Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verkleinen van partities om ruimte te maken  (gelezen 3768 keer)

Offline HvR

  • Lid
Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Gepost op: 2009/11/03, 23:32:49 »
Onlangs installeerde ik Ubuntu 64bit desktop op een systeem met 2 160 GB sata disks. Ik heb het systeem een tijdje in gebruik en er staat al aardig wat data op. Ik kom nu tot de ontdekking dat ik een typefoutje heb gemaakt bij het maken van de swap partitie en dat levert performance problemen op. De diskindeling is als volgt:
- /dev/sda (160 GB)
    - /dev/sda1 (160 GB) Extended (0x05)
        - /dev/sda5 (100 GB) Linux (0x83) mounted on /
        - /dev/sda6 (197 MB) Linux swap (0x82)
        - /dev/sda7 (60 GB) Linux (0x83) mounted on /var
- /dev/sdb (160 GB)
    - /dev/sdb1 (160 GB) Extended (0x05)
        - /dev/sda5 (160 GB) Linux (0x83) mounted on /home

Het moge duidelijk zijn dat de swap space 10 x zo groot had moeten zijn.

Ik wil niet graag opnieuw beginnen met de installatie en zoek dus naar de mogelijkheid om /var te verkleinen zodat ik /swap kan vergroten.

Kan iemand mij helpen?

m.v.g.
Henk

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/03, 23:58:44 »
ten eerste moet je goed opletten wat je doet, maar als de partitie nog wat ruimte vrij heeft kan je met het programma gparted je partitie aanpassen.
Dit programma staat in synaptic.

LET OP: DIT IS OP EIGEN RISICO. Maak dus zeker een backup van je data.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/03, 23:59:17 »
Dat kan je doen met Gparted die op de Ubuntu Live cd staat of met de Gparted Live cd http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Je harde schijven mogen niet aangekoppeld zijn.
Hier staat veel documentatie over het herschalen van je partities. http://gparted.sourceforge.net/documentation.php
Mag ik vragen, waarom heb je een aparte /var?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HvR

  • Lid
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 00:17:58 »
@gijsbert: er is geen vrije ruimte tussen of achter de partities. De partities zitten zelf lang niet vol, maar de schijf op zich wel. Kan ik dan nog steeds met Gparted werken?
Ik heb een aparte /var omdat /var het snelst "vervuilt" met bestanden die worden gecreëerd en daarna weer verwijderd. Daarnaast kan /var/spool soms vollopen. Op deze manier gaat het systeem niet hangen als dat gebeurt.

Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 01:47:01 »
Dan gaan we nu over naar de Swap FAQ community pagina.

Wat we hieruit kunnen opmaken is, dat de swap partitie bij voldoende geheugen, nagenoeg niet of nooit gebruikt gaat worden.
Het idee van de swap files stamt nog uit de tijd dat geheugen duur en beperkt was in de PC.
Maar sinds de komst van geheugen banken die zelf tot 4G per bank gaan, is de echte noodzaak voor het gebruik van de swap partitie komen te vervallen.

Het toverwoord in de Teminal isfreeDan zul je verbaasd staan over je swap gebruik.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/04, 01:49:32 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 08:20:01 »
Maar als je de slaapstand wilt gebruiken, moet de swap groter zijn dan je RAM. Je start dus Ubuntu op met een live cd. Daarna klik je op System>Administration>Partition editor. Met rechts klik je op de swap, daarna op Swapoff. Dan ken je /var verkleinen en de swap vergroten. Daarna klik je op Apply en is het klaar.

Zelf heb ik hier nooit dataverlies mee gehad, maar als het mis kan gaan gaat het ooit mis. Hopelijk niet bij jou, dus maak maar wel een backup.

Edit: typfout

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 11:39:37 »
Ik wil niet graag opnieuw beginnen met de installatie en zoek dus naar de mogelijkheid om /var te verkleinen zodat ik /swap kan vergroten.

Swap MOET NIET op een eigen partitie maar kan net zo goed worden uitgebreid met een swap-bestand: Zie de wiki over swap.

Er is dus geen reden om andere partities te verkleinen enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 12:01:10 »
Hoi Henk,

welkom op het forum !

Net zoals Gijsbert al aanduidde:  normaal zal je zeker geen eigen partitie voor /var aanmaken.
Want daar zit gewoon alles wat min of meer "intern" opgeslagen wordt, en dat vervuilt evenmin
als Linux in het algemeen, want het systeem ruimt er regelmatig netjes op.

Vandaar zou ik voorstellen:  verplaats die /var terug op de "root"-partitie ( "/" ),
ontkoppel daarna zowel die /dev/sda7  (sudo umount /dev/sda7)
als ook de swap  (sudo swapoff -v -a)
en wis beide partities dmv. gparted .  "Toepassen" uiteraard.
Daarna (zonder reboot !)  maak je een nieuwe swap-partitie aan, net iets grooter dan je werkgeheugen.
En, het best aan het eind van de schijf.  (dat is het langzame gedeelte, maakt hiervoor niet uit)

Om nu simpelweg het oude UUID-nummer (vanuit de /etc/fstab) terug te zetten hoef je alleen
het scriptje "uuid2swap" van hier binnen te halen en uit te voeren : 
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/opstart-ubuntu-8-10-gedeeltelijk-in-tekstmodus-hoe-dat-te-veranderen/msg376214/#msg376214

Na een herstart heb je nu 58 GB ruimte vrij ...  :D

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/04, 12:19:00 »
Vandaar zou ik voorstellen:  verplaats die /var terug op de "root"-partitie ( "/" ),
ontkoppel daarna zowel die /dev/sda7  (sudo umount /dev/sda7)
Hoe kan je /var in een lopend systeem terugplaatsten op de "root"-partitie? Er is immers al een koppelpunt /var.

Het kan toch ook geen kwaad om een aparte /var partitie te hebben? In /var komen hele andere gegevens dan in andere mappen. Ook bij server systemen is dit gebruikelijk.
Dus nogmaals: gaat het alleen om de swap uit te breiden zou ik voor de eenvoudigste weg kiezen en een swap-bestand gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline HvR

  • Lid
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/04, 17:24:46 »
@allen: Dank voor de info. Hier is mijn plan:
- swap tijdelijk in de root-partitie maken volgen Swap FAQ (reeds uitgevoerd)
- data in /var kopiëren naar /var2 in de root partitie
- /var unmounten. Zal in single user mode moeten. Runlevel 1 denk ik
- /var uit /etc/fstab halen
- /var2 hernoemen naar /var
- systeem herstarten. Ik heb nu de swap-partitie en var-partitie vrij ter beschikking
- var-partitie verkleinen met GParted
- swap-partitie vergroten met Gparted
- /etc/fstab aanpassen zodat var en swap weer gemount worden.
- mount -a uitvoeren.
Ziet iemand bezwaren?

@testcees: een eigen partitie voor swap komt inderdaad uit mijn ervaring met unix servers. Als b.v. een printer vast gaat hangen, of er wordt veel ge-upload, dan zit een disk zo vol en hangt de server als het niet op een eigen partitie staat.

@donpedroll en @testcees: Ik wil weg graag een eigen partitie voor swap. Dit in verband met de slaapstand.

@Track: Ik weet niet zeker of een disk aan het einde trager is dan aan het begin of in het midden. Mijn redenering:
De hoeveelheid bits per sector/track/cilinder zijn overal even groot. In het midden van de fysieke schijf (het logische einde) staan die bits alleen dichter op elkaar. De draaisnelheid van de schijf is ook altijd het zelfde. Ergo de snelheid van data ophalen op de schijf is overal even groot.
Ik zet swap juist in het midden omdat deze partitie heel vaak wordt gebruikt. Dit in combinatie met andere partities. Het is dus zaak om de armbeweging die nodig is om van swap naar een andere partitie zo klein mogelijk te houden. Dat doe je door hem in het midden te plaatsen.

groeten,
Henk

 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/04, 18:49:21 »
@testcees: een eigen partitie voor swap komt inderdaad uit mijn ervaring met unix servers. Als b.v. een printer vast gaat hangen, of er wordt veel ge-upload, dan zit een disk zo vol en hangt de server als het niet op een eigen partitie staat.
Je bedoelt een eigen partitie voor /var. Ik heb ook ervaring met unix servers.  :)

@donpedroll en @testcees: Ik wil weg graag een eigen partitie voor swap. Dit in verband met de slaapstand.
Dan is de wiki niet duidelijk? Een bestand om je swap uit te breiden werkt ook voor de slaapstand! Voor de slaapstand blijft een klein stukje echte swappartitie nodig omdat het systeem nog geen "normaal" bestandssysteem kan lezen als het uit de slaapstand ontwaakt. Dat is precies jouw huidige situatie (swap = 197MB)!

@allen: Dank voor de info. Hier is mijn plan:
- swap tijdelijk in de root-partitie maken volgen Swap FAQ (reeds uitgevoerd)
Dus je bent al klaar! Als de slaapstand nu niet werkt, verwacht ik niet dat het gaat werken na de rest van je geplande acties.

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verkleinen van partities om ruimte te maken
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/04, 19:12:54 »
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       3355444    3260440      95004          0      12624     188060
-/+ buffers/cache:    3059756     295688
Swap:      2562356      232224    2481024

Dit is mijn gebruik van mijn Swap file met 3 virtuele machines running binnen VirtualBox.
Ongeveer 8 a 9 % van mijn gehele Swap.

Windows Vista Premium
Ubuntu 9.10 NL
Kubuntu 9.04 NL
...hij groeit wel, maar Vista is bezig met een update  :P
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB