Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog steeds Geen Dual Monitor!!!  (gelezen 985 keer)

bermond

  • Gast
Nog steeds Geen Dual Monitor!!!
« Gepost op: 2007/06/11, 21:30:13 »
Hallo,

Een maand of wat geleden had ik hier een topic met het onderwerp: Dual-screen.

Ik vertelde toen dat ik jaren een Windows gebruiker was en wilde toen gewoon eenvoudig 2 monitoren aansluiten en draaien onder Ubuntu.

Blijkbaar is dit toch wat complexer als ik aanvankelijk dacht.

Wat heb ik en wat deed ik onder Windows:

Ik heb dus een Ati Radeon 9550 en een eenvoudig PCI-kaartje(S3).
Op die Ati Radeon zit al jaren mijn dure 21" Eizo monitor en op dat goedkope PCI(S3) kaartje van 5 euro op de rommelmarkt zit een 19" Belinea monitor van 20 Euro.
Op die manier kon ik eenvoudig op 2 monitoren werken en gebruikte onder Windows het tooltje "Ultramon" om eenvoudig applicatievensters te switchen tussen deze twee monitoren.
Ik moest er wel voor zorgen dat ik in het bios de opstartprocedure voor beeldscherm veranderde van AGP naar PCI anders werd door Windows niet het eenvoudige Pci kaartje herkend en drivers kon ik niet vinden.


Een heel verhaal voor een schijnbaar simpel probleem.

Hoe laat ik deze 2 monitoren tesamen draaien onder Ubuntu(Studio)??


Alvast bedankt!!

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Nog steeds Geen Dual Monitor!!!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/12, 01:50:10 »
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik kwam zonet het volgende topic tegen. Hier staat een how-to misschien dat je er wat aan hebt?! Anders kan ik je helaas niet helpen.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5570

Offline SWAT

  • Administrator
Nog steeds Geen Dual Monitor!!!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/12, 10:14:00 »
Of je koopt voor een paar euro een grafische kaart met 2 uitgangen. Ik heb zelf ATI of Nvidia kaarten gehad met een DVI en een VGA uitgang, waar mijn monitoren op aangesloten zijn. Werkt perfect. Volgens mij ligt jouw probleem aan je S3 kaart en aan het feit dat als je meerdere (hardware) kaarten in je PC hebt zitten, het toch altijd even aanpoten is.
N.B. Als het eenmaal werkt, werkt het ook :-) (dus het is de moeite wel waard)

tuxido_devito

  • Gast
Nog steeds Geen Dual Monitor!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/12, 17:38:13 »
je moet de device namen hebben en dat instellen in je xorg.conf hoe dit precies werkt weet ik ook niet...

bermond

  • Gast
Nog steeds Geen Dual Monitor!!!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/13, 00:58:19 »
Ik denk dat ik wel die richting op wil om meer te begrijpen van xorg.conf

In iedergeval leren begrijpen, ook voor toekomstige problemen met grafische kaarten en monitoren lijkt me handig om daar meer van te leren.

Zonder nu meteen veel geld uit te te geven aan een Grafische kaart met Directx10 en dual-Head mogelijkheden wil ik graag gebruik maken van 1 goede allround grafische kaart en daarnaast dus ook een tweede monitor aansluiten. Voorheen deed ik dat dus met een tweede Pci kaartje.

Ondertussen heb ik wat gezocht naar grafische kaarten op e-bay en bij webshops, maar eerlijk gezegd vind ik 199 euro voor een Grafische kaart erg overdreven.  Bovendien zijn de huidige kaarten voorzien van PCI-expresse en ik gebruik nog steeds AGP.
Ik denk ook niet dat zoiets iets wezelijks toevoegd aan mijn werk onder Ubuntu.

In de praktijk komt het er volgens mij dan op neer dat je dan net zo goed een nieuwe pc bij Dixons kunt halen en dat lijkt me helemaal niet nodig.