Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik voor jaunty x64 de raid functie aan de gang op een MSI 790FX-GD70  (gelezen 1066 keer)

Offline eekie1

  • Lid
Ik  heb een nieuw mobo met amd SB750 chip. Het schijnt hardware raid te zijn? De live cd met dmraid en mdadm geinstalleerd ziet geen raid partities. De alternate cd ziet zelfs de aparte schijven niet. Ik begreep dat ik de ati-driver-installer moest installeren. Na wat gezoek heb ik daarvan de juiste versie gevonden ik meen ati-driver-installer-7-9. x86.x86_x64.run. Deze was te installeren op de live cd sessie, maar nog geen raid partities in zicht.
Wat is de juiste procedure?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ga je dualbooten met Windows, dan moet je dmraid gebruiken. Die maakt gebruik van de FakeRaid chip op je kaart. Zo kunnen Windows en Ubuntu toch samen de Raid gebruiken.
Lees vooral deze wiki door als je dit wil gebruiken: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Zet je er alleen Ubuntu op, gebruik dan niet de FakeRaid van je moederbord. Het is geen echte hardware Raid.
Software Raid via mdadm is net zo snel, maar veel stabieler, veiliger en compatibel met andere hardware.
Een handleiding vind je bijvoorbeeld hier: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID

Offline eekie1

  • Lid
Hallo Johan,
Dat is het punt niet. Op mijn vorige mobo een MSI K9N2 platinum kon ik zowel fedora als ubuntu met dmraid op de raid0 schijven installeren. Op dit nieuwe moederbord ziet de fedora 11 x64 live cd waarop dmraid en mdadm standaard aanstaan via gparted gewoon mijn raid0 partities. de ubuntu live cd ziet die na installatie van dmraid en mdadm niet. De alternate CD met raid ondersteuning ziet ze ook niet.
Mijn voorzichtige conclusie is, dat jaunty de chip op dit mobo niet ondersteunt. Of heb jij een ander inzicht?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Als je de live cd gebruikt, moet je voor het starten van de installer eerst dmraid installeren via Synaptic.
Zie ook de handleiding in de eerste link.
Volgens diezelfde handleiding zou de alternate cd wel de raid direct moeten zien.

Maar waarom gebruik je eigenlijk de raid chip van je moederbord? Die is slecht ondersteund in Linux, in het beste geval net zo snel als software raid en als je moederbord kapot gaat ben je je data kwijt. Tenzij je exact hetzelfde merk en type moederbord koopt.

Als je toch alleen Fedora en Ubuntu gebruikt, waarom gebruik je dan niet de software Raid via mdadm?
Dat wordt in beide distro's goed ondersteund, ze zijn compatibel, het is snel en als je moederbord kapot gaat ben je niet noodzakelijk je data kwijt.
Al met al lijkt me dit dus een veel betere oplossing. Ik zie echt de voordelen van Fakeraid niet, tenzij je dual boot met Windows.

Even voor de duidelijkheid: de chip op je moederbord is geen hardware raid. Het is een zogenaamde firmware raid of fake raid. Alle berekeningen worden nog steeds door je cpu gedaan, alleen zit je wel met het probleem van de drivers.
Sofware raid via mdadm is net zo snel, maar veel betrouwbaarder.

Wil je echte hardware raid, dan zal je een losse kaart moeten kopen van Areca, Highpoint, Adaptec, enz.
Alleen zijn die ontzettend duur.

Offline eekie1

  • Lid
Hallo Johan,
Mdadm is minder handig voor me, omdat ik ook windows 7 op de raid heb staan. Het moet dus met dmraid. Ter verduidelijking. Ik had bij het vorige mobo windows 7 en jaunty op dezelfde raid schijven staan. Geen enkel probleem. Ik heb echter alleen het mobo, de processor en her Ram geheugen doorgeschoven. Op het oude bord zit een nvidia chip op het nieuwe een amd chip. Ik heb de oude partitionering gewoon nog weer tot leven gekregen en een systeem backup van windows teruggezet. Ubuntu kreeg ik echter niet meer aan de praat. Begon wel met opstarten maar vond toen geen block devices. Had ik meteen super grub gebruikt dan was de schade misschien beperkt gebleven, maar ik heb de ubuntu partities gewist  om fedora 11 te proberen. Dat loopt overigens ook mis. Bovendien maakt ie het mbr ontoegankelijk van windows. Met super grub is dat echter weer zo op te lossen.
Voor mij is nu de vraag ligt het aan het feit, dat ik de oude partities weer gebruik of ondersteunen de linux distros de amd chip niet?