Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)  (gelezen 19609 keer)

Offline HP

  • Lid
In het kader van het televisie programma "de Club van 100" van de RVU heb ik aangeboden om Lieke uit Deventer/Twello te helpen met het vinden en installeren van een hoop gratis PC's. De insteek van het programma is - zoals je wellicht weet - vrijwillig iets doen voor anderen: een zekere link met Open Source Communities in het algemeen en Ubuntu Linux in het bijzonder is er dus al. Maar er is nog meer: de PC's waaraan ik Lieke wil helpen, zijn bestemd voor een groep mensen uit de hele wereld, nu woonachtig in omgeving Deventer. Ze hebben interesse in computers, maar kunnen geen nieuwe betalen. Het project is inmiddels uitgekozen om uitgezonden te worden op TV in de nieuwe serie die medio maart 2008 aanvangt.

Nu de volgende stap: hoe kom ik aan veel PC's? Daavoor wil ik hierbij de hulp van Ubuntu-NL inroepen. Dus als je nog een PC hebt staan, laat het me weten in een privé bericht met je adres en telefoonnummer in verband met de ophaal-planning. We moeten er minimaal 20 compleet *) zien te krijgen, liefst voor eind januari.

Kortgezegd zal het er op neerkomen dat allereerst de initiatie van het project wordt vastgelegd (hierin wordt ook uitgelegd wat Ubuntu is). Daarna op één dag trekken we filmend Nederland/België door om PC's op te halen bij ons Ubunteros! Het zou mooi zijn als je er zelf al Ubuntu 7.10 werkend op hebt gezet, maar dat hoeft niet per se. De monitor inpakken in een doos is wel fijn ivm transport. De PC's zullen kort opgeslagen en 'geassembleerd' worden in de garage van Matthijs ten Kate te Hilversum. Tenslotte, het slot van de uitzending zal opgenomen worden op een andere dag, de dag waarop de computers van Hilversum naar Deventer worden gebracht en ik ze met Lieke overhandig aan de dames voor wie ze bestemd zijn.

Alvast bedankt voor je hulp!

groeten,

Henk-Peter Koster

*) compleet is naar eigen inzicht uiteraard, maar als richtlijn kan ik aangeven dat er netsnoeren bij moeten zitten, muis, toetsenbord, monitor, CD-brander en minimaal 256MB RAM, 9GB HDD; processor kan ik moeilijk exact aangeven, hangt er een beetje vanaf - ik heb bijv. ooit een goed systeem gebouwd met P2-350 maar een P3-650 bleek zeer traag vanwege een matig moederbord...
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/18, 08:11:34 »
Het zou helemaal geweldig zijn moest dit TV-programma melden dat er op die pc's Ubuntu staat.
Mooie publiciteit. Wie heeft er een paar oude pc's staan?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/18, 08:21:29 »
Ha, wat een leuk initiatief! Heb zelf niks staan maar ik mail t ff rond. Die PC's zouden er wel moeten zijn. Heb je eraan gedacht wat grotere scholen aan te schrijven? Die vervangen eens in de zoveel tijd hun hele spul. Je moet maar net geluk hebben.
Succes ermee.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/18, 08:29:01 »
Ik heb in ieder geval nog wel een systeem staan. Op de basisschool van mijn vriendin worden de pc's ook nog opgeruimd, maar die vragen 25 euro per systeem ervoor. Ik kan ze vragen een donatie te doen.

Offline wutnubu

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/18, 08:49:15 »
@kensentme, heb jij een vriendin die op de basisschool zit......;)

Ik heb er nog één compleet en één zonder scherm.

Groet

Offline wutnubu

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/18, 08:53:40 »
fff gebeld, de school van mijn dochter (basisschool) krijgt allemaal nieuwe pjoeters.

Er staan er dus een stuk of tien die volgende week beschikbaar komen, inclusief beeldschermen, toetsenborden etc.
Allemaal minimaal pentium IV.


Groet

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/18, 09:04:49 »
Citaat van: w.hellinga
@kensentme, heb jij een vriendin die op de basisschool zit......;)

Ik heb er nog één compleet en één zonder scherm.

Groet
Ze heeft een paar jaar over gedaan :D

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/18, 12:17:11 »
Ik zie nu dat ik niet kan antwoorden op mailtjes die via de mailer worden verzonden: als je me prive wilt mailen kan dat naar h.p.koster # xs4all punt nl

Het ziet er goed uit en bedankt forumbeheer voor het vastzetten van het bericht!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/18, 16:45:48 »
Sommige mensen kun je niet antwoorden door op reply te drukken ivm hun privacy.
Je kunt ze wel mailen door gewoon op email te drukken onder hun avatar.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Catharina

  • Lid
    • http://www.mingos.nl
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/18, 17:43:43 »
Mooie actie; heb ruimtegebrek en ook niks meer staan en dus maar een oproepje op mijn weblog gezet.

Succes!

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 17:48:19 »
Het is vrijwel zeker dat er ook een aantal pc's van de basisschool waar mijn vriendin werkt (@w.hellinga, zo goed :p ) beschikbaar komen. Dat zijn er maximaal twaalf. Overigens is de hele onderwijsorganisatie haar systemen aan het vervangen, kunnen jullie er nog meer gebruiken, of is 20 het maximum?

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 21:57:31 »
Citaat van: KenSentMe
Het is vrijwel zeker dat er ook een aantal pc's van de basisschool waar mijn vriendin werkt (@w.hellinga, zo goed :p ) beschikbaar komen. Dat zijn er maximaal twaalf. Overigens is de hele onderwijsorganisatie haar systemen aan het vervangen, kunnen jullie er nog meer gebruiken, of is 20 het maximum?
20 is het _minimum_ voor het project van Lieke. Dus..... :-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/19, 11:41:11 »
Citaat van: HP
Citaat van: KenSentMe
Het is vrijwel zeker dat er ook een aantal pc's van de basisschool waar mijn vriendin werkt (@w.hellinga, zo goed :p ) beschikbaar komen. Dat zijn er maximaal twaalf. Overigens is de hele onderwijsorganisatie haar systemen aan het vervangen, kunnen jullie er nog meer gebruiken, of is 20 het maximum?
20 is het _minimum_ voor het project van Lieke. Dus..... :-)
Ik heb het doorgegeven. De pc's worden rond de krokusvakantie (in het zuiden van 4 tot 8 februari) vervangen. Dus vanaf die tijd zijn ze waarschijnlijk beschikbaar.

monomelodies

  • Gast
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/24, 20:08:47 »
Geen PC over, wel toevallig 2 verder nog prima werkende 15(dacht ik) inch CRT schermen. Dusss, misschien dat we die kunnen combineren met een monitorloze PC?

Ik wilde ze trouwens binnenkort naar de stort brengen, dus kom maar halen :-)

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/24, 23:34:45 »
Iedereen die tot nu toe geholpen cq. gereageerd heeft: bedankt voor je inzet en met name Willem Hellinga voor zijn prima donatie waarover men tijdens de uitzending begin maart (hopelijk) meer zal zien! Bravo. Ook Lieke heeft vandaag al zeer enthousiast gereageerd en een buiging naar ons Ubunteros gemaakt.

Meteen een algemeen berichtje voor iedereen van wie ik bericht heb ontvangen: ik heb jullie teruggemaild maar van sommigen hoor ik nu niets meer helaas.... gaat het goed met PC's regelen? Laat wat van je horen op h.p.koster at xs4all punt nl Qua aanbod zitten we al wel aan de 20 PC's, maar het mogen er altijd meer worden, ook voor Lieke. En er zijn inmiddels ook wat andere mensen van de club die zich gemeld hebben voor een Ubuntu PC, dus we blijven doorzoeken, toch?

suc7,
HP alias "Peter K."
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/18, 22:10:53 »
Vandaag is de 3e en laatste draaidag voor de RVU geweest. Een eerste lading van 8 werkende Ubuntu-bakken is overhandigd aan de multiculturele werkgroep in Twello! Ze waren er erg blij mee. En het hele verhaal staat goed op de band, benieuwd wat de RVU er van gaat maken. Eind maart is naar alle verwachting de uitzending.

Mijn balans is dat het een zwaar project is geweest, maar de tendens is gezet en we gaan er mee door. Wel moet ik zeggen dat de in beginsel vaak enthousiaste reacties al in een vroeg stadium tanende waren - het project is succesvol geworden dankzij de inzet van 2 personen, Willem Hellinga en vooral Matthijs (iGadget). Namens mij en Lieke daarom veel dank aan beide heren!

Het eindplaatje is dat we nu een werkbare format hebben waarlangs we efficiënt oude PC's op kunnen knappen. Wel tijdrovend, vooral de nazorg, maar ik ben al aan het broeden op een formeler netwerk van Ubuntu steunpunten. Wordt vervolgd....!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/21, 19:44:06 »
De uitzending is a.s. maandag, 24 maart 2008, om 19:55 - 20:25 op nederland 2 (ned2)
Zie de promo op http://clubvan100.rvu.nl/ in de rechterkolom.

PS. Je staat er mooi op, Hellinga!
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline iGadget

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/21, 23:13:03 »
Ik heb het voorrecht gehad om de uitzending al te mogen bekijken bij de RVU. Het is een leuk item geworden, maar verwacht er niet _te_veel van. De uitzending duurt zelf maar ruim 20 minuten en daarvan wordt zo'n 15 minuten opgeslokt door de overige 3 items. Ubuntu krijgt dus maar zo'n 5 minuten 'screentime'. 95% van het materiaal dat opgenomen is, is niet gebruikt. Jammer, maar zo werkt dat helaas bij TV. Desalniettemin wel weer wat media aandacht, en je weet wat ze zeggen: 'There's no such thing as bad publicity'. Nou maar hopen dat het item ook wat meer PC's oplevert voor je initiatief, HP!

Offline wutnubu

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/22, 07:24:29 »
Leuk, wel wat slordig gekleed zeg ;)

Ik hoop dat iGadget en HP ook voldoende in beeld komen, die hebben het meeste werk verzet natuurlijk.

Groet

Offline HP

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/22, 10:06:45 »
Dat in beeld zijn zit wel goed, maar vind het niet belangrijk eigenlijk, vond je uitspraak gewoon mooi en pakkend in die promo. Het belangrijkste is dat Ubuntu linux en het computerproject zo naar voren komen dat het positief blijft hangen, en dat ik vervolgens ladingen computers krijg voor het vervolgproject
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/24, 17:45:53 »
Dus.... 19.55 ned 2. Kijken he!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/24, 19:40:51 »
Het begint al over een kwartier!

Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/24, 19:47:21 »
Even snel de HD-recorder opzetten.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Bobbie

  • Lid
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/24, 20:01:03 »
zit er klaar voor, kopje koffie en een peuk

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Gratis PC's gezocht voor RVU TV-programma - bekendheid Ubuntu(-NL)
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/24, 20:04:14 »
ik kijk nu ook RVU op Nederland 2

:)

Na edit: Tux was er al  en nu Willem ook... :) en daar is Matthijs ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"