Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home  (gelezen 642 keer)

Offline bart85

  • Lid
Ubuntu wil ik opnieuw installeren naast een windows installatie. De /home wil ik niet als mountpoint instellen.
Met een symbolische link wil ik /home naar /windows/home verwijzen. Zo komen documenten van gebruikers van windows en linux op dezelfde partitie.
Is dit mogelijk?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/14, 16:18:59 »
Alles kan, maar het is niet bepaald verstandig. Windows kan dan met z'n vervuilde tengels veel te veel schade aanrichten in je schone, glanzende Linux.

Je kunt beter een uitwisselingspartitie maken in NTFS, waarop je alleen je documenten zet. Of nog beter: gebruik een wolkdienst als Dropbox.

Re: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/14, 17:02:24 »
Lijkt mij ook het verstandigste Pjotr. Een symbolische link is idd geen probleem om te maken, wel de rommel die je dan krijgt, niet doen is mijn advies.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/14, 17:09:28 »
Het lijkt me beter om dat niet met de hele /home te doen maar enkel met submappen dan kan het makkelijk. Voor heel /home kan het misschien ook best, maar ik durf niet te zeggen wat dat met de rechten doet.

Bij mij is /home/erik/Music een symbolische link naar /media/mountpoint/Music bijvoorbeeld, en voor documenten en video's heb ik dat ook gedaan.

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/14, 20:36:06 »
GEEN home-partitie van Linux op een Windows (fat32,ntfs) filesysteem!  Je krijgt dan zeker problemen ivm het aanmaken
van FIFO's, sockets, symbolische links. Daar kunnen windows filesystemen niets mee. En die kunnen
nodig zijn zonder dat je er erg in hoeft te hebben.
Dus voor Linux de home alleen op een Linux-partitie (ext2,3,4 , reiserfs oid)
De directories Video, Audio, Downloads, Documenten ed kan je natuurlijk wel op een ntfs-partitie
zetten en daar in je homedir naar laten verwijzen met symbolische links.

« Laatst bewerkt op: 2013/10/14, 20:48:53 door aartje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu installeren met symbolische link van /home naar /windows/home
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/14, 20:48:57 »
Ubuntu wil ik opnieuw installeren naast een windows installatie. De /home wil ik niet als mountpoint instellen.
Met een symbolische link wil ik /home naar /windows/home verwijzen. Zo komen documenten van gebruikers van windows en linux op dezelfde partitie.
Is dit mogelijk?
De gehele /home gaat problemen geven. Die 'moet' je op een standaard (ext2/3/4 enz.) partitie plaatsen.

Zelf heb ik de mappen met gegevens ook op een Windows partitie staan (de standaard mappen Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek, Openbaar, Sjablonen en Video's).
Deze mappen heb ik uit mijn Ubuntu home map gewist en vervangen door symbolische linken.
mkdir /media/Windows/home
rsync -av /home/naam/Afbeeldingen /media/Windows/home/
mv /home/naam/Afbeeldingen /home/naam/Afbeeldingen_org
ln -s /media/Windows/home/Afbeeldingen /home/naam/Afbeeldingen
Als het goed werkt kan de map /home/naam/Afbeeldingen_org worden gewist. Zelfde voor de andere mappen.
Voor de volledigheid:
  • de Windows-schijf koppel ik (ntfs-3g) bij het opstarten met een regel in /etc/fstab als /media/Windows
  • de bestandsbeveiliging van Linux werkt niet op de Windows schijf en de gegevens zijn mogelijk te lezen/wissen door andere gebruikers van de computer
  • ntfs vraagt meer performance van de computer dan de standaard linux bestandsformaten ext2/3/4
Klik links bovenin op Documentatie