Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden in /home behouden bij (her)installatie zonder aparte partitie  (gelezen 2272 keer)

Dit is iets wat al heel lang mogelijk is in Ubuntu (iig sinds 8.04) en andere distributies maar ik zelf nog niet zo lang weet. En volgens mij ben ik niet de enige als ik zie hoe vragen hieromtrent vaak beantwoord worden. Natuurlijk is er niets mis met een aparte partitie voor /home maar het hoeft dus niet als het enige doel behoud van je persoonlijke bestanden is (daarvoor blijft een backup natuurlijk ook nodig!). Voorheen dacht ik dat zonder aparte partitie voor /home je alle bestanden (en configuratie) handmatig moest terugzetten na herinstallatie. Dat is dus simpelweg niet waar.

https://wiki.ubuntu.com/komputes/HowToUbuquityPreserveHome

Het is dus simpelweg een kwestie van handmatig partitioneren kiezen, / dezelfde partitie toekennen als in je oude installatie en NIET formatteren aanvinken.

Voorbeeldsituatie:
Je hebt / toegewezen aan sda1 en geen aparte partitie voor /home. /home valt dan onder / en staat op sda1.
Ga voor handmatige schijfindeling bij installatie en stel weer in dat / op sda1 komt.
Zorg dat "formatteren" NIET is aangevinkt!
Voor dat je verder gaat zal het installatieprogramma toelichten wat het inhoudt als je de partitie voor / niet formatteert.

De bovenstaande handleiding bevat oude screenshots maar ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat het voor 13.10 nog precies zo werkt. Het kan hoogstwaarschijnlijk ook bij andere Linuxdistro's maar dat heb ik verder niet uitgezocht.

Deze tip heb ik geschreven omdat ik deze installatiemethode nu zelf een keer of 4 achter elkaar heb toegepast (wilde wat verschillende *buntuvarianten voor 13.10 proberen) met succes, alle bestanden in /home staan nog op hun plek.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/26, 21:20:26 door erik1984 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bestanden in /home behouden bij (her)installatie zonder aparte partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/26, 21:48:30 »
Deze methode kan ook worden gebruikt voor een 'herinstallatie-upgrade' naar een nieuwere Ubuntu-versie met behulp van een Live-CD/DVD.
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuReinstallation (Engelstalig)
Klik links bovenin op Documentatie