Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een RAID partitioneren ?  (gelezen 1210 keer)

Offline rkerklaan

  • Lid
Hoe een RAID partitioneren ?
« Gepost op: 2012/05/13, 22:23:08 »
Ik heb juist een schone installatie gedaan op een linux software raid (ubuntu server) en heb er toen een desktop overheen gezet.

Met veel pijn en moeite lukte het me om de RAID in te stellen, en durfde het eigenlijk niet aan om al gelijk partities te maken.

Hoe kan ik dat nu nog doen ? ik had begrepen dat Gparted geen RAIDS partitioneerd.

Mijn doel is om een aparte partitie te maken voor mn " home"  . . . hoe moet ik dat in stellen ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/14, 08:24:02 »
De "disk utility" kan wel gewoon omgaan met RAID.
Hou er wel rekening mee dat als je ook opstart van die RAID (kan alleen als het RAID 1 is) je ook je GRUB en andere opstartbestanden opnieuw moet configureren als je de partities verandert.

Het makkelijkst is eigenlijk om gewoon de desktopinstallatie te doen. En dan voordat je met installeren begint de RAID aan te maken via de disk utility. Dan kan je het in 1 keer goed doen. Want met een serverinstallatie krijg je ook de server-kernel en die is wat minder geschikt voor desktopgebruik.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/14, 10:03:11 »
het installeren is al achter de rug, dus bij voorkeur ga ik voor optie 1(ja ik start op van . . en het is raid1/mirror): disk utility . . . echter wat moet ik dan precies aanpassen aan de grub en andere opstartbestanden ? ik wil de nieuwe partitie alleen als home gaan gebruiken
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 10:23:50 door rkerklaan »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/14, 10:55:45 »
Dat hangt er helemaal vanaf van hoe je het nu hebt. Het namelijk helemaal geen probleem om een RAID volume helemaal niet te partitioneren, maar het bestandssysteem er rechtstreeks op te zetten.
Verder zal je alle UUID's en verwijzingen in GRUB en /etc/fstab moeten wijzigen. Mogelijk ook nog in wat andere configuratiebestanden, maar dat merk je vanzelf wel als je een foutmelding ziet.

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/14, 12:18:51 »
Ik heb nu 2 HD's in mirror, niet gepartitioneerd dus ubuntu daar op geinstalleerd. Mijn doel is de home op een andere partitie te doen, zodat ik bij een eventuele nieuwe schonen installatie die niet kwijt ben.

Ik heb etc/fstab gevondenen her en daar wat draadjes hoe dit te editten

hoe en wat moet ik in grub wijzigen? kan ik gewwon partitioneren en er komt een meldingsvenster waar ik iets klan in stellen, of doet mn pc het dan niet meer omdat ik eerst iets in de grub moet in stellen >?

De UUID's lijken ee nsoort HD-ID's te zijn in de fstab, moet daar dan iets in gewijzigd worden ?

Ik ben overigens de enige egbruiker op die pc, dus er hoeft maar 1 home om gegooid te worden

Uhm disk  utility . . . in de linker kolom staan de HD's apart vermeld en de raid ook nog. ik neem aan dat ik de raid moet selekteren en kiezen voor RAID array formatteren/wissen (de array wissen of partitioneren). Als ik daar op klik opend een popup met "RAID-1 array formatteren" en dan een keuze voor schema: MBR, GUID, niet partitioneren, apple map. klinkt niet logisch
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 12:40:14 door rkerklaan »

Offline rkerklaan

  • Lid
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/16, 11:27:25 »
oke . . .het lukt niet om met installatie partities te maken in de raid en de installatie was nog vers, dus dan maar alles er af en opnieuw beginnen.

Jawel hoor . . de server install C D er in (want ik wilde RAID en dat was me geadviseerd) en instellen van raid en partities aan brengen ging goed en het installeren lukte ook nog JOEPIEEEEE

vervolgens met sudo apt-get install ubuntu-desktop er een desktopje over heen gezet. Dat werd 10.04 en dat ga ik later wel bij werken.

Tijdens het instellen van de raid/partitioneren heb ik 3 partities gemaakt /boot /home en swap. Nu wilde ik met duso nautilus even kijken of die ene partitie ook echt al mn home is of dat ik nog ergens iets in moet stellen.

In nautilus krijg ik in de linker kolom (tree) de koppelingen naar home folder, file system en CD

in fstab staat:

/ was on /dev/md0 during installation  UUID=fhoHFUOEHfE /  ext4   errors=remount ro 0     1
/home was on /dev/md1 during installation UUID=skjfhafhashasa /home     ext4  defaults   0    2
swap was on /dev/md2 during installation  UUID=wrfhwekfhkwefsdfb none    swap   sw    0    0

betekend dit nu al dat als ik iets op sla in home, dat dit ook daadwerkelijk op de aparte partitie terecht kom ? ik vind linux hier een beetje onduidelijk in . . .als dit achter de rug is ga ik me echt eens verdiepen in die labels, mounting point, flags want voor mij is het nog abracadabra

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe een RAID partitioneren ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/16, 12:14:04 »
Vertel ook wat voot raid je wilt in het begin van je verhaal.

Een tip ga eerst googelen over raid, zodat je meer weet.

Installatie van raid:
Als je raid en desktop wilt installeren, kun je dit het beste of:

1 Op een aparte hd ubuntu installeren (ubuntu livecd 12.04), dan op extra hd's de raid zetten.

of

2 Alternate cd gebruiken dan kun je meteen de installatie de raid maken. Misschien geen extra hd nodig.
En je hebt gelijk je desktop er ook op staan.