Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Smoothwall of IPCop  (gelezen 1927 keer)

Offline HapsHash

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Gepost op: 2008/07/17, 14:40:02 »
Dit zijn 2 Linux proggies die van een oude PC een firewall kan maken,
heeft iemand daar ervaringen mee en welke is het makkelijk te installen
en configureren en de beste en wat moet ik in de gaten houden.
mede door dat hij de hele harddisk gebruik en er verder niets meer op kan
hoe groot de schijf ook is (in dit geval 20 GiG)
Ubuntu draaid nu op die PC en die ben ik dus kwijt als ik dit doe en
moet een andere schijf gebruiken op een andere PC (Win) om Ubuntu weer te kunnen installen

Bij voobaat Dank!!
M.v.g.

Smoothwall of IPCop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/17, 15:54:36 »
Vertel eerst eens wat jouw thuis situatie is ??

Internet komt binnen en dan ??
modem??
router??

Voordat je dingen gaat doen die niet nodig zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HapsHash

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/17, 16:34:03 »
Vertel eerst eens wat jouw thuis situatie is ??

Geweldig kan niet beter:))

maar even normaal
modem
router
swich

En nodig of niet ik wil het gewoon maar het moet wel makkelijk gaan
want ik heb weinig geduld en verstand van netwerken dus alle hulp
is welkom en zodra het terminal in zicht kom en als een typegeit allemaal
commando's moet in geven is het ook zo over.
Dus wat heeft U in de aanbieding om mij verder te helpen
M.v.g.

Offline ruujan

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/17, 21:50:08 »
IPCop is een afgeleide van Smoothwall. Ik heb er wel eens een poosje mee gewerkt. Het werkt op zich prima. Volgens mij is het zo dat je echter geen subnetten meer aan kunt maken met de niet-commerciƫle versies. Voor mij was dat een reden om er vanaf te stappen. Maar dat zal voor de meeste mensen geen probleem zijn.

Je firewall komt ipv de router. De pc moet dus twee netwerkkaarten hebben. WLan ondersteuning heb ik nooit geprobeerd, maar ik geloof dat dat er ook is. Dat heet dan de blauwe interface, volgens mij.

Wat ik vooral wel heel leuk vond was dat je ook kon zien wat er allemaal aan ellende via het internet probeert binnen te komen. Ik had mijn externe IP-adres direct op de IPCop zitten en dus zag ik elke scriptkiddie die aan het rommelen was, in de logbestanden van Snort.

Het geheel werkt keurig grafisch. Alleen tijdens de installatie krijg je wat vragen, maar goed dat krijg je altijd. De terminal komt pas in zicht als je extra extensies wilt gaan installeren.
Ik denk dat je daar misschien maar even voorzichtig mee moet zijn als je weinig geduld hebt en niet veel weet van netwerken.

Ik vraag me wel af wat in jouw geval de meerwaarde is van een ipcop-firewall. Het kost je tenslotte wel een pc terwijl je router de prullebak in kan (of de in een kast belandt, natuurlijk).

Offline HapsHash

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/18, 00:18:35 »
bedankt voor het antwoord ik hoop je niet nodig te hebben met het installen anders als het nodig is email ik je wel als ik vast loop
met iets. router kan ik niet weggooien want dat is gelijk mijn modem voor de rest is het een aardigheitje kijken wat voor ellende op je af komt.U hoord nog van mij
M.v.g.

Smoothwall of IPCop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/18, 00:26:23 »
Sja zoals ik al dacht ,
Je wilt iets wat totaal onnodig is en al hebt in de vorm van een router.

mja nooit in de router gekeken en de logs bekeken zeker ??

effin  tot ziens dan maar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline HapsHash

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/19, 09:04:02 »
>>Gandyman
Omdat het niet nodig is, een "firewal", word er nu een "wagonlading" aan boeken gepost over Computer Security.Allemaal verspild papier dus
M.v.g

Offline siegi

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/19, 13:52:18 »
Lees onze handleiding over veiligheid even.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/veiligheid/veiligheidinubuntu/
Een firewall is niet nodig als je geen services naar buiten open hebt staan. In ubuntu heb je er standaard geen in windows wel dat is verschil. Daarom is een firewall op windows steeds nodig.

En zoals gandyman zegt de router is al een firewall.

Offline HapsHash

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/19, 15:09:44 »
>>siegi: "Lees onze handleiding over veiligheid even"

Tja en kijk dan hier even naar:

http://www.stefandidak.com/office/index.php#seven1

M.v.g.

Offline siegi

  • Lid
Smoothwall of IPCop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/19, 15:20:06 »
Ik kan nergens het punt zien waarop je doelt...

Smoothwall of IPCop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/08, 16:54:43 »
Smoothwall is de betaalde versie van IPcop.

Gebruik zelf thuis IPCop al een jaar of 5 en ben er erg tevreden over. gebruik nu ook de addon (RAMcop) om het vanuit je ram te draaien dus het verbruikt ook nagenoeg geen stroom ;) zelf draai ik het op een p266 met 512mb ram

De standaard instellingen kan je allemaal via een webinterface aanpassen met een beetje basis netwerk kennis kom je daar wel uit. zolang je dat ding maar blijft gebruiken als gateway en er geen grappen als mailserver webservers en dat soort zaken op gaat zetten, want dan streeft het zn doel een beetje voorbij.

Voor op kantoor heb ik de enterprise edition gekocht van Clarkconnect. En als je weinig geduld hebt is Clarkconnect een betere oplossing voor jou. Weinig configuratie en het ziet er allemaal een stuk gelikter uit. Het is wel gebaseerd op RedHat dus je zit meteen vast aan die ellendige RPM package manager. wat voor het overzicht in een gateway best vervelend is.
 
Voor thuis is Ipcop prettig omdat je alles zelf makkelijk via de shell naar je hand kan zetten en op kan bouwen zodat je een heel duidelijk overzicht houdt over alle processen. Het was alleen nogal een gepruts om p2p torrent verkeer te blokkeren en meer dan 40 users managen op een IPcop box is ook niet ideaal vandaar de keuze voor Clarkconnect op het werk.

sja en nodig wat is nodig. Ik vind de firewall/log/nat opties in de meeste consumenten routers een beetje lafjes. En daarbij vind ik een gezonde vorm van paranoia als het om de internet veiligheid gaat nooit verkeerd.