Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer delen  (gelezen 1208 keer)

Offline anko

  • Lid
printer delen
« Gepost op: 2009/03/22, 08:12:48 »
Hallo allemaal,

Al weer lang geleden dat ik hier wat heb moeten vragen, maar ik zit nog steeds op Ubuntu hoor. Alleen door het werk van zowel mijn vrouw als ikzelf zitten we allebei met een vista laptop.
Nu staat er op mijn werkkamer een ubuntu 8.04 desktop met daaraan een via usb een HP4200 series all-in-one printer.
Op de ubuntu heb ik deze gedeeld en toestemming gegeven aan iedereen om te printen.
Vervolgens op de laptop deze printer in het netwerk gezocht en als standaardprinter ingesteld.
Testpagina geprint en vervolgens nog vanuit open office een printje gedaan.
So far so good, but..
Nu krijgen we echter telkens als we wil printen vanaf de laptops de mededeling: toegang geweigerd.

Ik neem aan dat dit te maken heeft met de rechten op de ubuntu, maar snap niet wat ik nog meer in moet stellen. Naar wat ik gevonden heb op o.a. dit forum zou het delen en toestemming geven voor iedereen voldoende moeten zijn.
En het wel kunnen printen direct na het installeren zou dat ook uitwijzen dacht ik.

Overigens moet ik bij het installeren op de laptops wel een 'goed' stuurprogramma op die laptops installeren omdat windows vindt dat het gevonden stuurprogramma fout is (uiteraard de linux driver, hplip 3.9.2)

Wie weet wat ik nog meer moet doen?

Ik zit ondertussen nog wat te kijken en kom na een printopdracht het volgende tegen in /var/log/samba/log.anko-laptop:
Citaat
[2009/03/22 08:47:53, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_administrators(792)
  create_builtin_administrators: Failed to create Administrators
[2009/03/22 08:47:53, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_users(758)
  create_builtin_users: Failed to create Users
[2009/03/22 08:48:34, 1] rpc_client/cli_pipe.c:cli_rpc_pipe_open(2223)
  cli_rpc_pipe_open: cli_nt_create failed on pipe \spoolss to machine Anko-laptop.  Error was NT_STATUS_ACCESS_DENIED
Dat lijkt er op alsof vista niet toestaat, toch?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/22, 08:59:05 door anko »
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Re: printer delen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/22, 13:31:55 »
Linkje van Ruujan http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-456501-start-0.html?sid=02c581420b2c9b5d655832573f8fd9a3 Misschien lukt het hiermee.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline anko

  • Lid
Re: printer delen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/22, 14:40:55 »
Hallo Gijsbert,

Bedankt voor je reactie, die kwam terwijl ik nog steeds aan het uitproberen was.
Inmiddels heb ik ontdekt dat het inderdaad aan Vista ligt en niet aan Ubuntu,  de printer of de linux driver.

Voor anderen die dit lezen:
Bij het installeren op Windows worden de rechten nogal beperkt ingesteld en de eigenaar als systeem.
Ik heb in de rechten iedereen toestemming gegeven voor alle handelingen met de printer. (waarvoor moet je in vredesnaam in een thuissituatie de rechten beperken v.w.b. het printen of scannen van iets)
Als eigenaar heb ik de gebruiker van de laptop ingesteld (in ons geval 1 persoon, te weten mijn vrouw op de ene en ik op de andere laptop).
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: printer delen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/24, 17:46:06 »
Bij het installeren op Windows worden de rechten nogal beperkt ingesteld en de eigenaar als systeem.
Ik heb in de rechten iedereen toestemming gegeven voor alle handelingen met de printer. (waarvoor moet je in vredesnaam in een thuissituatie de rechten beperken v.w.b. het printen of scannen van iets)
Als eigenaar heb ik de gebruiker van de laptop ingesteld (in ons geval 1 persoon, te weten mijn vrouw op de ene en ik op de andere laptop).

En dan heb je het over de rechten op het Ubuntu systeem of op de laptops?

Offline anko

  • Lid
Re: printer delen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/24, 18:48:14 »
De rechten op de laptops moesten worden aangepast.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)