo,xfce keyboard shortcuts,xfwm4,orage,libxfce4util-bin,thunar,

geen idee wat alles is , en dus weet ik ook niet welke ik zou moeten verwijderen.
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline heir4c

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/01, 14:37:07 »
thunar en mousepad zijn typisch xfce maar het kan zijn dat mint die ook gebruikt (??? Zelf geen ervaring met Mint, enkel eens uit nieuwsgierigheid geïnstalleerd)
Maar je ziet ook duidelijk dat er veel pakketten van xfce geïnstalleerd staan. Allemaal dus denk ik.
Maar ik weet niet in hoeverre er zaken zijn die in Mint daarvan afhankelijk zijn.

Een nieuwe install dan maar? (Een "propere"  :)) En dan, voor je wat veranderd, eens kijken in synaptic wat er zoal van xfce geïnstalleerd staat.
Ook elke keer als je een progje installeert, doe dat via Synaptic of via de terminal, dan kan je beter zien welke afhankelijkheden zullen meegeïnstalleerd worden.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline baboom

  • Lid
Re: gnome word Xfce ??!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/01, 14:42:05 »
misschien dat er tijdens het updaten wat van xfce is meegekomen, ik zou het ook echt niet weten.
voorlopig hou ik het hierbij, alles werkt, en ik weet nu wat te doen mocht ik in de toekomst nog eens meemaken dat ik ineens "een andere desktop manager" heb.

misschien als ik tijd heb eens goed kijken wat r allemaal geinstalleerd is en kijken wat ik zonder risico kan verwijderen.

ook kan ik natuurlijk mijn licht eens opsteken op het mint forum, waarschijnlijk weten de mannen en vrouwen daar er iets meer vanaf.

voor nu zeg ik : OPGELOST !!

THX !!
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Jan E.

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/01, 16:04:13 »
Het lijkt me dat je ernstig hebt zitten prutsen... met alle respect overigens. Ik draai zelf intussen ook Mint 10 en heb nergens last van. Het ding gaat als de brandweer en is superstabiel. Enne... geen enkel XFCE bestand te bekennen. Wel een hele enkele die door Gnome en XFCE samen wordt gebruikt, maar dat heb je in Ubuntu ook.

Ik raad je aan een schone herinstallatie te doen en in het vervolg iets beter op te letten als je wat installeert. Wat je ook kunt doen (na die herinstallatie) is het programma Back in Time gebruiken. Volgens mij kan je daarmee een eerdere staat van je PC weer oproepen.

Succes.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline baboom

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/01, 17:04:14 »
lol, "ernstig heb zitten prutsen" ???

ik heb alleen wat spellen en 1 brandprogamma geinstalleerd, verders niets bijzonders.
als dat al in de catogerie prutsen valt ........................

ook hier draait het supersnel en stabiel , geen rare dingen verders, alleen die verrassing toen ik hem gister opstarten.
(dus om voor dit probleempje nou weer een hele nieuwe installatie te doen, lijkt me een beetje overdreven.
ik beginnend linux-gebruiker dus zal er wel vaker wat gebeuren, en dat zou dan betekenen dat ik met grote regelmaat een nieuwe installatie moet doen)

zeg ik er wel bij dat dat de eerste keer was dat ik de laptop opnieuw opstarten sinds de installatie, dus misschien is er tijdens de installatie iets misgegaan, maar dat had ik dan gelijk moeten merken lijkt me
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Jan E.

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/01, 17:54:45 »
hmm.. enige overdrijving is me niet vreemd, ik geeft t toe.....  =D

Maar Mint 10 wordt helemaal nog niet met XFCE geleverd, dus kan er maar een oorzaak te benoemen zijn voor het verschijnen er van. En die oorzaak zit -vrees ik-  toch heus achter t toetsenbord, met het gezicht naar het scherm.......  ;) 

Gelukkig geeft t niets. Linux installeert zo ontzettend gemakkelijk en vooral snel, dat het geen straf is het een keer over te doen. Tot die tijd zou ik gewoon "door prutsen".... Daar leer je tenslotte ook weer van. Je moest eens weten hoe vaak ik al opnieuw heb moeten installeren, vanwege mijn gepruts..


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline heir4c

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/01, 17:59:53 »
Tegen wie zeg je het. Hier "van 't zelfde laken een broek".  =D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline baboom

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/05, 19:13:45 »
ja oke oke, een nieuwe install is idd zo gedaan ,
dus dat heb ik uiteindelijk toch maar gedaan.  =D

alleen wat betreft Xfce; in de screenshot van het aanmeldscherm (3e post van moi),
kan ik de "sessie"  kiezen waarmee ik begin, die stond op Xfce.
Wat is dat dan voor sessie?
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline Jan E.

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/06, 13:14:58 »
Heb je die mogelijkheid nu nog dan?

Met die sessie wordt (o.a.) bedoeld, dat je kan kiezen met welke desktop je wilt werken. Als je er meer dan één hebt geïnstalleerd, kan je kiezen welke je wilt. Jij had dus de keus tussen XFCE en Gnome. Maar je had ook KDE er bij kunnen installeren, en dan kan je die ook uit kiezen.

Resumé: Je kunt meerdere desktop-omgevingen in je Linux installeren. Als jij dat prettig of noodzakelijk vindt, doe je dat gewoon. Dan kan je in dat schermpje, kiezen welke je wilt gebruiken.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline baboom

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/06, 14:24:51 »
oke,

ik heb gewoon de standaard installatie, maar waarschijnlijk als je voor een andere kiest ,
word die opgehaald en geinstalleerd "op aanvraag" ?

ik hou het gewoon bij Gnome, die werkt voor mij het lekkerste
Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

Offline baboom

  • Lid
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/16, 20:21:49 »
*bump

oke opgelost......maar......

nu heb ik zo ongeveer hetzelfde op mijn ubuntu laptop....... :o ??? :o ???

ik weet,ik weet het ligt aan mijn " gepruts"   ;)

maar kan iemand mij uitleggen waarom ik bij het opstarten/afsluiten steeds dat Xubuntu scherm voorbij zie komen?

ik heb toch echt Ubuntu geinstalleerd

als ik opstart is het geen ubuntu meer , maar Xubuntu, daar kan ik dus in den beginne ook kiezen welke sessie ik wil opstarten,
standaard staat deze op Gnome, dus die krijg ik uiteindelijk ook voorgeschoteld.

alleen wil ik weten wat er nou steeds gebeurd waardoor ik een andere desktop manager krijg

Asus X52J,                                        Acer Aspire 3610
Nvidia Gforce M310 :(                         Celeron M 1500 Mhz
Intel core i5                                      80 Gb HD
Ubuntu 10.04 LTS/Win7 Ultimate           Mint 10

FrSu

  • Gast
Re: [OPGELOST] gnome word Xfce ??!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/20, 10:57:48 »
Dan is het dus niet "OPGELOST" en zou dan deze tekst ook even weg halen uit jouw eerste post.

Heb het draadje even doorgelezen en heb ook het antwoord niet. Het lijkt wel of er zomaar een desktop bijkomt die je niet geinstalleerd hebt.

Ik gebruik zelf de laatste versie van Mint Gnome alleen op een oude Packard Bell laptop en daar draait het zonder dit probleem. Je zou nog even in synaptic kunnen kijken of XFCE geïnstalleerd is en als dit het geval is zou je het kunnen verwijderen. Misschien dat dat helpt.

Groet,
Frits ;)