Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e monitor aansluiten?  (gelezen 17200 keer)

Offline luclog

  • Lid
    • LucLog
2e monitor aansluiten?
« Gepost op: 2011/05/02, 12:49:38 »
Hallo!

Ik heb Ubuntu 11.04 en ik zou graag naast mijn 21 inch monitor nog een 19 inch monitor ernaast willen aansluiten zodat ik daar mijn Twitter en mijn To-Do lijstje kan zetten en nog veel meer andere handige dingetjes. Nu heb ik hierover twee vragen:

1. Mijn PC heeft zelf maar 1 BGA ingang. Is het dan mogelijk om er dan een 2e monitor op aan te sluiten.
2. Kan Ubuntu een 2e monitor aan?

Alvast bedankt!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/02, 13:16:23 »
ubuntu kan meerdere monitoren aan, ja.
Maar als je pc (mobo óf videokaart) maar 1 poort heeft, dan is het een no go, want je hebt toch ekt 2 stekkers  nodig.

Offline luclog

  • Lid
    • LucLog
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/02, 13:21:11 »
Bestaat er niet een soort kabeltje die je in een VGA ingang stopt die hem dan splitst in 2 VGA ingangen?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/02, 13:22:57 »
dat zou knap zijn. van 1 signaal 2 verschillende maken :p bij mijn weten kan dat niet.

Offline luclog

  • Lid
    • LucLog
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/02, 13:24:56 »
Ah jammer, dan gaat dat feestje niet door. Bedankt voor de hulp!

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/02, 14:15:56 »
1. Mijn PC heeft zelf maar 1 VGA ingang. Is het dan mogelijk om er dan een 2e monitor op aan te sluiten.
2. Kan Ubuntu een 2e monitor aan?
1. Ja.
2. Ja.

Bestaat er niet een soort kabeltje die je in een VGA ingang stopt die hem dan splitst in 2 VGA ingangen?
Tuurlijk bestaat die, dat is een splitter.
Dit is wat je wilt:

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/02, 14:23:32 »
maar met dat ding geef je wel 2 dezelfde beeldsignalen, dus op elk scherm een ander programma kan dan niet!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/02, 14:26:06 »
Je hebt wel 1 signaal en je ziet dus op beide het zelfde.

Ik heb mijn P4 ook met 2 schermen en ieder een eigen aansluiting.
Werkt prima.
Op mijn laptop gebruik ik meerdere bureaubladen en in Unity gebruik ik voor mijn twitter een lens zodat ik snel kan zien of er iets gepost is.

Hopelijk komen er meer van die lensen met wat meer mogelijkheden zoals vandaaruit reageren en dergelijke.
Zou mooi zijn als er ook een skype lens kwam.

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/02, 14:30:01 »
@niekn en emiel1976

Dat is niet waar, bij ons op het werk gebruikt iedereen zo'n splitter, en het beeld is echt anders op elk schermpje, je moet alleen niet met de configuratie gaan kloten.

Offline kasper2

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/02, 15:22:22 »
Met splitters heb ik geen ervaring, en ik weet niet of Ubuntu daar een beetje mee overweg kan.
Ik weet niet hoveel je ervoor over hebt, maar je zou ook een andere videokaart kunnen kopen. Voor nog geen 35 euro kun je op internet een goedkoop videokaartje kopen met meerdere uitgangen (AMD Radeon HD6450 of HD5450 bijvoorbeeld). Ik weet niet wat je er nu in hebt zitten, maar als het een kaart is met één uitgang zul je er wat betreft prestaties niet snel op achteruit gaan. Natuurlijk moet je pc wel een PCIe slot hebben, maar vijwel alle niet al te oude desktops hebben dat wel.
Twee schermen met Ubuntu werkt iig prima op mijn Radeon HD5670.
Alles is relatief

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/02, 16:08:36 »
@niekn en emiel1976

Dat is niet waar, bij ons op het werk gebruikt iedereen zo'n splitter, en het beeld is echt anders op elk schermpje, je moet alleen niet met de configuratie gaan kloten.

Dat is nieuw voor mij.
Mij was bekend dat je dan het zelfde signaal naar beide monitoren stuurt.

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/02, 16:58:40 »
Klopt, je kan niet met een simpele splitter verschillende beelden naar de monitoren sturen.

Dit is onmogelijk.!

Wat je wel kan doen is je beeldscherm zo groot maken dat je aan de linkerkant het linker gedeelte ziet en aan de rechterkant alleen het rechter gedeelte ziet.

Wil je werkelijk 2 verschillende dingen zien zal je echt een dubbele vga uitgang op je vga-kaart moeten hebben of er een vga-kaart bij moeten zetten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/02, 18:24:10 »
ik heb een keer (voordat ik een 23" LED kocht) 2 schermen op mijn videokaart aangesloten, één via de DVI (oud TFT-beeldscherm dat afgekeurd was door de ARBO vanwege de te lage resolutie). en een onde toeter/beeldbuis via de VGA. met spellen spelen was dat ZEER lastig! bij bijv. nexuiz zit namelijk het vizier (vierkantje waarin je moet mikken) precies op de scheiding van beide schermen. zeer irritant! als je vervolgens met compiz aan de gang ging dan reageerde het DVI-scherm steeds een tikkelte sneller dan die via de VGA (DVI = digitaal VGA = analoog). ziet er echt heel lelijk uit, okè als je kantoorwerk doet dan is dat handig ja maar voor gewoon spelen is dat vrij irritant. maar ik ben blij met mijn huidige scherm XD

nog over de videokaart gesproken, dit heb ik bij mij thuis liggen en mag je zo op komen halen: (is voor een oude PC die geen PCI-E slot heeft)


Offline emiel1976

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/02, 18:38:09 »
Klopt, je kan niet met een simpele splitter verschillende beelden naar de monitoren sturen.

Dit is onmogelijk.!

Wat je wel kan doen is je beeldscherm zo groot maken dat je aan de linkerkant het linker gedeelte ziet en aan de rechterkant alleen het rechter gedeelte ziet.

Wil je werkelijk 2 verschillende dingen zien zal je echt een dubbele vga uitgang op je vga-kaart moeten hebben of er een vga-kaart bij moeten zetten.

Dat dacht ik ook ja.

Het beeld groter zetten is kunstmatig iets doen maar dat is denk ik niet wat je wilt.
Als je een venster groot zet dan heb je, je beeld gedeeld over 2 schermen. Ook niet ideaal.

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/02, 22:38:24 »
Klopt, je kan niet met een simpele splitter verschillende beelden naar de monitoren sturen.

Dit is onmogelijk.!

Wat je wel kan doen is je beeldscherm zo groot maken dat je aan de linkerkant het linker gedeelte ziet en aan de rechterkant alleen het rechter gedeelte ziet.

Wil je werkelijk 2 verschillende dingen zien zal je echt een dubbele vga uitgang op je vga-kaart moeten hebben of er een vga-kaart bij moeten zetten.
Dan weet ik niet welke configuratie jij hebt, maar bij mij werkt het gewoon met een splitter, zowel onder Windows, áls onder Linux (Mac valt niet mee te rekenen, want daar kan alleen maar 1 scherm bij).

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/03, 09:45:31 »
Je kan wel vol blijven houden maar je kan mij er niet van overtuigen, want ik weet zeker dat het je niet gaat lukken.

Als je 1 signaal splits naar 2 of 3 of 10 signalen zul je bij de opgesplitste signalen hetzelfde zien als wat het basis signaal is.

Ik werk met deze simpele splitters en met professionele splitters die 10 of meer uitgangen hebben.
En of het nu beeld of geluid is maakt niet uit, wat je erin stopt komt er weer uit.
Je kan onmogelijk op 1 kabel zowel het beeld van desktop 1 als desktop 2 gooien en dat uitsplitsen naar 2 monitoren.

Met een VGA kaart zoals niekn voorstelt kan dat wel, zowel in windows als in Ubuntu, in deze laatste maak je een 2 proces aan waar je een ander beeld signaal op kan versturen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/03, 15:03:31 »
Koop een nieuw videokaartje en volgens mij heb je wel PCI-E want AGP is wel een erg oude standaard, je moet het wel eventjes bekijken.

Als je PCI-E heb kan je voor een goedkope kaart gaan zoals:

http://azerty.nl/8-971-262904/asus-en210-silent-di-512md2-lp.html

Of de zojuist uigekomen low end serie van AMD:

http://azerty.nl/0-970-402781/sapphire-radeon-hd-6450-graf.html
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 15:06:47 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/03, 16:37:39 »
of als je een keer in heythuysen komt. dan mag je die oude prul van mij zo hebben. (foto zie vorige post)

Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/03, 17:08:46 »
of als je een keer in heythuysen komt. dan mag je die oude prul van mij zo hebben. (foto zie vorige post)

Dan moet hij wel een AGP slot hebben, die hij waarschijnlijk niet heeft ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/03, 17:35:26 »
ik heb ook nog een ATI-rage XD: (niet mijn foto, maar wel exact dezelfde kaart)


http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Rage

heeft een andere aansluiting dan die maxtor met 2 VGA-uitgangen.
ik bewaar die oude zooi omdat veel gehandicapten een oude pc hebben. omdat ze vaak de onboard-hardware gebruiken en nergens drivers voor installeren!
een videokaart kan bijvoorbeeld het "schokken" oplossen als je een webpagina naar beneden scrollt (dat ben ik al 2 keer tegengekomen :|)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 17:38:20 door niekn »

Offline DJ-jerry

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/03, 17:57:55 »
Je kan wel vol blijven houden maar je kan mij er niet van overtuigen, want ik weet zeker dat het je niet gaat lukken.

Als je 1 signaal splits naar 2 of 3 of 10 signalen zul je bij de opgesplitste signalen hetzelfde zien als wat het basis signaal is.

Ik werk met deze simpele splitters en met professionele splitters die 10 of meer uitgangen hebben.
En of het nu beeld of geluid is maakt niet uit, wat je erin stopt komt er weer uit.
Je kan onmogelijk op 1 kabel zowel het beeld van desktop 1 als desktop 2 gooien en dat uitsplitsen naar 2 monitoren.

Met een VGA kaart zoals niekn voorstelt kan dat wel, zowel in windows als in Ubuntu, in deze laatste maak je een 2 proces aan waar je een ander beeld signaal op kan versturen.


blijkbaar kan dit wel, bij mij op school hebben alle leraren pc's een andere videokaart die ook maar 1 vga uitgang heeft en deze word gesplitst met zo'n kabel. en in het OS kan je door middel van een programmaatje van nvidea je beeldschermconfiguratie kiezen en daar staat ook beeldscherm 1(TFT) en beeldscherm 2(beamer)

dit verbaasde mij ook maar het kan blijkbaar wel. maar er zit dus wel een andere videokaart in, blijkbaar is de onboard (die de rest van de computers wel gebruikt) niet voldoende voor deze configuratie.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/03, 18:13:13 »
Ja, maar het signaal van de beamer en het TFT scherm zijn gelijk ;)

Offline tigger

  • Lid
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/03, 18:14:44 »
Met een simpele splitter kan dit dus nooit, omdat je maar 1 basis signaal hebt. Er zijn echter een aantal kaarten, vaak matrox, die op een aangepaste dvi-aansluiting een splitter nodig hebben en daar 2 schermen mee kunnen aansturen. Die splitters worden altijd met de video kaart meegeleverd!
Geen splitter meegeleverd en maar 1 aansluiting? Vergeet het dan gewoon.
Overigens zijn op die matrox kaarten op die manier vaak tot 4 monitoren aan te sluiten op 1 kaart. Moet ik wel zeggen (uit ervaring) 4 keer een 21 inch tft is niet prettig meer werken. ;)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/03, 18:45:45 »
@DJ-jerry

Werken je leerkrachten misschien met een laptop? Daarbij is het inderdaad mogelijk om met het nVidea-tooltje of in Windows zelf met de 'fn' toetsencombinatie het beeldscherm door te sturen naar een beamer.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: 2e monitor aansluiten?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/03, 19:12:28 »
dat werkt ook zonder tooltje hoor  XD ik heb ubuntu op mijn toshiba en ik kan gewoon FN+F8 gebruiken.
systeem --> beheer --> schermen werkt ook