Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tool verwijderen dubbele bestanden  (gelezen 2460 keer)

Offline Anna

  • Lid
Tool verwijderen dubbele bestanden
« Gepost op: 2016/04/20, 13:15:40 »
Kan iemand mij een handig programmaatje aanbevelen waarmee ik dubbele bestanden (foto's, documenten) kan opsporen en verwijderen?

Anna

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/20, 13:18:09 »
fslint in het software centrum. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt.

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/20, 13:31:22 »
fslint in het software centrum. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt.

Dit programma heb ik al geprobeerd, dat lukte niet. Ik heb het wel losgelaten op die bureaubestanden die ik niet weg kreeg, misschien dat het nu wel lukt.
Dank je,

Anna

Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/20, 13:54:38 »
Kun je misschien iets gedetaileerder zijn met de precieze bedoeling?
Ik doe dat soort dingen meestal gewoon met de bestandsbeheerder en wat handigheidjes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/20, 14:24:04 »
Kun je misschien iets gedetaileerder zijn met de precieze bedoeling?
Ik doe dat soort dingen meestal gewoon met de bestandsbeheerder en wat handigheidjes.

Op mijn USB-stick zijn grote hoeveelheden dubbele foto's en bestanden ontstaan. Die wil ik eraf hebben.

Anna

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/20, 15:22:45 »
fslint in het software centrum. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt.
werkt best aardig. beetje eigenaardige interface, maar soit.
Dit programma heb ik al geprobeerd, dat lukte niet. Ik heb het wel losgelaten op die bureaubestanden die ik niet weg kreeg,
Wat lukt er dan niet? Het detecteren of het verwijderen?

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/21, 10:26:29 »
fslint in het software centrum. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt.
werkt best aardig. beetje eigenaardige interface, maar soit.
Dit programma heb ik al geprobeerd, dat lukte niet. Ik heb het wel losgelaten op die bureaubestanden die ik niet weg kreeg,
Wat lukt er dan niet? Het detecteren of het verwijderen?
Na het zogenaamde verwijderen zie ik bij eigenschappen bestand nog steeds hetzelfde aantal staan.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/21, 10:28:15 »
Kun je misschien iets gedetaileerder zijn met de precieze bedoeling?
Ik doe dat soort dingen meestal gewoon met de bestandsbeheerder en wat handigheidjes.

Kan je mij laten weten wat deze 'handigheidjes' zijn?

Anna

Offline Jenske

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/21, 11:07:49 »
Het is mogelijk dat de "bestandentelling" nog een tijdje op hetzelfde getal blijft staan nadat je een veeg-operatie hebt uitgevoerd. Het duurt immers vaak enkele minuten voordat een schijf of map terug ingelezen (en geteld) wordt.

Het heeft dus géén zin om te vertrouwen op de bestandenteller om te zien of je veeg-operatie gelukt is of niet. Vertrouw op hetgeen uw veeg-software (zoals fslint) zegt dat hij weg zal gooien.

Als er werkelijk géén bestanden worden geveegd, betekent dit dat je de criteria voor vergelijking niet goed hebt ingesteld. Je kan nl. kiezen op gelijke bestandsinhoud (dus: fotografisch zelfde beeld), gelijke bestandsgrootte, al dan niet in combinatie met zelfde bestandsnaam of louter of zelfde bestandsnaam, maar ook op andere kenmerken zoals CRC-code (een soort ingewikkelde berekening met de totale digitale inhoud van je bestand).

Goede fotosoftware laat zelfs toe om sterk gelijkende beelden aan te duiden, bv. een gecropte en de originele versie van je foto.


fslint in het software centrum. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt.
werkt best aardig. beetje eigenaardige interface, maar soit.
Dit programma heb ik al geprobeerd, dat lukte niet. Ik heb het wel losgelaten op die bureaubestanden die ik niet weg kreeg,
Wat lukt er dan niet? Het detecteren of het verwijderen?
Na het zogenaamde verwijderen zie ik bij eigenschappen bestand nog steeds hetzelfde aantal staan.

Anna
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/21, 11:10:50 »
Met google hier op zoeken, dan vind je meer software indien nodig.
ubuntu+find double files

Als je via wine wilt doen, dan zou je doublekiller kunnen proberen, is wel een windows software.

Offline Nero

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/21, 11:33:31 »
fslint werkt uit de kunst. Ook met gksudo om root bevoegdheden te krijgen.

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/21, 11:47:21 »
Deze melding krijg ik na het bewuste bestand in FSlint te hebben gekozen:

find: '/home/anna/.cache/dconf': Toegang geweigerd
552960 bytes verspild in 72 bestanden (in 61 groepen)

de bestanden  worden wel opgezocht maar niet verwijderd. De rechten heb ik gisteren succesvol met gksudo omgezet.

Anna
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 11:50:25 door Anna »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/21, 11:55:55 »
In de .cache moet je ook niet op dubbele zoeken.
Dus let op waar je gaat zoeken, dus niet hele /home pakken ook niet /
Je kunt wel een eigen gemaakte map nemen.

In je home staan veel verborgen mappen die programma's gebruiken, dus daar niet zoeken op dubbele.
Kijk maar eens met je verkenner, en zet verborgen files aan.

Dit is ook een reden om net als admin (gksudo sudo)te gaan zoeken op dubbele, je hel systeem kan kapot gaan.

« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 11:57:57 door jan11000 »

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #13 Gepost op: 2016/04/21, 12:00:55 »
In de .cache moet je ook niet op dubbele zoeken.
Dus let op waar je gaat zoeken, dus niet hele /home pakken ook niet /
Je kunt wel een eigen gemaakte map nemen.

In je home staan veel verborgen mappen die programma's gebruiken, dus daar niet zoeken op dubbele.
Kijk maar eens met je verkenner, en zet verborgen files aan.

Dit is ook een reden om net als admin (gksudo sudo)te gaan zoeken op dubbele, je hel systeem kan kapot gaan.

Ik weet niet hoe dat komt, ik heb eigen aangemaakte mappen die ik stuk voor stuk kies.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #14 Gepost op: 2016/04/21, 12:13:41 »
Het werkt heel bijzonder, nu krijg ik plotseling de melding 0 bytes verspild. Wanneer ik in de mappen kijk staan alle dubbele foto's er nog steeds.

Anna

Offline Jenske

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #15 Gepost op: 2016/04/21, 12:30:34 »
Ik weet niet waarom je met sudo of gksudo of wat dan ook de rechten op de foto's zou aanpassen. Fslint zoekt (en vindt) standaard alleen maar bestanden waarop je rechten hebt. Het wijzigen van die rechten raad ik bijzonder sterk af; het is zelfs nutteloos en voor je het weet flikker je er allerlei belangrijke bestanden af.

Ik vrees dat het aanpassen van "de" rechten tot grootschalige problemen zal hebben geleid op je systeem, tenzij je die rechten zou hebben gewijzigd naar een totaal nieuwe gebruiker, die voor de rest nergens op je systeem voorkomt. Je zou dan die gebruiker alsnog terug kunnen schrappen en alle aangepaste bestanden terug de standaardrechten geven.

Maar in de jaren dat ik al Ubuntu gebruik heb ik nog nooit de rechten van bestanden moeten aanpassen (behalve in de zeer uitzonderlijke omstandigheid dat ik vanuit een sudo-sessie met nautilus bestanden heb verplaatst naar de vuilnisbak; je kan die bestanden dan nadien niet zomaar uit de vuilbak gooien -- "purge" -- als je niet meer als su opereert).

Dus: zorg dat AL je foto's eerst terug de normale toegangsrechten krijgen. Wacht dan enkele minuten tot uren, zodat heel je systeem haar indexen terug in orde kan brengen en begin dan pas met het uitzoeken van dubbele bestanden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #16 Gepost op: 2016/04/21, 12:44:11 »
Ik weet niet waarom je met sudo of gksudo of wat dan ook de rechten op de foto's zou aanpassen. Fslint zoekt (en vindt) standaard alleen maar bestanden waarop je rechten hebt. Het wijzigen van die rechten raad ik bijzonder sterk af; het is zelfs nutteloos en voor je het weet flikker je er allerlei belangrijke bestanden af.

Ik vrees dat het aanpassen van "de" rechten tot grootschalige problemen zal hebben geleid op je systeem, tenzij je die rechten zou hebben gewijzigd naar een totaal nieuwe gebruiker, die voor de rest nergens op je systeem voorkomt. Je zou dan die gebruiker alsnog terug kunnen schrappen en alle aangepaste bestanden terug de standaardrechten geven.

Maar in de jaren dat ik al Ubuntu gebruik heb ik nog nooit de rechten van bestanden moeten aanpassen (behalve in de zeer uitzonderlijke omstandigheid dat ik vanuit een sudo-sessie met nautilus bestanden heb verplaatst naar de vuilnisbak; je kan die bestanden dan nadien niet zomaar uit de vuilbak gooien -- "purge" -- als je niet meer als su opereert).

Dus: zorg dat AL je foto's eerst terug de normale toegangsrechten krijgen. Wacht dan enkele minuten tot uren, zodat heel je systeem haar indexen terug in orde kan brengen en begin dan pas met het uitzoeken van dubbele bestanden.

Dit was ook een uitzonderlijk geval. De rechten zijn niet gewijzigd voor verwijderen bestanden. Deze bestanden stonden op mijn bureaublad na formatteren USB stick en daarna het terughalen van verloren bestanden. De bestanden waren niet te verwijderen daarom moest ik de rechten aanpassen. Het een heeft niets met het ander te maken.

FSlint werkt heel vreemd bij mij; de ene keer de melding: toegang geweigerd, de volgende keer worden de bestanden opeens verwijderd na voor 'groepen minus de  1ste' te hebben gekozen. Maar bij controle staan alle dubbele exemplaren er nog.

Anna

Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #17 Gepost op: 2016/04/21, 13:18:35 »
Kun je misschien iets gedetaileerder zijn met de precieze bedoeling?
Ik doe dat soort dingen meestal gewoon met de bestandsbeheerder en wat handigheidjes.

Kan je mij laten weten wat deze 'handigheidjes' zijn?

Anna

Dat zijn maniertjes van sorteren waardoor dezelfde bestanden naast elkaar komen te staan. Dat kan gewoon in een directory, en waar ze niet al te verspreid staan (usb-stick?) kan dat met de zoekfunctie.
Denk hierbij aan sorteren op naam waardoor dezelfde naast elkaar komen te staan. Maar denk ook aan op datum, bijvoorbeeld als je zeker weet dat alle originele bij elkaar in een dir staan en de rest later elders gekopiëerd zijn. Dan gooi je bijvoorbeeld alles na de originele datum weg.

Als het om cam-foto's gaat dan geeft een cam ze meestal al een gedeeltelijke zelfde naam waardoor je ze daarop allemaal bij elkaar kunt zoeken. Dan zoek je bijvoorbeeld naar IMG of IMG*.JPG.
Dan kun je bijvoorbeeld alles wat niet in de originele directory staat verwijderen. Of op andere selectiegronden, afhankelijk van wat je met die kopieën hebt gedaan (bewerkingen?).

Als ze erg verspreid staan en/of ook nog namen aangepast zijn wordt het wel moeilijker zoniet onmogelijk om het zo te doen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/21, 13:20:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #18 Gepost op: 2016/04/21, 15:46:57 »
Maar bij controle staan alle dubbele exemplaren er nog.
Gegarandeerd zitten er dan toch verschillen in de bestanden, al was het maar met 1 byte. Dat kanje nagaan door van die bestanden een checksum te maken.

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #19 Gepost op: 2016/04/22, 11:11:19 »
Maar bij controle staan alle dubbele exemplaren er nog.
Gegarandeerd zitten er dan toch verschillen in de bestanden, al was het maar met 1 byte. Dat kanje nagaan door van die bestanden een checksum te maken.

Er staan 3 dezelfde exemplaren in waarvan 2 met 3,6 KB.

Anna

Offline Anna

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #20 Gepost op: 2016/04/22, 11:13:30 »
Kun je misschien iets gedetaileerder zijn met de precieze bedoeling?
Ik doe dat soort dingen meestal gewoon met de bestandsbeheerder en wat handigheidjes.

Kan je mij laten weten wat deze 'handigheidjes' zijn?

Anna

Dat zijn maniertjes van sorteren waardoor dezelfde bestanden naast elkaar komen te staan. Dat kan gewoon in een directory, en waar ze niet al te verspreid staan (usb-stick?) kan dat met de zoekfunctie.
Denk hierbij aan sorteren op naam waardoor dezelfde naast elkaar komen te staan. Maar denk ook aan op datum, bijvoorbeeld als je zeker weet dat alle originele bij elkaar in een dir staan en de rest later elders gekopiëerd zijn. Dan gooi je bijvoorbeeld alles na de originele datum weg.

Als het om cam-foto's gaat dan geeft een cam ze meestal al een gedeeltelijke zelfde naam waardoor je ze daarop allemaal bij elkaar kunt zoeken. Dan zoek je bijvoorbeeld naar IMG of IMG*.JPG.
Dan kun je bijvoorbeeld alles wat niet in de originele directory staat verwijderen. Of op andere selectiegronden, afhankelijk van wat je met die kopieën hebt gedaan (bewerkingen?).

Als ze erg verspreid staan en/of ook nog namen aangepast zijn wordt het wel moeilijker zoniet onmogelijk om het zo te doen.

Het zijn voornamelijk foto's en de 2 of 3 dubbele exemplaren hebben andere nummers. Hoe moet ik dan zoeken? Met een tekstbestand kan ik de naam invoeren maar met foto's niet. Ook de grootte is soms afwijkend.

Anna

Offline Jenske

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #21 Gepost op: 2016/04/22, 13:19:40 »
Als je inhoudelijk foto's wil vergelijken stel ik voor dat je een pakket gebruikt dat beeldvergelijking mogelijk maakt. Digikam bv. kan, net zoals allerlei andere foto-organisatie-pakketten foto's met elkaar vergelijken (zelfs PNG-bestanden met JPEG-bestanden) op basis van de gelijkheid van de inhoud.
Als ik "dubbels" er wil uithalen stel ik in eerste instantie de drempel voor gelijkheid in op 100%, vervolgens op 99%, 95% en zo naar beneden. Zo haal je er telkens en in stappen de gelijkaardige foto's uit.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #22 Gepost op: 2016/04/22, 17:56:11 »
Het zijn voornamelijk foto's en de 2 of 3 dubbele exemplaren hebben andere nummers. Hoe moet ik dan zoeken? Met een tekstbestand kan ik de naam invoeren maar met foto's niet. Ook de grootte is soms afwijkend.

Je kunt ook bij foto's op naam zoeken, maar als gelijke foto's andere nummers/namen hebben dan wordt dat inderdaad moeilijk.
Op datum? De originelen zullen van eerdere datum zijn dan de latere kopieën?

Als er zoveel verschillen opgetreden zijn en je niet echt een vergelijk hebt dan vrees ik wel dat het moeilijk gaat worden en dat handwerk de enige oplossing is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #23 Gepost op: 2016/04/22, 22:57:20 »
Je kunt ook op checksum of crc zoeken, programma's die dubbele zoeken hoeven niet naar de naam te kijken, maar maken een telling van de file met een checksum , crc is een lichtere vorm hier van en niet zo precies, maar werkt toch best goed.
Dus op naam hoef je niet te zoeken.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Tool verwijderen dubbele bestanden
« Reactie #24 Gepost op: 2016/04/23, 08:36:50 »
@Jan: ook de ckecksum zal niet helpen; immers:
Citaat
Het zijn voornamelijk foto's en de 2 of 3 dubbele exemplaren hebben andere nummers. Hoe moet ik dan zoeken? Met een tekstbestand kan ik de naam invoeren maar met foto's niet. Ook de grootte is soms afwijkend.
Mijn vette letters en dan mijn toevoeging: dus óók de checksum.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523