Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inhoud HD is onbekend  (gelezen 1435 keer)

Offline rietje

  • Lid
Inhoud HD is onbekend
« Gepost op: 2017/09/18, 11:10:00 »
xubuntu 16.04 LTS

Wanneer ik in Gparted en in Schijven kijk zie ik een gebruik van ca. 70 GB. Dit lijkt mij voor mijn computer veel te veel, ik heb geen zware progs die veel nodig hebben. Verder als ik de inhoud van alle mappen in Bestandssysteem bij elkaar optel kom ik nog niet aan 20 Gb., dit is dan met uitzondering van de map Root, die geen info geeft i.v.m. beveiliging.
Wat kan hier aan de hand zijn?  Waar vult de HD zich mee?

B.v.d.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #1 Gepost op: 2017/09/18, 11:49:24 »
Disk Usage Analyzer
Graphical Disk Map

Een van deze installeren, en dan zie je het beter.
Gparted geeft het goed weer, maar omdat sommige dingen alleen voor root zijn, wordt dit soms niet goed weergegeven in een verkenner(is ook bij windows).

Zelf zie ik nu 50 GB bij mij in gebruik, maar 25 is een via een backup programma.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/18, 11:52:34 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/18, 11:53:28 »
Is dit dezelfde vraag als hier?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/18, 12:06:36 »
Extra info.
http://www.makeuseof.com/tag/how-to-analyze-your-disk-usage-pattern-in-linux/

In het engels via google zoeken, dan vind je veel meer.
Daarom heb ik ook mijn linux in het engels, dan heb je bijv bij storingen(of zoeken), dan vind je meer oplossingen in het engels dan in het nederlands, want iedereen tav van pc's werkt in het engels.
20 miljoen nederlanders tav , 200(allen amerika al) en meer, miljoen engels sprekende gebruikers.

Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/18, 12:28:24 »
..................iedereen tav van pc's werkt in het engels.............................

Is dit niet een klein beetje overdreven?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/18, 12:29:53 »
zelfde vraag.

jan11000, bedankt! Nu kan ik meer zien, Nu blijkt dat er ca. 27 Gb. gebruikt wordt. Waarom geven Gparted en Schijven dan andere getallen aan.?  Ik verwacht dat het niet veel uitmaakt, want mijn systeem werkt prima, maar ik houd niet van dergelijke onverklaarbare dingen.
Is er een verklaring voor?

M.vr.gr.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/18, 12:51:12 »
Gparted geeft bij mij 29 GB aan, de andere software 25 GB.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/18, 12:53:20 »
..................iedereen tav van pc's werkt in het engels.............................

Is dit niet een klein beetje overdreven?
Alle nieuwe fouten, alle nieuwe software, alles is in het engels.
Ja je vind dan dus meer oplossingen.
Alle itc mensen werken in het engels, je weet wel die linux maken, software maken.

Als je vaker problemen opzoekt van een pc, dan zou je dit weten.

Handleidingen bijv vind je meer in het engels,
youtube handleidingen, alles engels(of andere taal en zeker geen nederlands).
« Laatst bewerkt op: 2017/09/18, 12:57:09 door jan11000 »

Offline MKe

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #8 Gepost op: 2017/09/18, 12:57:19 »
Gparted geeft bij mij 29 GB aan, de andere software 25 GB.
Ik weet niet, ik gebruik GParted zo weinig mogelijk, maar misschien is het doodeenvoudig een bug in het programma. Ik heb geen idee wat "Schijven" is, maar als die dezelfde library gebruikt, dan kan dat verklaren waarom ze beide hetzelfde aangeven.

Bij twijfel gebruik ik altijd de commandline. Voor een overzicht van schijven, gebruik het commando:
df -h
Overigens ben ik het eens met Jan, zeg maar 95% van de professionals werken in het engels, inclusief 100% van de systeembeheerders. In het Engels werken (als je dat kan) helpt dan heel goed bij het oplossen van problemen.

Offline Nero

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/18, 13:06:09 »
Als je ext4 bestandssysteem aanmaakt wordt ±5% voorbehouden voor het systeem. De ene soft telt deze mee als gebruikt, de andere niet.

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/18, 13:19:24 »
Nero, ik heb het niet over 5% (=4Gb). Ik heb het hier over een raadsel van ca. 40Gb.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #11 Gepost op: 2017/09/19, 21:13:51 »
Is dit dezelfde vraag als hier?

Ik laat dit topic in dat geval open en sluit de andere, daarop is de laatste reactie ouder.

Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #12 Gepost op: 2017/09/20, 06:35:59 »
Overigens ben ik het eens met Jan, zeg maar 95% van de professionals werken in het engels, inclusief 100% van de systeembeheerders. In het Engels werken (als je dat kan) helpt dan heel goed bij het oplossen van problemen.
Ja dat is misschien zo, maar we hebben hier meer te doen met amateurs die het leuk vinden om met Linux te werken en te gebruiken.
En die hier geholpen willen worden in het Nederlands.
Daarvoor is dit forum, toch?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #13 Gepost op: 2017/09/20, 10:34:42 »
TopGear,

Ongeveer dezelfde vraag, maar met meer detailgegevens.
Ik heb nog steeds geen verklaring voor het grote verschil in gebruikte Gb's tussen Gparted en Schijfgebruik (baobab).
Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen.
M.vr.gr.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #14 Gepost op: 2017/09/20, 13:33:28 »
TopGear,
Ongeveer dezelfde vraag, maar met meer detailgegevens.
Ga een volgende keer verder in je oorspronkelijke draadje met één probleem.
Citaat
Ik heb nog steeds geen verklaring voor het grote verschil in gebruikte Gb's tussen Gparted en Schijfgebruik (baobab).
Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen.
M.vr.gr.
Wat geeft het commando "df -h", zoals MKe al aangaf? Dit is informatie gebaseerd op de metadata van de bestanden, terwijl du het bestandssysteem afscant om zelf te zien wat er ingenomen wordt.

Citaat
Ik heb nog steeds geen verklaring voor het grote verschil in gebruikte Gb's tussen Gparted en Schijfgebruik (baobab).
Ik hoop dat iemand me dat kan uitleggen.
Dat hebben we ook niet. Lijkt ook niet normaal. Het zou een specifiek probleem kunnen zijn, vandaar dat we informatie nodig hebben.

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #15 Gepost op: 2017/09/20, 14:00:26 »
Zie screenprint.
De vraag is dus, wat zit er in de 52G.

Offline Nero

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #16 Gepost op: 2017/09/20, 14:20:21 »
Wat geeftsudo du -xhd1 / | sort -hrBtw, in plaats van screenshots kan je veel eenvoudiger die output gewoon tussen code-tags # zetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/20, 14:21:58 door Nero »

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #17 Gepost op: 2017/09/21, 19:12:50 »
In de bijlage de uitkomst van de terminalopdracht. Hoe moet ik dit nu interpreteren?

Ik weet ook niet hoe je moet werken met code-tags.

Offline MKe

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #18 Gepost op: 2017/09/21, 19:26:11 »
Al je data (39 GB) zit voornamelijk in /var/backup.

Ik zou eens het volgende commando geven:

sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
ff vraagje, is dit een systeem dat van een oudere versie van Ubuntu is geupgraded naar een nieuwere? In /var/backup maakt ap namelijk een backup van oudere programma's die inmiddels vervangen zijn door een nieuwe. Een soor veiligheidsudate dus. Maar het lijkt er bij jou op dat je een grote hoeveelheid programma's hebt geupdated.
« Laatst bewerkt op: 2017/09/21, 19:28:51 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #19 Gepost op: 2017/09/21, 20:49:27 »
Met die "sudo" ervoor krijg je toch wel heel andere resultaten dan zonder (zie je vorig bericht hier. Waarschijnlijk omdat du overal doorheen moet scannen, en dus geen informatie kan ophalen waar de gewone gebruiker geen toegang heeft.

Het zit hem dus inderdaad in /var/backup, waar het systeem een grote collectie aan archiefmateriaal blijkt te hebben opgeslagen. Vermoedelijk is het wel veilig die directory leeg te maken, maar ik zoek eerst even rond op internet.

Om code tags te gebruiken: als je een post schrijft, zie je op de tweede rij een knopje #. Druk daarop, en twee tags verschijnen: |code| |/code|. Plak je tekst die je kopieert uit de terminal tussen die twee tags, vb. |code|df -h|/code|
« Laatst bewerkt op: 2017/09/21, 20:52:32 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #20 Gepost op: 2017/09/21, 20:59:26 »
Het zou nu wel eens kunnen dat jij simple backup gebruikt (of ooit gebruikte). Die plaatst standaard backups onder /var/backup, dus dat kan inderdaad oplopen. Het lijkt me wel dat je die directory veilig kan wissen (als systeembeheerder) zonder de goede werking van je systeem te storen.

Als je inderdaad nog simple backup gebruikt: een backup op dezelfde harde schijf is geen goed idee en geeft een vals gevoel van veiligheid. Als je harde schijf het begeeft, is je backup ook meteen weg. Maak backups op een verwijderbare harde schijf (of over een netwerk).

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #21 Gepost op: 2017/09/22, 10:38:22 »
Inderdaad, Simple Backup vroeger gebruikt. Ik heb nu de inhoud van /var/backup eraf gegooid. Nu krijg ik de juiste gegevens van zowel "Schijven" als Gparted.
Er is ook nog een map /var/backups ,die vol staat met mappen beginnend met dpkg en alternatives, en meer.
Kan daar ook iets van weggehaald worden?
Bedankt alvast voor alle info.
M.vr.gr.

Offline MKe

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #22 Gepost op: 2017/09/22, 13:15:46 »
zoals ik al zei:
sudoa apt-get clean

Offline rietje

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #23 Gepost op: 2017/09/22, 16:00:31 »
MKe,

Ik heb al een paar keer  sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all toegepast.
Dit heeft de map /var/backups niet opgeruimd. Vandaar dat ik na het goede resultaat van opruimen van /var/backup mij afvraag of ook zonder risiko de /var/backups kan opruimen.

Offline Tom

  • Lid
Re: Inhoud HD is onbekend
« Reactie #24 Gepost op: 2017/09/22, 16:12:15 »
1 x per week ruim ik alle gz pakketjes op uit de map var/backups en dat al tijden lang zonder problemen !.
Ik ga daar naar toe met gksu thunar .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.