Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meter in voor systeembelasting  (gelezen 1917 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Meter in voor systeembelasting
« Gepost op: 2017/12/06, 11:36:45 »
Ik heb Linux Mint 18.2 Xfce. en ben op zoek naar een meter voor systeem belasting in de werkbalk te zetten. Is deze er wel voor Mint????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/06, 12:32:21 »
Mint 18.2 Xfce of Xubuntu 16.04, dat maakt wat dat betreft geen verschil: ze hebben allebei dezelfde Xfce. Dus:
https://sites.google.com/site/computertip/xfce#TOC-Plaats-een-systeembelastingmeter-in-de-werkbalk
(punt 4, rechterkolom)
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 12:38:52 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/06, 12:39:10 »
Mint Xfce of Xubuntu, dat maakt wat dat betreft geen verschil: ze hebben allebei dezelfde Xfce. Dus:
https://sites.google.com/site/computertip/xfce#TOC-Plaats-een-systeembelastingmeter-in-de-werkbalk
(punt 4, rechterkolom)
@Pjotr, Thx. Ga ik uitvoeren. ^-^

@Pjotr, deze zit er echt niet in :evil:
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 13:26:41 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/06, 14:02:25 »
@Pjotr, deze zit er echt niet in :evil:
In Xubuntu 17.10 wel.
Ben je bekend met Gkrellm? Dat is geen ding voor in de werkbalk maar levert stukken meer informatie en is uitgebreid aanpasbaar. Zit in Synaptic en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit. Ik heb dit al jaren in een hoekje van m'n scherm gaan en kan daardoor meteen zien waarom m'n pc stroperig wordt of andere rare fratsen vertoont...

« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 14:03:59 door Paul Matthijsse »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/06, 16:33:20 »
Je hebt gelijk.... Er zit gelukkig nog wel iets in met een andere naam, namelijk "Systeembelastingbewaker".  :)

Ik heb het meteen even aangepast in m'n handleiding....
« Laatst bewerkt op: 2017/12/06, 16:57:57 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/06, 17:20:42 »
Je hebt gelijk.... Er zit gelukkig nog wel iets in met een andere naam, namelijk "Systeembelastingbewaker".  :)

Ik heb het meteen even aangepast in m'n handleiding....

@Pjotr, sorry voor twijfelen van mij maar jij had gelijk. In Mint 18.2 Xfce moet je deze eerst installeren met Synaptic en hij heet daar Xfce4-cpugraph-plugin.  Het symbooltje het uiteindelijk toch CPU Graph. Maar zoals je ziet is het mij gelukt.
Thx, Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/06, 23:30:36 »
Ben je bekend met Gkrellm? Dat is geen ding voor in de werkbalk maar levert stukken meer informatie en is uitgebreid aanpasbaar. Zit in Synaptic en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit. Ik heb dit al jaren in een hoekje van m'n scherm gaan en kan daardoor meteen zien waarom m'n pc stroperig wordt of andere rare fratsen vertoont...

Dat is een klassieker, ik ken hem nog van hele oude distributies waar hij standaard in zat. Is deze nog een beetje van deze tijd? Met andere 'metertjes' merk ik dat er hier en daar een update wel handig zou zijn.  De nieuwere processoren van AMD/Intel hebben nogal wat extra cores/threads gekregen en als deze al weergegeven kunnen worden dan is het op het scherm nu niet echt een geweldig resultaat.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline HWE64

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/06, 23:42:41 »
Ben je bekend met Gkrellm? Dat is geen ding voor in de werkbalk maar levert stukken meer informatie en is uitgebreid aanpasbaar. Zit in Synaptic en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit. Ik heb dit al jaren in een hoekje van m'n scherm gaan en kan daardoor meteen zien waarom m'n pc stroperig wordt of andere rare fratsen vertoont...

Dat is een klassieker, ik ken hem nog van hele oude distributies waar hij standaard in zat. Is deze nog een beetje van deze tijd? Met andere 'metertjes' merk ik dat er hier en daar een update wel handig zou zijn.  De nieuwere processoren van AMD/Intel hebben nogal wat extra cores/threads gekregen en als deze al weergegeven kunnen worden dan is het op het scherm nu niet echt een geweldig resultaat.
@Theo1971, ik kan wel zo'n metertje op mijn HP desktop van 2010 of 11 zetten en dat hij dan zichtbaar wordt op een schermpje van 17inch maar daar wordt de belasting ook niet beter van. Toevallig toen ik een afdrukje maakte was hij hartstikke druk zoals je ziet. Dat is mijn test pc.  =D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/07, 00:18:11 »
@Theo1971, ik kan wel zo'n metertje op mijn HP desktop van 2010 of 11 zetten en dat hij dan zichtbaar wordt op een schermpje van 17inch maar daar wordt de belasting ook niet beter van. Toevallig toen ik een afdrukje maakte was hij hartstikke druk zoals je ziet. Dat is mijn test pc.  =D

GKRellM is wel licht, het is al wat jaartjes oud. Dus je HP zou er weinig van vernemen. Wat eerder een probleem is is dat veel systeemmeters niet helemaal up to date zijn qua duidelijkheid en mogelijkheden. Zelf heb ik een processor met 8 cores en 16 threads, en val daarom terug op htop. Niet de meest elegante manier, maar wel een duidelijke.   
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/07, 09:49:53 »
@Theo1971, ik kan wel zo'n metertje op mijn HP desktop van 2010 of 11 zetten en dat hij dan zichtbaar wordt op een schermpje van 17inch maar daar wordt de belasting ook niet beter van. Toevallig toen ik een afdrukje maakte was hij hartstikke druk zoals je ziet. Dat is mijn test pc.  =D

GKRellM is wel licht, het is al wat jaartjes oud. Dus je HP zou er weinig van vernemen. Wat eerder een probleem is is dat veel systeemmeters niet helemaal up to date zijn qua duidelijkheid en mogelijkheden. Zelf heb ik een processor met 8 cores en 16 threads, en val daarom terug op htop. Niet de meest elegante manier, maar wel een duidelijke.
Of anders misschien Conky? Al jaren mijn favoriet....

Offline carbon

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/07, 14:29:13 »
Conky wil ook wel wat gebruiken als je de interval op 1 sec zet. Ik heb hem nu op 3 sec en dat scheeld bij mij  wat aan cpu.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/07, 20:18:15 »
In Xubuntu 17.10 wel.
Ben je bekend met Gkrellm? Dat is geen ding voor in de werkbalk maar levert stukken meer informatie en is uitgebreid aanpasbaar. Zit in Synaptic en dat ziet er bijvoorbeeld zo uit. Ik heb dit al jaren in een hoekje van m'n scherm gaan en kan daardoor meteen zien waarom m'n pc stroperig wordt of andere rare fratsen vertoont...
@Paul Matthijsse, Thx voor de tip. Direct in een paar distro's geïnstalleerd. ;)
Henk
« Laatst bewerkt op: 2017/12/07, 20:22:59 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/07, 22:35:00 »
Ha Henk,

Er bestaan vele skins/uiterlijkheden voor Gkrellm, die moet je apart downloaden. Op deze link een stel voorbeelden:
http://www.muhri.net/gkrellm/nav.php3?node=gkrellmall&sort=added&conf=DESC
Hier kun je ze downloaden:
http://www.muhri.net/gkrellm/GKrellM-Skins.tar.gz

De breedte van de monitor is ook instelbaar trouwens.

En wat systeembelasting betreft, nog nooit (in bv. 10 jaar) gemerkt dat Gkrellm m'n systeem extra belast. Ook handig is de top-plugin, die geeft van maximaal drie programma's aan hoeveel cpu-kracht ze verbruiken (ondergrens instelbaar). Allerhande zinnige, zoals een maanklok, of minder zinnige (maar wel leuke) plug-ins zijn te vinden in Synaptic, zoek op 'gkrellm'.

Als je de Gkrellm-monitor storend vindt, kun je 'm gewoon op een tweede bureaublad plaatsen (Ctrl+Shift+pijltje rechts/links op mijn pc).

Offline HWE64

  • Lid
Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/07, 23:28:15 »
Ha Henk,

Er bestaan vele skins/uiterlijkheden voor Gkrellm, die moet je apart downloaden. Op deze link een stel voorbeelden:
http://www.muhri.net/gkrellm/nav.php3?node=gkrellmall&sort=added&conf=DESC
Hier kun je ze downloaden:
http://www.muhri.net/gkrellm/GKrellM-Skins.tar.gz

De breedte van de monitor is ook instelbaar trouwens.

En wat systeembelasting betreft, nog nooit (in bv. 10 jaar) gemerkt dat Gkrellm m'n systeem extra belast. Ook handig is de top-plugin, die geeft van maximaal drie programma's aan hoeveel cpu-kracht ze verbruiken (ondergrens instelbaar). Allerhande zinnige, zoals een maanklok, of minder zinnige (maar wel leuke) plug-ins zijn te vinden in Synaptic, zoek op 'gkrellm'.

Als je de Gkrellm-monitor storend vindt, kun je 'm gewoon op een tweede bureaublad plaatsen (Ctrl+Shift+pijltje rechts/links op mijn pc).
@Paul, het zijn er wel veel. Ik ga er een mee aan het stoeien. Ik was al bezig om de klok op 24 uur te zetten en ik heb op 1 pc er een starten van gemaakt.
Ik bewaar ook de koppeling van alle topics in een .odt document want onthouden kun je dit allemaal niet meer.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/08, 23:25:06 »
Conky wil ook wel wat gebruiken als je de interval op 1 sec zet. Ik heb hem nu op 3 sec en dat scheeld bij mij  wat aan cpu.

Dat is dus ook een puntje waarom Conky wel eens onder vuur ligt.
Voor wat het is, is het niet de meest systeemvriendelijke optie qua systeembronnen.
Het is mooi en heeft een hoop mogelijkheden, maar als iets ongeveer hetzelfde kan en met wat minder systeembronnen dan is zoiets altijd welkom :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Meter in voor systeembelasting
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/08, 23:35:01 »
Ha Henk,

Er bestaan vele skins/uiterlijkheden voor Gkrellm, die moet je apart downloaden. Op deze link een stel voorbeelden:
http://www.muhri.net/gkrellm/nav.php3?node=gkrellmall&sort=added&conf=DESC
Hier kun je ze downloaden:
http://www.muhri.net/gkrellm/GKrellM-Skins.tar.gz

De breedte van de monitor is ook instelbaar trouwens.

En wat systeembelasting betreft, nog nooit (in bv. 10 jaar) gemerkt dat Gkrellm m'n systeem extra belast. Ook handig is de top-plugin, die geeft van maximaal drie programma's aan hoeveel cpu-kracht ze verbruiken (ondergrens instelbaar). Allerhande zinnige, zoals een maanklok, of minder zinnige (maar wel leuke) plug-ins zijn te vinden in Synaptic, zoek op 'gkrellm'.

Als je de Gkrellm-monitor storend vindt, kun je 'm gewoon op een tweede bureaublad plaatsen (Ctrl+Shift+pijltje rechts/links op mijn pc).

Ook maar eens opgeslagen en kijken of ik daar wat mee kan. Heel veel tijd om een compleet thema zelf te maken bezit ik ook weer niet, en wellicht is dit een mooie oplossing. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint