Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over cache geheugen  (gelezen 676 keer)

Offline Allard

  • Lid
Vraag over cache geheugen
« Gepost op: 2014/11/13, 22:54:45 »
Ik merk op dat mijn desktop pc vanaf het begin af aan (zie onderschrift) in tegenstelling tot mijn laptopjes veel RAM geheugen neemt. Met htop ben ik er achter gekomen dat mijn desktop veel cache geheugen gebruikt maar het lijkt alsof dit constant groeit en niet minder wordt. Mijn laptopjes tonen dit gedrag helemaal niet, op het moment dat ik daar een programma open dat veel RAM neemt en ik sluit die vervolgens dan wordt het cache geheugen weer minder zoals het hoort maar op mijn desktop dus helemaal niet?  ???

Mijn PC heeft genoeg RAM, 16GB wel te verstaan dus op zich is het niet zo'n groot probleem maar zou wel willen weten daardoor dit komt en of dit normaal gedrag is omdat me laptopjes dit gedrag niet vertonen.



Groeten,
Allard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/13, 23:49:33 »
Ik vermoed dat dit komt door het volgende:

Je computer heeft een enorme sloot RAM. Ubuntu zal proberen om dat zo volledig mogelijk te benutten, om ook de laatste procent snelheidswinst binnen te halen. Daarom wordt er vreselijk veel in de RAM-cache gegooid, en pas iets uit verwijderd wanneer de grenzen in zicht komen (bijna nooit dus).

Offline Allard

  • Lid
Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/16, 15:43:46 »
Ik vermoed dat dit komt door het volgende:

Je computer heeft een enorme sloot RAM. Ubuntu zal proberen om dat zo volledig mogelijk te benutten, om ook de laatste procent snelheidswinst binnen te halen. Daarom wordt er vreselijk veel in de RAM-cache gegooid, en pas iets uit verwijderd wanneer de grenzen in zicht komen (bijna nooit dus).
Je zou daar best wel eens gelijk in kunnen hebben, mijn pc had oorspronkelijk 8GB aan RAM en toe werd er minder geheugen naar de cache verplaatst dan nu met 16GB. Hmm... het zal dan wel normaal zijn neem ik aan dan.  ^-^

Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/16, 16:58:10 »
Een bijkomende vraag: bestaat er dan niet zo'n app (of aparte software) die de cache kan ledigen ? Op Android Slimfoons heb je wel degelijk die mogelijkheid vanuit aparte, technische, software of ingebakken in het OS (Gingerbread had zo'n functie in de menu's).

Vandaar mijn kleine vraag. Het Softwarecentrum geeft me helaas geen hits (12.04 toch) ivm cache-controll .

EDIT: toch een progje in het Softwarecentrum van 12.04, en ik vermoed hogere versies ook, BLEACHBIT dat blijkbaar wisfuncties heeft voor onnodige cache-bestanden. Maar let wel op: je kan er veel onheil mee aanrichten ook als ik dat allemaal lees.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/16, 17:02:19 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/16, 17:48:34 »
Een bijkomende vraag: bestaat er dan niet zo'n app (of aparte software) die de cache kan ledigen ?
Waarom zou je de RAM-cache willen ledigen? Je systeem wordt er immers sneller door....

Laat dat RAM-geheugen maar eens werken voor z'n geld, dat zit anders maar te niksen.  =D

Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/16, 19:58:06 »
Een bijkomende vraag: bestaat er dan niet zo'n app (of aparte software) die de cache kan ledigen ?
Waarom zou je de RAM-cache willen ledigen? Je systeem wordt er immers sneller door....

Laat dat RAM-geheugen maar eens werken voor z'n geld, dat zit anders maar te niksen.  =D

Nuchtere kijk, ik neem aan dat je gelijk hebt. Idd laat die geheugenbanken maar werken voor hun geld  =D  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vraag over cache geheugen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/16, 23:34:41 »
Hier staat een redelijk eenvoudige uitleg in het Engels: http://www.linuxatemyram.com/

Kortom: Je wil juist dat er zoveel mogelijk cache in je RAM gezet wordt, want dit maakt je systeem alleen maar sneller. Hebben normale programma's dat geheugen nodig, dan maakt je systeem dat geheugen gewoon vrij voor je.

De cache verwijderen kan wel, en het levert in de statistiekjes wel vrij geheugen op, maar het zorgt er niet voor dat er ook daadwerkelijk meer geheugen beschikbaar komt voor programma's. Je hebt er dus geen voordelen aan, maar wel de nadelen van een trager systeem.