Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 harde schijven  (gelezen 677 keer)

pluym

  • Gast
2 harde schijven
« Gepost op: 2007/11/19, 21:14:27 »
Als ik Ubunte dualboot wil installeren met deze handleiding http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
en als ik bij de stap kom voor de schijfindeling krijg ik op mijn scherm te zien :
/dev/sda
/dev/sda 1
/dev/sda 2

dit zijn toch mijn twee harde schijven hé?
wel, op de eerste (sda1 dus) staat de xp versie dus moet je bij deze schijf toch je linux instaleren. Dus dan zegt hij dat ik deze schijf moet selecteren en klikken op Edit partition. Als ik dit doe en de 16000 megabytes invul, het aanhechtpunt verander en dan op ok klik doet hij een kleine bewerking en komt een foutmelding: Te klein

dan heb ik maar na enig prutsen gewoon voor de eerste optie bij schrijfruimte voorbereiden genomen en iets van 30 GB. de installatie is gelukt maar ik kan geen enkel bestand van de xp versie overnemen enz, geen updates installeren of plugins en nog paar problemen.

Nu ben ik van plan linux er weer af te gooien en met mss wat info van jullie dit opnieuw te doen. Zou je me ook eens kunnen zeggen hoe ik linux kan verwijderen

Alvast bedankt!!!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
2 harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/19, 21:19:14 »
/dev/sda is je eerste hardeschijf,
/dev/sda1 is de eerste partitie op deze hardeschijf,
/dev/sda2 is de 2e partitie van je hardeschijf.

Stel dat /dev/sda1 je windows partitie is, dan zal deze in een windows format geformatteerd zijn (FAT32/ ......)
dan moet sda2 een EXT3 formaat hebben en je moet nog een partitie hebben, die als Linux Swap is geformatteerd.

Volgens mij zijn je gegevens onjuist, je hebt maar één hardeschijf, opgedeeld in partities en waar is je swap ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

mickvdv

  • Gast
2 harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/19, 21:45:07 »
Linux moet ext3 of reiserFS en inderdaad een swap van ongeveer 2x je geheugen. Je kan het beste sda2 verwijderen en tijdens de installatie deze partitioneren. Ook zou ik als ik jou was een / maken van 7gb, een swap van 2x je geheugen, en de rest voor je /home (soort mijn documenten). Dan heb je bij een herinstallatie nogsteeds je persoonlijke bestanden.

Mickvdv