Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Permissies sites-enabled map?  (gelezen 1104 keer)

Offline Flak

  • Lid
Permissies sites-enabled map?
« Gepost op: 2016/03/23, 19:18:42 »
Wat voor permissie moeten de bestanden in de sites-enabled map hebben?
Ik heb al zitten googlen maar het staat nergens.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Permissies sites-enabled map?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/23, 20:15:06 »
Dat moeten geen bestanden zijn, maar symlinks. En ze moeten linken naar de bestanden in sites-available, en die hebben rechten 0644.
De symlinks maken kan makkelijk met het commando sudo a2ensite sitenaam

Re: Permissies sites-enabled map?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/23, 23:29:23 »
Wat een geheimtaal hier! Waar gaat dit over, zou een eenvoudig mens zich kunnen afvragen...

Offline MKe

  • Lid
Re: Permissies sites-enabled map?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/24, 19:44:30 »
Paul, dit zijn instellingen voor de apache webserver. In de sites-enabled kun je de instellingen van pagina's die je host instellen. Het idee is dat je config bestandjes zet in de map sites-available en als je ze echt aan je gebruiker wilt aanbieden, dan maak je een symlink naar deze bestanden in de map sites-enabled. Symlinks zijn ongeveer wat ze in Windows shortcuts of verwijzingen noemen.

Deze mappen bevinden zich allemaal in de map /etc/apache2. Maar alleen als je apache hebt geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/24, 19:48:42 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Permissies sites-enabled map?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/25, 17:23:42 »
Ha, toevallig kwam ik deze geheimtaal gisteren ook tegen toen ik een handleiding doorlas over hoe Wordpress lokaal te installeren. Overigens heb ik eerder/vroeger een LAMP-set geïnstalleerd (voor Joomla dacht ik) en kan me niet herinneren met die geheimtaal geconfronteerd te zijn geworden. Niettemin dank voor de uitleg!

O ja, voordat iemand nu gaat roepen dat ik ook geheimtaal bezig, LAMP staat voor Linux+Apache+MySQL+PHP/Perl/Python.  :)