Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server - Na maken Virtuele Host in apache geen vsftpd-schrijfrechten  (gelezen 1639 keer)

doeternietoe

  • Gast
Ik ben hier met Ubuntu-server een webserver aan het opzetten.  Ik wil ftp gebruiken om de bestanden erop te zetten. Bovendien wil ik gebruik maken van virtuele hosts per gebruiker. Ik gebruik apache2 icm PHP4 en Mysql 5 en vsftpd. Al mijn scripts zijn nog PHP4, en ik heb geen behoefte om over te stappen op PHP5. Ik heb ook geprobeerd een ftp-server op te zetten met pure-ftpd en proftpd. Dat werkte voor geen meter, en als het al werkte was het erg langzaam. Ik was erg tevreden met vsftpd, hij is lekker snel, en de configuratie is niet moeilijk. Ik heb nu alleen een probleem waar ik niet uit kom.

Om een nieuwe host aan te maken maak ik eerst een gebruiker aan met 'adduser'. Vervolgens maak ik in /home/gebruiker de map public_html aan.  Ik maak in eerste instantie met VIM snel een herkenbare index.php, en test de pagina met http://ip-adres/~gebruikersnaam. Dat werkt. Met een ftp-client op m'n windows-pc bezoek ik de server, en kan daarmee ook bestanden schrijven, mappen aanmaken, etc. Vervolgens maak ik een virtuele host aan door een bestandje aan te maken in '/etc/apache2/sites-available' , en deze aan te zetten met 'a2ensite'. Als ik vervolgens de virtuele host test is dat ook in orde. Echter, als ik dan met een ftp-client probeer een bestand te kopieren of een map aan te maken in 'public_html' gaat het mis. Ik krijg een '550 Create directory operation failed'-melding. In de home-dir van de gebruiker gaat het wel goed.

Alvast bedankt!

wr19026

  • Gast
Server - Na maken Virtuele Host in apache geen vsftpd-schrijfrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/22, 17:42:24 »
Waarom gebruik je geen config panel zoals ISPConfig, VHCS etc?

doeternietoe

  • Gast
Server - Na maken Virtuele Host in apache geen vsftpd-schrijfrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/22, 17:51:46 »
dat is geen antwoord op mijn vraag :)

Die server is uitsluitend voor persoonlijk gebruik, het aantal virtuele hosts komt niet boven de 3 uit. Het lijkt me op z'n minst enigzins overkill om daar een compleet control panel voor te installeren. (hoewel ik het voor de lol best eens wil proberen) Ik heb in het verleden wel eens webmin gebruikt, maar dat werkte niet echt geweldig.

doeternietoe

  • Gast
Server - Na maken Virtuele Host in apache geen vsftpd-schrijfrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/23, 19:31:05 »
Ik ben er inmiddels zelf uitgekomen. Ik had al het idee dat er iets met de rechten gebeurde, en idd was dat het probleem. Met "ls -al" kwam ik erachter dat de gebruiker geen eigenaar was van z'n eigen home-dir, maar de dat de root dat was. Het gebruiken 'chown gebruiker' was de oplossing.

wr19026

  • Gast
Server - Na maken Virtuele Host in apache geen vsftpd-schrijfrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/23, 22:33:42 »
Citaat van: doeternietoe
dat is geen antwoord op mijn vraag :)
Mwah, is een kwestie van interpretatie. Als jij meerdere hosts op