Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bij opstarten auto numlock activeren  (gelezen 5187 keer)

linuxnoobie

  • Gast
bij opstarten auto numlock activeren
« Gepost op: 2007/10/29, 09:25:10 »
Ik hem namelijk een cijfer als wachtwoord bij men ubuntu, en toch moet ik telkens numlock indrukken bij opstarten.

Hoe en waar kan ik instellen dat die auto kan gebeuren, bij windows > registers :)

maar waar te vinden bij ubuntu ??

Offline joop905

  • Lid
bij opstarten auto numlock activeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 09:26:30 »
open een terminal venster en tik in (knippen/plakken)

sudo apt-get install numlockx

gksudo gedit /etc/gdm/Init/Default

voeg dan aan het einde juist voor “exit 0" : de code toe

if [ -x /usr/bin/numlockx ]; then
  /usr/bin/numlockx on
fi

sluit af en start opnieuw op.

bij opstarten auto numlock activeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 09:28:17 »
Je kan dit soms in je bios instellen. Nu weet ik niet of deze bios-instelling overruled wordt door het OS. Maar je zou het kunnen proberen. Bios instellingen kan je wijzigen door op een bepaalde knop (F2 in mijn geval) te drukken als de computer net begint met opstarten.

linuxnoobie

  • Gast
bij opstarten auto numlock activeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 09:30:59 »
bedankt joop (y) deze avond eens proberen :-)

Fernand48

  • Gast
bij opstarten auto numlock activeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/05, 19:41:50 »
de tip die hier in dit forum beschreven staat om de NUMLOCK op ON te zetten werkte bij mij ook onmiddelijk bij de Ubuntu 8.04 login.
Maar bij mij is het een andert probleem met die numlock, standaard had ik XP al draaien en direct was ook mijn numlock ingeschakeld omdat ik ook een cijfer-letter paswoord heb, maar eenmaal de Grub bootloader gepasseerd en ik wil nu XP laten opstarten gaan de leds uit en weg is mijn numlock voor XP alleen bij Ubuntu blijft deze ON.
Ook stel ik vast dat mijn klavier nu na Grub en keuze XP opstarten op AZERTY staat in de plaats van mijn gebruikte QWERTY.
Kan er ergens in die GRUB ingesteld worden dat mijn numlock ook niet meer wijzigd voor XP en dat mijn klavier op QWERTY blijft werken????
De instellingen in mij XP zijn correct het gebeurd alleen tijdens de menukeuze in Grub en alleen dan voor XP, bij keuze Ubuntu blijft alles in orde.
Verder ben ik als newbee voor LInux zeer tevreden dat ik de overstap heb gemaakt en ook mijn dank aan allen die de nuttige info op deze forums zetten.