Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hopelijk ook snel in Nederland?  (gelezen 4167 keer)

Offline midas

  • Lid
Hopelijk ook snel in Nederland?
« Gepost op: 2012/11/30, 11:47:52 »
Dat de combinatie Dell met Ubuntu wel snor zit weten wij al een tijdje. Maar Dell-laptops met Ubuntu voorgeïnstalleerd worden nu voor een lagere prijs aangeboden dan met MS. Wanneer komt het in Nederland? Hopelijk snel:

http://www.thevarguy.com/2012/11/28/dell-laptop-is-70-cheaper-with-ubuntu-linux/

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/30, 13:55:20 »
Afgaande op de recente gevallen van 'goedkope laptops/netbooks met Ubuntu' gok ik dat de Linuxsint helaas ons huisje stilletjes voorbij gaat rijden.

Offline cabra

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/30, 14:08:21 »
Hier in België hetzelfde liedje,
deze week nog contact gehad met Dell ivm de aankoop van een desktop zonder OS
maar niet mogelijk :(
Medion Akoya S4214 - i5-3317U - 4GB RAM - intel HD 4000 - Adata mSATA 128GB SSD - WD 500GB HDD - W8

Esprimo mini PC - Xubuntu 12.04.02

Offline koos4401

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/30, 15:31:02 »
Hier is 'ie nog gewoon bereikbaar!!
Edit: Sorry,  the varguy is. Dell&&&& is not!! End edit.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/30, 15:33:42 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/30, 16:20:16 »
Deze pagina werkt wel, en er staat idd Ubuntu: http://www.dell.com/us/business/p/vostro-2520/fs maarrr die is wel voor Dell US en niet voor Dell Nederland.

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/30, 17:24:27 »
Het gaat sneller dan je denkt, Dell en Ubuntu pre-installed: Klik hier voor een leuk artikel

Het maffe is echter dat de Windows-variant 70€ goedkoper is ??? (?)

Maar we zitten op de goede weg: Ubuntu bereikt het winkelniveau, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/30, 17:49:38 »
Nee, bij die Dell uit de link in de OP is dezelfde laptop (Dell Vostro) met Ubuntu $70 goedkoper dan met Windows7 erop.

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/30, 19:52:54 »
Deze pagina werkt wel, en er staat idd Ubuntu: http://www.dell.com/us/business/p/vostro-2520/fs maarrr die is wel voor Dell US en niet voor Dell Nederland.

Klopt, alleen voor USA en Canada maar ze kijken wel naar internationale mogelijkheden. Dat heeft Dell gezegd.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/30, 20:55:15 »
Anders neem je de Windows versie en vervang je dat door Ubuntu. Scheelt weer 50 dollar.

Offline midas

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/30, 21:19:25 »
Ja....maar op een dedicated Ubuntu-laptop verwacht ik ook dat Dell de drivers optimaliseert e.d. voor het specifiek draaien op Ubuntu. Dat lijkt mij een andere situatie dan Windows vervangen voor een linux-versie of dual-booten (zoals wij nu allemaal doen).
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/30, 22:07:38 »
Ja....maar op een dedicated Ubuntu-laptop verwacht ik ook dat Dell de drivers optimaliseert e.d. voor het specifiek draaien op Ubuntu. Dat lijkt mij een andere situatie dan Windows vervangen voor een linux-versie of dual-booten (zoals wij nu allemaal doen).

Wat dan als je systeem het begeeft bijvoorbeeld je HDD. Ben je heel je Ubuntu kwijt en download je het ook van internet.
Of bied Dell dan de Ubuntu versie die hun er op zetten zelf aan?
En wat na 5 jaar zodra er geen ondersteuning voor de LTS versie meer is?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/01, 00:06:23 »
De server vraagt toch, of je alle drivers, of alleen de nodige drivers in de kernel wilt hebben?
Daarna kan je elke desktop gewoon via Internet erbij zetten, volgens mij heeft dat hetzelfde effect.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/01, 00:10:28 »
De beschrijving van Ubuntu op de Dell site vind ik persoonlijk behoorlijk lovend:
Citaat
Ubuntu is modern, stylish and easy to use. Its user-friendly design makes learning new applications a snap.
Ubuntu can have a very low total cost of ownership over the life of your computer. There are no licensing fees for Ubuntu or for the thousands of free applications available through the Ubuntu Software Center. An office productivity suite, LibreOffice, also comes bundled with Ubuntu.
Ubuntu is safe and secure. With a trusted application software repository, data encryption and built-in protection from malware and viruses, you can be well protected.

Goed bezig Dell. :)

http://configure.us.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=bqctg1n&model_id=vostro-2520&c=us&l=en&s=bsd&cs=04

Die Vostro is 25% goedkoper dan de Windows versie!

En dat de XPS 13 developers laptop duurder is dan de Windows versie vind ik niet zo gek, er is volgens mij behoorlijk geïnvesteerd in specifieke developerstools (microcloud oplossing op de laptop die eenvoudig in de cloud te deployen is e.d.), en de doelgroep is relatief klein, eerder duizenden dan honderdduizenden denk ik, die moeten die investering uiteindelijk zien op te brengen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/01, 00:33:18 »
Die software zal het verschil wel maken ja.
Maar die gebruik ik niet dus zou ik voor de win versie gaan en dat vervangen door Linux.
Wel een mooi systeem. Zou mooi zijn as het hier ook verkocht word en dat je het hier in de winkel kunt vinden.

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/01, 08:28:53 »
Citaat
Intel® Celeron® Dual Core B820 processor (1.70GHz)
Is de processor van de Vostro 2520

Zou deze processor voldoende zijn voor advanced users met Ubuntu ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/01, 11:44:27 »
Citaat
Intel® Celeron® Dual Core B820 processor (1.70GHz)
Is de processor van de Vostro 2520

Zou deze processor voldoende zijn voor advanced users met Ubuntu ?

Advanced users weten doorgaans wel hoe ze de meeste kracht uit een CPU kunnen krijgen ;)


Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/01, 16:22:31 »
Citaat
Intel® Celeron® Dual Core B820 processor (1.70GHz)
Is de processor van de Vostro 2520

Zou deze processor voldoende zijn voor advanced users met Ubuntu ?

Die processor presteert beter dan een Intel Core i5 520UM @ 1.07GHz. Dus ik verwacht wel dat Ubuntu daar lekker snel op loopt. :)

http://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/01, 20:05:03 »
@Thomas: En welke PC/laptop heeft een i5 die lager geklokt is dan 2,0 GHz??? Nutteloze vergelijking dus.

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/12/02, 13:16:57 »
Nou, dan vergelijk je hem toch met een andere, op die passmark website staan enorm veel processoren, vergelijkingsmateriaal genoeg. Bijvoorbeeld de B820 presteert ook beter dan een Intel Core2 6420 @ 2.13GHz. Daar zou Ubuntu volgens mij ook prima op moeten draaien toch?

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/12/15, 12:00:17 »
Ach, zelfs al zou je het goed vergelijken: laat deze laptop maar lekker in de USA blijven. Dell is gewoon slecht en ik heb het niet eens getest maar dat is gewoon wat ik hoor. En daar ga ik op af, net als sommige anderen op dit forum afgaan op iets wat ze horen of lezen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/15, 15:55:28 »
Hoor geen negatieve verhalen over de service en garantie dus wat er zo slecht aan is?
Vind deze laptop nu niet zo geweldig kwa specs en al helemaal niet met een intel.

Kom overigens geen problemen tegen met ubuntu op andere merken laptops (met amd)
Acer en HP en Asus laatste maanden een paar van onderhanden gehad en gaat perfect.

Voor die van vrouwlief pas windows8 opgezet (en Ubuntu er weer af) en dan ga je ook naar de site van de fabrikant voor drivers.
De herstel partitie enzo had ik toch al gelijk verwijderd want met win7 immers en dat vond ze een crime.
Dit als reactie op een post hier boven over beschikbare drivers voor die Dell.
Wanneer een fabrikant een model ondersteund met aangepaste drivers mag je aannemen dat die dan gewoon online beschikbaar zijn.
En voor hetzelfde zijn die er niet maar vinden ze dat het standaard al prima werkt (wat vaak al zo is bij niet te exotische hardware)



Offline bwman

  • Lid
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/12/15, 18:36:27 »
ik heb anders geen klachten over dell.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/12/15, 19:24:59 »
Ach, zelfs al zou je het goed vergelijken: laat deze laptop maar lekker in de USA blijven. Dell is gewoon slecht en ik heb het niet eens getest maar dat is gewoon wat ik hoor. En daar ga ik op af, net als sommige anderen op dit forum afgaan op iets wat ze horen of lezen.
Ach, weet je, laat Lenovo maar lekker in de USA blijven. Heb het nooit getest, maar het is een Chinees bedrijf dus slecht.

Ik heb namelijk wel een Dell (een zakelijke), en ben daar uiterst tevreden over. Aluminium body, prima hardware, voelt stevig, mat display, mooi maatje, Ubuntu draait goed en stabiel, en nog wel het mooiste: voor 60 euro extra heb je wel even een accu die 10 uur meegaat. De consumentenlijn (de Inspiron) is inderdaad wat minder maar mijn zus heeft er een, en hij houdt het prima vol (wat voor haar doen best een prestatie is ;D) :)

Re: Hopelijk ook snel in Nederland?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/12/15, 19:51:35 »
Ik heb een Lenovo Thinkpad gekocht in Duitsland, waarbij ik 50,- korting kreeg, omdat er geen Windows op hoefde.  Thinkpads zijn ijzersterk en goed supported.