Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu  (gelezen 260 keer)

Offline 11303925

  • Lid
Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Gepost op: 2015/05/19, 08:49:06 »
Momenteel ben ik bezig met het configureren van een aantal pc's voor in een school.
Nu zou ik willen dat telkens wanneer de pc's afgesloten worden, alle nieuwe bestanden (die de leerlingen maken, downloaden, ...) verwijderd worden van de harde schijf. Zo kan de volgende klas terug met een 'nieuw' systeem beginnen.
Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Heel erg bedankt!  :o

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/19, 09:30:26 »
Wanneer je een gast-account mogelijk maakt, dan staat de /home in ram, na een reset is dus alles weg.
Dit heb ik nooit geprobeerd, deze info heb ik (dacht ik) van Pjotr, ook actief op dit forum.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/19, 10:22:54 »
Inderdaad, je moet dan werken met de gastaccount.
Vanuit de beheersaccount kan je computer perfect managen.

Of je zou een soort van kiosk-computer kunnen maken met zeer restrictieve eigenschappen.

Succes!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/19, 10:56:50 »
Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu hebben standaard een gastenaccount (gastsessie), dat inderdaad volledig in het RAM wordt opgebouwd en dus geheel wordt schoongepoetst na afmelden of herstarten.

Daar hoef je dus niks voor te doen, want dat is er al.... In het aanmeldscherm kun je er gewoon op klikken. Ideaal voor je beoogde doel. :)

Let op: aanmelden in het gastenaccount (gastsessie) duurt wat langer (10-20 seconden) dan aanmelden in een gewoon account, omdat alles eerst in het RAM moet worden aangemaakt.

Linux Mint heeft zo'n gastenaccount (gastsessie) trouwens niet standaard, maar dat kun je gemakkelijk achteraf toevoegen.

Het kan handig zijn om de instellingen van het gastenaccount (gastsessie) wat aan te passen aan je wensen. Bijvoorbeeld een ander bureaublad, een aangepast menu of eigen bladwijzers in Firefox of Chrome. Dat doe je als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/kieszelf#TOC-Gastenaccount-Gastsessie-aanpassen-aan-uw-wensen
(punt 1.1, linkerkolom)

Een jaar of wat geleden heb ik in een verblijfsaccommodatie een gastencomputer op die manier ingericht (met Linux Mint Xfce, trouwens), en men is daar nog steeds zeer tevreden over.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/19, 11:19:36 door Pjotr »

Re: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/21, 09:32:08 »
Hier draait de gast account ook naast de andere gebruikers. Voor de oppas en dergelijke.
Werkt perfect en ruimt inderdaad lekker op na afsluiten.
Wel is het zaak gebruikers erop te wijzen zodat ze hun bestanden elders wegschrijven. Hier heeft eens een keer iemand flink gebaald na een paar uurtjes werken aan een schoolopdracht.  :-[

Bedankt voor die tip van aanpassen Pjotr. Daar kan ik wel iets mee. O.a. standaard de waarschuwing hierboven over bestanden te backuppen vermelden. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline 11303925

  • Lid
Re: Bestanden verwijderen bij afsluiten in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/21, 11:17:05 »
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.
Ik heb nog een andere manier verkregen:
- sudo rm -rf /etc/student
- cp -r /home/student /etc/student

Mijn probleem is opgelost, dit mag gesloten ;-)