Interactief > Andere distributies

Knoppix vraag

(1/10) > >>

Skippy:
Hallo Collegas,

mijn UBUNTU is kortgeleden gecrashed tijdens een upgrade.
Nu wil ik m.b.v. KNOPPIX mijn data redden, en heb daarvoor een 64 GB stick gekocht.
Deze is reeds voor LINUX geformatteerd, dus maakt onderscheid tussen hoofd- en
kleine letters.
Maar.... die stick is nu uitsluitend als ROOT bereikbaar.
In het grafische geval kon ik de toegang wel instellen op "iedereen" maar dat werd
niet geaccepteerd wegens niet-root zijnde.
Heeft iemand een idee, hoe ik die stick als user kan bereiken ?

Groeten, en alvast heel erg bedankt !

Evert

jvecht:
Hoi Evert,

Om goed te beginnen: jij boot jouw machine met Knoppix, prikt je USB stick er in en dan kan je er alleen als root bij? Een Knoppix DVD dan wellicht en welke Knoppix versie dan?

groet,

Just

nieuwbie:
Sorry dat ik niks van je probleem begrijp, behalve dan die crash.

Waarom zet je geen Ubuntu iso op die stick, start in de live versie en haal je bestanden van je harde schijf?

Zit Knoppix geïnstalleerd op die stick? Waarom een exotische distro gebruiken waar waarschijnlijk niemand (hier) de ballen van weet? ;)

Als die stick alleen voor de data is, kan je hem net zo goed als FAT32 / NTFS formatteren. Dat maakt voor de data niet uit, en je bent meteen van je rechtenprobleem af.

Mark

Skippy:
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.

Mij was alleen KNOPPIX bekend als draaibaar rechtstreeks vanaf CD / DVD, vandaar knoppix.
De stick is 'leeg', uitsluitend bedoeld als backup-medium.
Daarna wil ik gewoon terug naar UBUNTU op de HD.

Als er een soortgelijke LINUX is als KNOPPIX, die vanaf CD / DVD kan draaien, graag, als ik mijn
data maar kan redden.

Ja, OF vanaf de ROOT van KNOPPIX een grafische shell opstarten, zodat alles fatsoenlijk kaan
worden gecopieerd.
Als ik daarna tenminste wel bij mijn data kan komen.

Ik snap overigens niet waarom zo'n stick standaardmatig uitsluitend als ROOT bereikbaar is.

Ohja, de versie van KNOPPIX is 8.1

Vriendelijke groeten,

Evert

jvecht:
Hallo Skippy,

Ik ga er van uit dat het puur komt omdat jouw stick geformatteerd is voor Linux. Dan worden de rechten bewaard. Van wie die data is. Alleen de betandsbeheerder kan overal bij. Dat is root dus.

Gebruik een gewone stick, dan gaat het wel. Die zijn met Fat32 geformatteerd en dat houdt geen rechten vast. Niet zo veilig maar wel heel handig. Probeer maar even met een andere stick, ook al is het een kleine.

Mocht het dan nog niet lukken is het misschien een idee om een van onze steunpunten in jouw buurt om assistentie te vragen. Zoom in op jouw regio, dan komen er meer punten in beeld.

groet,

Just

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie