Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus X75V  (gelezen 2676 keer)

Offline yvja

  • Lid
Asus X75V
« Gepost op: 2023/05/11, 14:18:05 »
Wil voor mijn vriendin een refurbished Asus X75V op haar Ziggo-modem aansluiten.
Hebben jullie enig idee hoe je iets aansluit op een Ziggo-modem, want daar weet ik niets van en mijn vriendin dus ook niet.
Is het wachtwoord dan genoeg, of moet er dan iets anders nog bij?
Kan het ook naast haar oudere compaq er voorlopig naast installeren?
Ze heeft al wel een wachtwoord natuurlijk voor haar ouder compaq?

Hopelijk weet er iemand van jullie een oplossing, en alvast bedankt!

Offline loti

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/11, 17:54:41 »
Welke distributie is er geïnstalleerd?

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/11, 18:33:55 »
Welke distributie is er geïnstalleerd?

Van linux of van Ziggo
Van linux versie 20.1 Cinnamon er zit een 120GB SSD-schijf in.
Weet dus nu niet of ik de vraag goed begrepen heb ;)

Offline loti

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/11, 19:14:45 »
Ik bedoelde de Linux versie.
Gebruik gewoon het reeds bestaande wachtwoord en pak eventueel de handleiding van Ziggo erbij of bel de helpdesk.
Veel succes.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/12, 10:41:39 »
Onderop het Ziggo modem en/of een meegeleverd inschuifkaartje of sticker staan de standaard inlognaam en paswoord voor de WiFi.
Als dat niet is gewijzigd dien je rechtsonder op het netwerk icoon te klikken, daarna op de WiFi naam (SSID) en dan het paswoord gevolgd door enter.

Succes.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/12, 13:05:36 »
Onderop het Ziggo modem en/of een meegeleverd inschuifkaartje of sticker staan de standaard inlognaam en paswoord voor de WiFi.
Als dat niet is gewijzigd dien je rechtsonder op het netwerk icoon te klikken, daarna op de WiFi naam (SSID) en dan het paswoord gevolgd door enter.

Succes.

Bedankt @DeBaas, want dat wist ik nog niet!

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/12, 16:09:59 »
Heb nu geprobeerd om de Asus X75V op Ziggo's wifi te installeren bij mijn vriendin thuis dus.
Maar de Asus weigert het tot nu aan toe, of er is mogelijk iets anders aan de hand.
Nu zit zij normaal op Windows 10, en de Asus heb ik van Linux Cinnamon 20.1 voorzien.
De oudere, waar ik nu dan op type, is natuurlijk nog niet afgesloten, anders zou ik jullie niet kunnen inlichten.

Zou dat mogelijk de verrassing c.q. uitdaging zijn; de verschillen tussen windows en Linux?

Het wachtwoord voor Wifi is wel veranderd door haar, maar de rest is nog gelijk aan de sticker onderop haar Ziggo modem.

Hebben jullie nog enig idee wat ik nu nog steeds fout doe? Ik verneem het dan wel ;), en alvast bedankt!

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/12, 21:18:22 »
Kan het ook helpen om het Ziggo modem eerst een keer uit te zetten en dan opnieuw de laptop opnieuw in te schakelen met het Ziggo wachtwoord?

Offline loti

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #8 Gepost op: 2023/05/12, 21:25:03 »
Gewoon proberen, maar wel het laatste gewijzigde wachtwoord gebruiken.

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #9 Gepost op: 2023/05/13, 12:19:23 »
Gewoon proberen, maar wel het laatste gewijzigde wachtwoord gebruiken.

Ga dat vanmiddag 'even' uitproberen. Las ook nog dat het ook verschil kan geven dat de 'nieuwe laptop' nu op linux mint cinnamon 20.1 zit. De oude van haar zat immers op windows 10.

Kunnen die beide systemen verkeerd op elkaar inwerken, zodat het ene niet werkt tegenover het andere. Windows is nu nog de wel werkende, en daarom werkt Linux Mint nu (nog) niet?

Offline loti

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #10 Gepost op: 2023/05/13, 12:33:06 »
Windows en Linux kunnen gewoon naast elkaar gebruikt worden.

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #11 Gepost op: 2023/05/14, 16:57:06 »
Ja, dat is dan dus duidelijk, en bedankt daarvoor.

Maar..., de Asus X75V heeft geen WiFi aansluiting in zich.
Wel een kabel aansluiting, maar dat wil mijn vriendin dus liever niet.
Een kabel aansluiting is ook lastiger uit te voeren om dat de laptop in haar werkkamer staat en de Ziggo-modem staat naast haar TV.
Via de tips van @Pjotr, heb ik dat dus gisteren uit gevonden.
Is er een mogelijkheid om dat op de een of andere manier te gaan oplossen?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #12 Gepost op: 2023/05/14, 19:47:01 »
Als er geen WiFi in de laptop zit kun je zonder kabel geen verbinding maken met internet.............
Je kunt wel een USB WiFi dongle/ontvanger aansluiten en daarmee je X75V van WiFi voorzien.
Of:
Je kunt een WiFi repeater als client instellen en de op de repeater aanwezige netwerkaansluiting verbinden met de aansluiting van de X75V.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #13 Gepost op: 2023/05/15, 20:45:39 »
Je kunt wel een USB WiFi dongle/ontvanger aansluiten en daarmee je X75V van WiFi voorzien.
Of:
Je kunt een WiFi repeater als client instellen en de op de repeater aanwezige netwerkaansluiting verbinden met de aansluiting van de X75V.

ook na veel zoeken op internet, heb ik ook een WiFi-verbinding met de Asus 75V gezien in de handleiding van de Asus op internet.
Daar staat dan ook weer in dat een WiFi-verbinding toch wel mogelijk zal zijn, wanneer eerst de vliegtuigmodus dan uitgeschakeld dient te zijn.
Nu gaat dit dan over WiFi in Windows.
De vraag die dan bij mij rijst is deze: Kan dit ook in/onder Linux Mint 20.1?

Mogelijk heeft jouw antwoord hierboven mogelijk ook van doen met die optie in Windows?
Desnoods ga ik een WiFi dongle/ontvanger aanschaffen om daarmee de Asus dan van WiFi te voorzien.

Offline peer

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #14 Gepost op: 2023/05/16, 09:33:08 »
het lijkt mij sterk dat de laptop geen wifi heeft. Dan zou iemand de wifi-kaart eruit gesloopt moeten hebben.

Wat wel zou kunnen is dat de wifikaart niet herkend wordt. Met het commando 'lspci' in de terminal kun je zien of er een interne wifi-kaart geïnstalleerd is. In de output staat vermoedelijk een regel met het woord 'Wireless' erin. Dat is de regel waarin je wifi-kaart beschreven staat. Met het commando 'lspci | grep Wireless' krijg je alleen de regel van de wifi-kaart.


Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #15 Gepost op: 2023/05/16, 11:01:22 »
Heb het ondermeer met inxi bekeken en ook al wel gemerkt.
In de Asus handleiding staat dat er ook wel in dat je WiFi alleen dan maar kunt gaan gebruiken, wanneer de Vliegtuigstand dan uitgeschakeld is. Want op WiFi krijg ik nog steeds geen verbinding in Linux Mint 20.1 Cinnamon.
Dat zou je dan toch dienen te krijgen lijkt mij. Op de kabel zal dat probleem er niet zijn, maar dat gaat dan weer heel erg lastig in haar flat. Daarom ook zit ze op WiFi!
En ik meende dat er een dongel voor WiFi in haar oudere compaq zat, maar die was voor haar muis, die ook niet werkt bij haar.

Volgens de handleding, dient de Vliegtuigmodus uitgeschakeld te zijn en dien je de emoticonbalk te gebruiken via de settings in Windows.

Maar dat werkt nogal anders toch in Linux? Want die toets met dat vliegtuigje zit niet in Linux en dan dien je vervolgens op de Fn V toets te drukken.
Daarmee schijnt het NESWPM in te kunnen schakelen,  daarmee kun je dan pas WiFi inschakelen. (vind dit best wel lastig in de Asus X75V), want ik zie dit niet in Linux bij de instellingen...  :-[

Ga even bij de aankoper er vandaag naar vragen, hoe het zit in Linux, maar jullie idee'en zijn van harte welkom ;)

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #16 Gepost op: 2023/05/20, 11:58:37 »
het lijkt mij sterk dat de laptop geen wifi heeft. Dan zou iemand de wifi-kaart eruit gesloopt moeten hebben.

Wat wel zou kunnen is dat de wifikaart niet herkend wordt. Met het commando 'lspci' in de terminal kun je zien of er een interne wifi-kaart geïnstalleerd is. In de output staat vermoedelijk een regel met het woord 'Wireless' erin. Dat is de regel waarin je wifi-kaart beschreven staat. Met het commando 'lspci | grep Wireless' krijg je alleen de regel van de wifi-kaart.

Alvast bedankt voor deze tip, want de verkoper zei ook iets wat hierop leek. Dit ga ik vanmiddag checken en mogelijk wifi verder installeren...  ;)

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #17 Gepost op: 2023/05/20, 17:43:52 »
Volgens de Asus X75V, zou er volgens dit erin kunnen zitten via de inxi -Fxpmrz optie:
Netwerk Controller: Realtek RTL8188CE 802.11b/g/n WiFi Adapterdriver: rtl8192ce v: kernel  port: d000 bus ID: 03:00.0 kunnen in zitten?
IF: wlp3s0  state: down  mac: <filter>

Maar hoe kunnen we die WiFi-kaart  dan in de Asus activeren op het Ziggo modem? Verder snap ik ook niets van die 'b/g/n optie/moglijkheden achter de Realtek?

De vaste kabel aansluiting:
Ethernet controller: Qualcom Atheres AR8161 Gigabit Ethernet (rov 10)

Offline peer

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #18 Gepost op: 2023/05/21, 13:16:10 »
Met het commando "sudo rfkill" of als root "rfkill" kun je checken of de wifi beschikbaar is:
# rfkill
ID TYPE      DEVICE      SOFT      HARD
 0 bluetooth hci0   unblocked unblocked
 1 wlan      phy0   unblocked unblocked


Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #19 Gepost op: 2023/05/22, 10:48:04 »
Met het commando "sudo rfkill" of als root "rfkill" kun je checken of de wifi beschikbaar is:
# rfkill
ID TYPE      DEVICE      SOFT      HARD
 0 bluetooth hci0   unblocked unblocked
 1 wlan      phy0   unblocked unblocked

Ben benieuwd, want dat ga ik vanmidag 'even' doen ;)

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #20 Gepost op: 2023/05/22, 19:00:06 »
Met het commando "sudo rfkill" of als root "rfkill" kun je checken of de wifi beschikbaar is: Ja, en dat klopt.
Bij haar staat het dus unblocked bij WiFi met 1 wlan   phy0  en SOFT en HARD unblocked.
Bij de dealer had ik zomaar een werkende Linux Mint erop!

Maar thuis weer, deed de modem code het wel, maar beperkt!
Kreeg er gelijk het probleem met 'authenticatie' bij. Daarover gebeld met Ziggo, maar ook Ziggo begreep mij/het niet!
Merkte op dat ze nog wel een op WiFi werkende oudeer Compaq heeft, en of het daarmee van doen heeft. Maar zijn antwoord bleef vaag, ik was schijnbaar niet duidelijk genoeg.
Gelukkig had ze ook nog wel een ongebruikte netwerkkabel, en ja hoor, dan heb je dus ook niet dat authenticatie-probleem. Maar ja dat is dan weer te lastig voor haar omdat de laptop, normaal, in haar werkkamer staat en zo lang is deze kabel dus ook niet. En... ze wil het liefst op WiFi blijven met haar Asus X75V!

Heeft jij, of hebben jullie, enig idee over dat authenticatie-probleem bij Ziggo werkende onder WiFi.
In het overzichtscherm van WiFi staat haar Asus erwel bij met zelfs 100%, maar desondanks blijft dat authenticatie probleem er ook nog steeds!

Re: Asus X75V
« Reactie #21 Gepost op: 2023/05/22, 22:18:18 »
@ yvja,

is de installatie van Linux Mint 21.1 op de Asus X75V gebeurd met een netwerkkabel die verbonden was met de modem?

Zo ja, dan moet het, na de installatie en het updaten, mogelijk zijn om een WiFi verbinding tot stand te brengen.
Daarvoor moet je dan ook het wachtwoord (om in te loggen voor de WiFi) kennen.

Na het volledig updaten, de laptop uitschakelen, netwerkkabel verwijderen en de laptop opnieuw opstarten.
Na het opstarten en inloggen als gebruiker de Wifi-verbinding instellen zoals hieronder beschreven. Succes.

Instellen WiFi in Linux Mint 21.1 Mate:

R-muisklik op netwerkicon (op werkbalk - onder rechts) --> Netwerken beheren --> WiFi (naam) aanklikken (dubbelklik) --> In een nieuw geopend pop-up venster - tabblad WiFi-beveiliging -- passwoord voor het WiFi-netwerk ingeven (hoofdletter en cijfer gevoelig!) + Opslaan.

Klik op onderstaande afbeeldingen om groter te vertonen.

    

Indien nodig, voer het volgende uit:

Citaat
Het kan ook zijn dat er geen driver voor de WiFi is geïnstalleerd...
Sluit de machine bekabeld aan.

Doe nu eerst een volledige update, dat kan via updatebeheer of terminal:

- Open de terminal en geef in:

sudo apt update
<Enter>

Daarna:

sudo apt dist-upgrade
<Enter>

Na een herstart:  laat de machine nu zoeken naar stuurprogramma's (stuurprogramma in het zoekvak)
Mogelijk staat daar dan de WiFi driver bij, installeer.


Haal nu de vaste netwerkverbinding los en check met de rechtermuisknop op het netwerk icon.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/23, 11:27:20 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #22 Gepost op: 2023/05/23, 09:36:01 »
Hartelijk bedankt voor je hele duidelijke uitleg.! @spievensterke

Dit ga ik vanmiddag bij haar doen!


Re: Asus X75V
« Reactie #23 Gepost op: 2023/05/23, 10:54:44 »
@ yvja,

Meer info kan je ook bekomen / lezen op de website van:   https://forum.linuxmintnl.nl/  ... het Nederlandstalige Linux Mint Forum.

Registreer je, dan kan je ook vragen stellen. Hulp krijg je altijd.

Ofwel lees je eens doorheen de Wiki:  https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=AlleArtikelen
« Laatst bewerkt op: 2023/05/23, 11:00:45 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline yvja

  • Lid
Re: Asus X75V
« Reactie #24 Gepost op: 2023/05/23, 20:39:44 »
Alles werkte perfect op de nieuwe laptop van haar.
Alleen Thunderbird helemaal nieuw aangemaakt, zoals Thunderbird het beschrijft in hun help-file, maar dat ging weer bij het downloaden van de nieuwe mail niet goed! Dit zou dan toch niet met het wachtwoord van doen kan hebben? Want ze ontvang ook vaak haar mails  op haar mobiele toestel!

Verder had ik me al langer geleden aangemeld bij Linux Mint NL, en vandaag ging dat alweer drie keer mis!
Aan één kant kennen ze mijn huidige email adres en naam wel, maar aan de andere kant dus helemaal niet!

Daarom ook doe ik het dan nu al langer hier bij/onder  'Andere Distributies'.
« Laatst bewerkt op: 2023/05/23, 20:43:10 door yvja »