Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijven automatisch aankoppelen?  (gelezen 8138 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Gepost op: 2010/12/16, 17:10:15 »
Ik heb 3 harde schijven. Op eentje ervan staat Ubuntu, maar ik heb (tot vervelens toe) gemerkt dat Ubuntu ze blijkbaar niet automatisch aankoppelt. D.w.z. ze zijn wel gemount maar ze worden niet automatisch weergegeven wanneer Ubuntu is opgestart. Ik moet de schijven dan handmatig aanklikken zodat ze " opgestart" worden. Nogmaals erg vervelend.

Wat er bijv. gebeurt is dat wanneer ik bijv. een tekstbestandje heb gebruikt en ik herstart mijn pc weer en ga dan naar Locatie > Recente documenten, dan staat het tekstbestandje er wel bij, maar als je het aanklikt kan hij het niet vinden (!). Dan moet ik dus eerst de schijf aanklikken waar het bestandje op staat en dan wil hij het pas openen....

Hoe krijg ik het zo dat ik niet de schijven aan hoef te klikken om ze op te starten?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/16, 17:41:53 »
ntfs?
Misschien gigolo.
Of zoeken op ntfs en automount.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/16, 17:57:04 »
Jou drie harde schijven zijn interne schijven (hoe weet ik dat nu?). Interne harde schijven (ik moet eigenlijk zeggen, de partities erop) worden inderdaad niet automatisch aangekoppeld. Dit in tegenstelling tot verwijderbare USB schijven, die bij het inpluggen automatisch onder /media aangekoppeld worden.

Wil je hebben dat bepaalde partities automatisch van bij opstart beschikbaar zijn, dan moet je ze laten aankoppelen op de "oude" manier, d.w.z., door ze aan te melden in het systeemconfiguratiebestand /etc/fstab.

Als je hier eens de output plaatst van volgende commando's, dan brouw ik twee lijntjes voor je.

cat /etc/fstab
sudo blkid

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/16, 20:19:52 »
Daar is een programma voor: Storage Device Manager, dat zit in de repo's.
Dit past de file /etc/fstab aan, zodat partities en/of disks worden aangekoppeld.
Voor mij was dit de mooiste oplossing :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 21:23:27 »
Voor mij was dit de mooiste oplossing :lol:
Voor mij ook pysdm. Anderen vinden een koppeling aan /media niet de beste manier. Maar dit is zo simpel !!! Eerst even kijken welke sda..-partitie je moet hebben (met schijfgreedschap), sdm opstarten, naam vd partitie ingeven en op mount klikken. Klaar ! Zie http://i.imgur.com/9Fkmb.png

Maar Vanadium is zoals altijd heel aardig om Fstab lijntjes te willen schrijven.

Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/16, 21:32:54 »
Maar Vanadium is zoals altijd heel aardig om Fstab lijntjes te willen schrijven.
Eens je het doorhebt, is het zo eenvoudig.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/17, 03:04:28 »
Jou drie harde schijven zijn interne schijven (hoe weet ik dat nu?). Interne harde schijven (ik moet eigenlijk zeggen, de partities erop) worden inderdaad niet automatisch aangekoppeld. Dit in tegenstelling tot verwijderbare USB schijven, die bij het inpluggen automatisch onder /media aangekoppeld worden.

Wil je hebben dat bepaalde partities automatisch van bij opstart beschikbaar zijn, dan moet je ze laten aankoppelen op de "oude" manier, d.w.z., door ze aan te melden in het systeemconfiguratiebestand /etc/fstab.

Als je hier eens de output plaatst van volgende commando's, dan brouw ik twee lijntjes voor je.

cat /etc/fstab
sudo blkid


# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=b2288af6-606a-4f01-a681-a617e1d9c905 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=793723b5-a0f8-4fb1-8139-b095141188d1 none            swap    sw              0       

en sudo blkid:

/dev/sda1: LABEL="Loesje 1TB" UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" TYPE="ext4"
/dev/sdc1: UUID="b2288af6-606a-4f01-a681-a617e1d9c905" TYPE="ext4"
/dev/sdc5: UUID="793723b5-a0f8-4fb1-8139-b095141188d1" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="Puck 1TB" UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" TYPE="ext4"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/17, 09:26:01 »
Dit voeg je toe aan /etc/fstab (gksudo gedit /etc/fstab en in editor onderaan lijnen bijplakken, bewaren)
UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2
UUID="6a1effb9-db02-41e2-9d90-d8e5e8917b61" /mnt/puk               ext4    defaults  0  2

Je maakt de twee koppelpunten (folders) aan met volgend commando
sudo mkdir /mnt/loesje /mnt/puk

Je koppelt aan met
sudo mount -a
Belangrijk hier is dat er geen uitvoer is. Dan is alles in orde en kunnen de partities bereikt worden via de koppelpunten. Bij volgende opstart gebeurt het aankoppelen automatisch.

Optioneel:
Om gemakkelijk bij je gegevens te kunnen (niet via /mnt moeten gaan) werk je met symbolische links. Vb, op loesje staat Muziek:

ln -s /mnt/loesje/Muziek ~/Muziek
en je krijgt een folder "Muziek" in je home directory die je direct naar Muziek brengt.

Wil je gans de partitie aan de gebruiker toewijzen, verander dan de eigenaar van het koppelpunt, bijvoorbeeld:

sudo chown $USER:$USER /mnt/loesje

Al die acties kunnen ook grafisch gebeuren via een nautilus venster met root bevoegdheden: "gksudo nautilus".

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/17, 17:16:25 »
Ik heb gedaan wat je aangaf maar na het opstarten zijn mijn harde schijven COMPLEET WEG! Wat nu??

Hoe maak ik het evt ongedaan??
« Laatst bewerkt op: 2010/12/17, 17:25:53 door Partynoud »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/17, 18:52:14 »
Ze zijn niet weg. Ze maken nu integraal deel uit van je bestandssysteem. Je vindt ze onder /mnt. Ze worden daarom niet meer als "aparte schijf" getoond in nautilus.

Wil je er vlug toegang toe, maak dan softlinks, zoals ik ook aangaf. Je kan softlinks ook grafisch maken door een folder/bestand te slepen terwijl je Ctrl+Shift ingedrukt houdt.

Ongedaan maken? Wel, je doet gewoon het omgekeerde: de twee lijntjes die je hebt toegevoegd, terug verwijderen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/17, 19:43:58 »
Ze zijn niet weg. Ze maken nu integraal deel uit van je bestandssysteem. Je vindt ze onder /mnt. Ze worden daarom niet meer als "aparte schijf" getoond in nautilus.

Wil je er vlug toegang toe, maak dan softlinks, zoals ik ook aangaf. Je kan softlinks ook grafisch maken door een folder/bestand te slepen terwijl je Ctrl+Shift ingedrukt houdt.

Ongedaan maken? Wel, je doet gewoon het omgekeerde: de twee lijntjes die je hebt toegevoegd, terug verwijderen.

ok, ik schrok me alweer dood. Maar als je het evt. ongedaan maakt, moet je dan ook niet de aangemaakte mapjes ongedaan maken/verwijderen? Zo ja, hoe?

En hoe maak ik bijv. een softlink naar Loesje en puck?

ln -s /mnt/loesje ~loesje    ??





Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/17, 21:57:30 »

Optioneel:
Om gemakkelijk bij je gegevens te kunnen (niet via /mnt moeten gaan) werk je met symbolische links. Vb, op loesje staat Muziek:

ln -s /mnt/loesje/Muziek ~/Muziek
en je krijgt een folder "Muziek" in je home directory die je direct naar Muziek brengt.

Wil je gans de partitie aan de gebruiker toewijzen, verander dan de eigenaar van het koppelpunt, bijvoorbeeld:

sudo chown $USER:$USER /mnt/loesje

En wat bedoel je met " de ganse partitie aan de gebruiker toewijzen" ? Ik ben toch al eigenaar van alle schijven? Waarom zou je dit uberhaupt doen? Is dat nodig?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/18, 01:50:50 »
En nog een vraagje: ik wil die namen (loesje en puck) toch in hoofdletters veranderen, hoe doe ik dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/18, 10:19:25 »
ok, ik schrok me alweer dood. Maar als je het evt. ongedaan maakt, moet je dan ook niet de aangemaakte mapjes ongedaan maken/verwijderen? Zo ja, hoe?
Mappen verwijderen kan via de commandolijn (rmdir) of grafisch met bijvoorbeeld nautilus.

Citaat
En hoe maak ik bijv. een softlink naar Loesje en puck?

ln -s /mnt/loesje ~loesje    ??
~ staat voor je home directory, vb. /home/Partynoud. Ik onderstel hier even dat je login "Partynoud" is.

Je wil in je bovenstaande commando dus nog een slash toevoegen: "ln -s /mnt/loesje ~/loesje", wat een kortere schrijfwijze is voor "ln -s /mnt/loesje /home/Partynoud/loesje"

Je kan ook grafisch symbolische links maken: open twee nautilus venstertjes, ga in de eerste naar /mnt, laat de tweede open in je home directory (of elders waar je de link wil). Druk Ctrl+Shft in, en sleep "loesje" uit het eerste venster naar het tweede. Laat los, en de symbolische link is er in het tweede venster.

Je kan een symbolische link hernoemen zoals je een bestand kan hernoemen. Zo kan je er LOESJE van maken in plaats dan loesje.
Citaat
En wat bedoel je met " de ganse partitie aan de gebruiker toewijzen" ? Ik ben toch al eigenaar van alle schijven? Waarom zou je dit uberhaupt doen? Is dat nodig?
Je ziet het te rooskleurig. Je bent namelijk geen eigenaar van die partities. De beheerder "root" is namelijk eigenaar.

Dat betekent dat je standaard niet als gewone gebruiker nieuwe direcotories-bestanden kan aanmaken in /mnt/loesje. Wil je dat wel, dan moet je - als beheerder - de eigenaar van /mnt/loesje veranderen van "root" naar je eigen login. Ook hier heb ik gemeld hoe dat met de commandolijn kan. Het kan ook grafisch met nautilus, opgestart als beheerder "gksudo nautilus".
Je bent wellicht wel al eigenaar van heel wat directories op die partities.

Dat is zo omdat linux eigenlijk ontworpen is voor meerdere gebruikers. Standaard heeft alleen de beheerder rechten. De beheerder moet dan iedere gebruiker de nodige ruimte geven. Gewone gebruikers doen niet zomaar eender wat met het systeem.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/26, 18:59:58 »
Hallo,

Een van mijn harde schijven heeft het begeven. Die heb ik nu losgekoppeld van mijn moederbord maar bij het opstarten van Ubuntu wordt er aangegeven dat hij die kapotte schijf niet kan aankoppelen. Wat moet ik doen zodat ik dat bericht niet meer krijg? Ik wil de gemounte schijf (zoals ik hierboven gedaan heb) dus unmounten. Kan iemand mij hiervoor de formule (regels) geven?

Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/28, 00:03:42 »
Hallo, je moet in het bestandje /etc/fstab de desbetreffende UUID-regel voor die harde schijf uitschakelen/deactiveren door een # voor die regel te plaatsen; vervolgens bestandje bewaren en herstarten.

(fstab open je met $ sudo gedit /etc/fstab in de terminal, onder andere).

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/28, 01:18:54 »
Hallo, je moet in het bestandje /etc/fstab de desbetreffende UUID-regel voor die harde schijf uitschakelen/deactiveren door een # voor die regel te plaatsen; vervolgens bestandje bewaren en herstarten.

(fstab open je met $ sudo gedit /etc/fstab in de terminal, onder andere).

Hallo,

dus (voor de zekerheid) in mijn geval zou het er zo uit moeten zien?

#UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2   (deze regel is hierboven te vinden bij het stukje van Vanadium)

Zou het niet logischer zijn als die hele regel verwijderd werd in Fstab?

En moet ik dan ook nog het koppelpunt verwijderen (wat Vanadium me eerder liet aanmaken)? Zo ja hoe doe ik dat?

Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/28, 22:15:34 »
dus (voor de zekerheid) in mijn geval zou het er zo uit moeten zien?

#UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2   (deze regel is hierboven te vinden bij het stukje van Vanadium)
Ja, dat denk ik.

Zou het niet logischer zijn als die hele regel verwijderd werd in Fstab?
Je hebt die regel zelf toegevoegd, waarom zou die dan _logischerwijs_ opeens moeten verdwijnen als je harde schijf stuk is?

En moet ik dan ook nog het koppelpunt verwijderen (wat Vanadium me eerder liet aanmaken)? Zo ja hoe doe ik dat?
Dat hoeft niet per se, dat is alleen maar een map waar een schijf aangehangen wordt en waar je de inhoud van die schijf terugvindt. Als die schijf er niet is, is die map leeg. Verwijderen kan met sudo rmdir <koppelpunt>

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/29, 10:47:31 »
dus (voor de zekerheid) in mijn geval zou het er zo uit moeten zien?

#UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2   (deze regel is hierboven te vinden bij het stukje van Vanadium)
Ja, dat denk ik.
Als het die specifieke schijf is, nl die met deze identifier (UUID), en welke je kon bereiken via /mnt/loesje, dan is het zo.

Zou het niet logischer zijn als die hele regel verwijderd werd in Fstab?
Je hebt die regel zelf toegevoegd, waarom zou die dan _logischerwijs_ opeens moeten verdwijnen als je harde schijf stuk is?

Of je de regel meteen wist, dan wel een commentaarteken ervoor zet, is je eigen keuze. Als je later terug een schijf bijplaatst, dan kan deze regel voor jou later nog te hergebruiiken zijn: je verwijdert het commentaarteken terug en past de UUID aan voor de nieuwe schijf.


Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/29, 18:10:02 »
dus (voor de zekerheid) in mijn geval zou het er zo uit moeten zien?

Zou het niet logischer zijn als die hele regel verwijderd werd in Fstab?
Je hebt die regel zelf toegevoegd, waarom zou die dan _logischerwijs_ opeens moeten verdwijnen als je harde schijf stuk is?


Omdat die verwijderde harde schijf er niet meer is maar Ubuntu bij het opstarten nog steeds blijft zoeken naar die schijf en hij dan aangeeft dat die er niet is en ik dan elke keer moet aangeven dat over te slaan.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/29, 18:13:53 »
dus (voor de zekerheid) in mijn geval zou het er zo uit moeten zien?

#UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2   (deze regel is hierboven te vinden bij het stukje van Vanadium)
Ja, dat denk ik.
Als het die specifieke schijf is, nl die met deze identifier (UUID), en welke je kon bereiken via /mnt/loesje, dan is het zo.

Zou het niet logischer zijn als die hele regel verwijderd werd in Fstab?
Je hebt die regel zelf toegevoegd, waarom zou die dan _logischerwijs_ opeens moeten verdwijnen als je harde schijf stuk is?

Of je de regel meteen wist, dan wel een commentaarteken ervoor zet, is je eigen keuze. Als je later terug een schijf bijplaatst, dan kan deze regel voor jou later nog te hergebruiiken zijn: je verwijdert het commentaarteken terug en past de UUID aan voor de nieuwe schijf.




Ok, nu heb ik net gehoord dat de winkel waar ik de schijf voor RMA heb teruggestuurd mij een een vervangend produkt zal toesturen. M.a.w. dan is het dus het handigst dat ik die regel nog even gebruik, nietwaar Vanadium?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/29, 22:34:36 »
Dat zal het handigste zijn. Je zal echter de UUID van de nieuwe schijf moeten invullen eens het zover is. Eerst sschijf formatteren in ext4, daarna kan je met "sudo blkid" de UUID's van je schijven opvragen. Ook je koppelpunt laten staan, natuurlijk, of opnieuw aanmaken als het zover is.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/29, 23:33:57 »
Dat zal het handigste zijn. Je zal echter de UUID van de nieuwe schijf moeten invullen eens het zover is. Eerst sschijf formatteren in ext4, daarna kan je met "sudo blkid" de UUID's van je schijven opvragen. Ook je koppelpunt laten staan, natuurlijk, of opnieuw aanmaken als het zover is.

Ok, super, dankjewel. Ik laat alles nu zoals het is. Ik moet eerst nog 3 tot 6 weken wachten voordat die nieuwe schijf komt. Als ik weer vragen over heb meld ik me wel weer  :)
Dus laat ik het topic gewoon open.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/13, 03:42:04 »
Ok, ik heb de nieuwe harde schijf ontvangen en heb gedaan wat je adviseerde Vanadium: de UUID vervangen. Nou is het weer ok! (Gek genoeg had ik geen rechten over de schijf, waar ik niks van snap, maar goed ik snap weinig van dat rechten-gedoe). Dus die heb ik handmatig via gksudo nautilus gedaan.

Nog een vraag: stel ik wil de koppelpunten anders benoemen. Hoe doe ik dat dan? (dus van Puck wil ik Egbert maken of iets dergelijks)

Offline axelv

  • Lid
Re: Harde schijven automatisch aankoppelen?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/13, 12:20:24 »
UUID="650e1dca-bce6-4550-9ae9-fba1bab20dbd" /mnt/loesje               ext4    defaults  0  2
Ik neem bovenstaand als voorbeeld...
unmounten van de partitie : "sudo umount /dev/sdxy" met x de schijf en y de partitie
in /etc/fstab de /mnt/loesje veranderen naar /mnt/egbert
en in de /mnt/ map loesje veranderen naar egbert
dan terug mount: " sudo mount /dev/sdxy"

OF

als je enkel labels wil gebruiken en niets aan de koppelpunten wil veranderen:
"sudo e2label /dev/sdxy Egbert" met xy de schijf en partitie die je wil labelen met de naam "Egbert"