Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op pc  (gelezen 783 keer)

piratenaapje

  • Gast
Ubuntu op pc
« Gepost op: 2006/11/23, 19:25:21 »
Mijn oom heeft me gevraagd om ubuntu op zijn laptop te zetten (specs wist hij niet van buiten, maar zou pentium 3 700mhz of daarrond zijn, van de rest wist hij helemaal niets).
Hij vroeg dit aan mij omdat bij het bekijken van films/dvd's op windows-xp , deze soms haperen. Hij wilt deze laptop dus enkel gebruiken om dvd's van af te spelen. Hij speelt deze dvd's af met een tv-kabeltje dat hij heeft, en speelt het zo op zijn tv af.
Zal het mogelijk zijn om deze dvd's nog af te spelen op zijn tv via ubuntu? En gebruik ik dan het beste ubuntu of xubuntu?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu op pc
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/23, 19:30:22 »
Xubuntu! Die gebruikt veel minder systeemkracht. Neem versie 6.06 (Dapper Drake), die is veel stabieler dan 6.10.

Groet, Pjotr.

Ubuntu op pc
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/23, 19:54:20 »
Ik kan geen zekerheid geven of de TV-out nog functioneert met Ubuntu/Xubuntu.

De processor is sterk genoeg voor Ubuntu of Kubuntu.
Maar wat belangrijk is, hoeveel MB RAM heeft ie? (werkgeheugen)
Wanneer de labtop maar 128MB Ram heeft of minder raad ik Xubuntu aan,
heeft ie meer dan is Ubuntu geen probleem.

Ubuntu op pc
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/23, 19:58:43 »
verder maakt het voor een PC van die tijd niet erg veel uit of je Edgy of Dapper draait.
Hij is namelijk nog niet te oud en niet te nieuw.

Edgy heeft echt toch mijn voorkeur en het draait bij mij thuis zonder problemen en echt vlotter op verschillende PC's.
Wanneer ie 256 MB RAM heeft kun je Dapper en Edgy allebei ff proberen als desktop/Live-CD.
Heeft ie minder dan 256 MB RAM dan moet je de alternate-install-CD gebruiken.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu op pc
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/23, 21:18:45 »
TV-out werkt met o.a. de meeste Intel grafische kaarten, de meeste Nvidia kaarten en ATI kaarten met de fglrx driver (radeon driver ben ik niet zeker van)

maar TV-out is onder windows wel stukken beter geregeld... voorlopig... in XOrg 7.3 komt hotplug support zodat je makkelijker TV-out kan inschakelen, maar dan zijn er nog enkele kleine eigenaardigheden. Het is me bijvoorbeeld nog nooit gelukt om een DVD film af te spelen in een venster, of geminimaliseerd, terwijl het op de TV gewoon fullscreen op volle kwaliteit blijft afspelen, ik krijg alleen de werkelijke inhoud van mijn scherm op TV-out, en dat wil ik soms niet... nouja, bij windows had ik dan weer het omgekeerde probleem, als ik een videofilmpje had draaien draaide dat fullscreen op mijn TV, maar dan zag ik de rest van mijn desktop niet meer :/ maar ik zou eens moeten onderzoeken of zo'n optie ook mogelijk is voor linux
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)