Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend  (gelezen 831 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Gepost op: 2018/05/21, 21:09:37 »
In Ubuntu 18.04 wordt mijn DVD-speler niet herkend. Hij is ook niet terug te vinden wanneer ik het programmaatje "Schijven" open.
Wanneer ik de boot-USB gebruik, kan ik wel mijn DVD-schijf terugvinden.

Hoe kan ik verder? -- Hartelijk dank!

Bart

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/22, 20:37:06 »
In Ubuntu 18.04 wordt mijn DVD-speler niet herkend. Hij is ook niet terug te vinden wanneer ik het programmaatje "Schijven" open.
Wanneer ik de boot-USB gebruik, kan ik wel mijn DVD-schijf terugvinden.

Hoe kan ik verder? -- Hartelijk dank!

Bart
Zit er wel een DVD/CD in ?
Ook zou ik wat meer vertellen over je systeem en je DVD-speler en wat je allemaal geprobeerd hebt.
Het is niet echt een overweldigende stortvloed aan gegevens over je  systeem bij de vraag die je stelt.
En wat is het programmaatje "Schijven" ?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/22, 20:49:53 door aartje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/22, 21:13:32 »
Citaat
En wat is het programmaatje "Schijven" ?
De Nederlandse benaming van gnome-disk-utility.

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/23, 07:24:17 »
Citaat
En wat is het programmaatje "Schijven" ?
De Nederlandse benaming van gnome-disk-utility.
Ik draai normaal mint, maar ik heb nog een (oude) Ubuntu 12.04 op mijn systeem.
Daar zie ik dat gnome-disk-utility is ge-installeerd, ik weet alleen niet hoe de topic-starter
dat programman "Schijven" gebruikt, waar staat dat in de menu's ? Is het soms "Schijfgereedschap"?,
daar zie ik mijn LG dvdwriter bij staan. Ik reageer eigenlijk alleen nog maar op topics
waar de vraagsteller de moeite neemt om een betere beschrijving van zijn probleem
en systeem geeft.

Offline Nassara

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/23, 16:00:07 »
Dag allen,
Sorry dat ik onvoldoende informatie gaf...  helaas ben ik hier niet zo vertrouwd mee. Desalniettemin toch bedankt om te antwoorden op mijn vraag...

- Ik gebruik Ubuntu 18.04 en een ingebouwde DVD-RW-lezer waarvan ik helaas het merk niet ken; waar kan ik dit terugvinden als ik hem niet eens te zien krijg?
- Ja, er zit een schijfje in
- Wanneer ik bij de zes bolletjes links-onderaan Ubuntu op zoek ga naar "schijven" opent het programma dat ook "Schijven" heet. Ik veronderstel dat dit de Nederlandstalige versie van "gnome-disk-utility" is? Hier krijg ik enkel de harde schijven te zien,  helaas niet de DVD-speler
- Ook bij gparted wordt de DVD niet weergegeven

Wanneer ik opstart met de boot-USB, is de DVD-lezer wel bereikbaar. Met de geïnstalleerde versie van Ubuntu helemaal niet.

Bart
« Laatst bewerkt op: 2018/05/23, 16:04:02 door Nassara »

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/23, 16:41:59 »
Dag allen,
Sorry dat ik onvoldoende informatie gaf...  helaas ben ik hier niet zo vertrouwd mee. Desalniettemin toch bedankt om te antwoorden op mijn vraag...

- Ik gebruik Ubuntu 18.04 en een ingebouwde DVD-RW-lezer waarvan ik helaas het merk niet ken; waar kan ik dit terugvinden als ik hem niet eens te zien krijg?
- Ja, er zit een schijfje in
- Wanneer ik bij de zes bolletjes links-onderaan Ubuntu op zoek ga naar "schijven" opent het programma dat ook "Schijven" heet. Ik veronderstel dat dit de Nederlandstalige versie van "gnome-disk-utility" is? Hier krijg ik enkel de harde schijven te zien,  helaas niet de DVD-speler
- Ook bij gparted wordt de DVD niet weergegeven

Wanneer ik opstart met de boot-USB, is de DVD-lezer wel bereikbaar. Met de geïnstalleerde versie van Ubuntu helemaal niet.

Bart
Je zou toch eens wat meer over je systeem kunnen vertellen. Welk merk/type, dat staat wel ergens buitenop.
Zonder deze gegevens weet niemand of het een IDE- of SATA- dvd/cd lezer is wat ook wel eens relevant zou kunnen zijn.
Ook kan je eens het commando "dmesg | grep -i dvd" kunnen geven. Bij mij geeft dat:

 dmesg | grep -i dvd

[    2.300869] ata2.00: ATAPI: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1, LG00, max UDMA/133
[    2.304526] scsi 1:0:0:0: CD-ROM            HL-DT-ST DVDRAM GH24NSD1  LG00 PQ: 0 ANSI: 5
[    2.322691] sr 1:0:0:0: [sr0] scsi3-mmc drive: 48x/12x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray

Je ziet bij mij dus bv dat er een LG DVDwriter in zit.

Ook zou je dit eens kunnen doen als je opgestart bent met je boot-USB! Zo kom je er waarschijnlijk achter
wat voor DVD-lezer je hebt.
 Dat je met gparted je DVD-lezer niet ziet klopt wel, daar zie je alleen indeelbare disks mee (zoals Harddisks, SSD's etc).

Het programma "schijven" kan ik niet terugvinden, maar daar kan iemand anders je misschien mee helpen.
Met het commando "hardinfo" in een terminalwindow krijg je ook veel te zien over je systeem.
Als je dat niet hebt zou je dat kunnen installeren. Je ziet dan onder "Devices->Storage" wat voor DVD-lezer je hebt.



Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu 18.04: DVD speler wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/23, 17:49:59 »
Niets tegen dmesg, maar bij mij toont "Schijven" (in Xubuntu; maar dat zal niet uitmaken) ook mijn lege DVD-station. Model: TSSTcorp CDDVDW SU-208HB (TC00), en Serienummer: S1B86YJH10075K.
Verder heb ik helaas geen suggestie.