Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijfindeling Ubuntu  (gelezen 1212 keer)

Offline koebel

  • Lid
schijfindeling Ubuntu
« Gepost op: 2008/07/03, 07:49:42 »
Hallo, heb al een aantal keren geprobeerd Ubuntu 8.04 vanaf originele dvd te installeren op hd van 160 gb.
Op die hd staat al Windows. Moet dus een dual boot worden, maar als ik Ubuntu erop zet, geeft hij maar 41 gb aan
windows en de rest pikt ubuntu in. Wat ik ook probeer ik krijg die indeling niet in een 50/50 verhouding. Want 41 gb
voor windows vista houdt ook niet over. Weet iemand een oplossing ? Heb ergens gelezen dat je de hd door middel van een "schijfregelaar "kunt indelen, maar ik zie nergens die regelaar. Ben pas zeer kort met Ubuntu bezig.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
schijfindeling Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/03, 07:59:54 »
Probeer eens de live CD van GParted te downloaden, die vind ik simpeler werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
schijfindeling Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/03, 08:05:38 »

Offline HP

  • Lid
schijfindeling Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/03, 10:00:50 »
Citaat van: koebel
Hallo, heb al een aantal keren geprobeerd Ubuntu 8.04 vanaf originele dvd te installeren op hd van 160 gb.
Ik ken de dvd niet, maar installeer je dan live of is het een alternate dvd?
Citaat
Op die hd staat al Windows. Moet dus een dual boot worden, maar als ik Ubuntu erop zet, geeft hij maar 41 gb aan windows en de rest pikt ubuntu in. Wat ik ook probeer ik krijg die indeling niet in een 50/50 verhouding. Want 41 gb voor windows vista houdt ook niet over. Weet iemand een oplossing ? Heb ergens gelezen dat je de hd door middel van een "schijfregelaar "kunt indelen, maar ik zie nergens die regelaar. Ben pas zeer kort met Ubuntu bezig.
Vreemd. Er zou inderdaad vrijwel aan het begin van het installatie proces een 'schijfindeler' moeten verschijnen. Bij de alternate CD is dit een blauw scherm en bij de live CD is dit een net iets gelikter gnome achtig menuutje. Ik vind de alternate CD overigens het fijnste werken.

Anyway, als je nog een kopietje van partition magic hebt liggen kun je het ook vanuit windows eerst eens bekijken en, indien je zeker van je zaak bent, vanuit windows alvast je schijf opnieuw indelen. Zo ben ik 3 jaar geleden ook begonnen met Ubuntu (en ik gebruik al jaren windows nergens meer voor, Gparted voldoet, zoals al opgemerkt werd)

Wat ik je ook aan kan raden is om bij het indelen van je schijf even wat te lezen her en der over hoe je het beste kunt partitioneren. Zo moet je swapruimte op een aparte partitie zetten maar het is ook handig om je /home directory op een aparte partitie te zetten.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Willem_D

  • Lid
schijfindeling Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/03, 11:11:26 »
Citaat van: Bobbie
Voor wat ondersteunig erbij: http://computertip.googlepages.com/home en hoe het eruit ziet


https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen
Inderdaad,
en helemaal toegespitst op jouw probleem, Koebel:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille