Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: extern bureaublad  (gelezen 6480 keer)

extern bureaublad
« Gepost op: 2008/03/19, 19:15:51 »
Ik heb her en der al wat gelezen over dit onderwerp, maar kom er niet helemaal uit. Op ons thuisnetwerk zit sinds kort een lokale server (oude laptop Ubuntu 7.10 met samba), die nieuwe distro's download in gedeelde mappen. Tevens zitten er enkele externe schijven aan die door iedereen benaderd kunnen worden. (zitten achter een router, neem aan dat dat veilig is :P). Op deze manier kan iedereen bij alle bestanden die er op staan. Echter is het wat lastig als ik telkens naar die server toe moet lopen om nieuwe downloads in te voeren, en ik dacht dat dat wel via extern bureaublad kon.
Mijn vraag: Kan ik mijn server op afstand eenvoudig besturen, en zo ja, hoe moet dat? (graag stap voor stap uitleggen). De server wordt benaderd vanaf een andere Ubuntu 7.10 computer.

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline joop905

  • Lid
extern bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/19, 19:40:43 »
dat kan met VNC
toepassingen-->internet-->terminal service client.

op vnc mode zetten , ipnummer intikken , verbinden , wachtwoord invoeren indien gevraagd en klaar
er moet wel wat geïnstalleerd worden op xp  http://www.realvnc.com/
en tussen Ubuntu /Linux hoeft dat niet

extern bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/19, 20:14:14 »
Het lokale ip-adres neem ik aan. Maar op ons thuisnetwerk hebben we een dynamisch ip-adres. Betekent dat ik die elke keer op moet zoeken? (en hoe doe ik dat?)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline ruujan

  • Lid
extern bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/19, 20:32:24 »
Tja, dat gaat meestal automatisch. De meeste DHCP-servers in routers hebben ook een DNS-server draaien waarin de uitgedeelde adressen staan met de bijbehorende namen. Waarschijnlijk kun je je server nu ook al benaderen met de hostnaam.

In het andere geval kun je je server misschien ook een statisch adres geven of een statische dhcp-lease. Dat kun je op alle machines in de hosts-file zetten.

extern bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/19, 20:40:37 »
Dat wordt weer even een middagje puzzelen :P
Op de chat te vinden als debiantux

Offline joop905

  • Lid
extern bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/19, 21:01:07 »
ja kan je router benaderen en zien waar die nu zit
voor Linksys ( http://192.168.1.1/ )

extern bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/19, 21:11:56 »
Ik heb de DHCP table (of zoiets) gevonden waar alles inderdaad bij staat. Het lijkt me makkelijker de server een statisch ip-adres te geven die buiten het bereik van de dynamische valt. Maar hoe ik dat moet doen weet ik nog niet.
Op de chat te vinden als debiantux

Hendrikdegraaf

  • Gast
extern bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/20, 12:16:09 »
Ik weet niet of je VIM FULL al hebt geïnstalleerd om .config bestanden te bewerken. Zo niet zie hieronder:
apt-get install vim-fullZo pas je je netwerkadres aan:
Eerst wel even je eigen instellingen nakijken subnet, gateway (=router). Geeft je server een ip buiten de DHCP range van de router.

vi /etc/network/interfacesVerander het in zoiets (maar dan met configuratiegegevens:
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.0.100
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255
        gateway 192.168.0.1
Netwerk herstarten:
/etc/init.d/networking restartJe kan de server nu besturen via de terminal op een andere computer via ssh. Dan moet je wel eerst de ssh server hebben geïnstalleerd:
apt-get install ssh openssh-serverAls je nu een terminal venster opent op een andere computer kan je de server "besturen" via SSH:
ssh

extern bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/20, 21:38:10 »
Alles werkt perfect, bedankt! :D
Op de chat te vinden als debiantux

extern bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/21, 02:29:32 »
Euh, via VNC of met ssh ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

extern bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/21, 07:56:47 »
VNC, voor lokaal netwerk toch het makkelijkst.
Op de chat te vinden als debiantux