Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolution Monitor  (gelezen 816 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Resolution Monitor
« Gepost op: 2017/08/01, 13:05:56 »
Hoi, Ik wil een andere monitor aanschaffen. Ik wil graag een Full HD (1920x1080) monitor.

Nu zie ik tegenwoordig ook al monitoren doe dubbel HD zijn (3840x2160).
Wat zijn hiervan de voor en/of nadelen?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Resolution Monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/01, 13:30:51 »
Hoi Sidonia,

Leuk plan!

Dat moet je dan ook bekijken vanuit het formaat van die monitor en je kijkafstand op je werkplek. Verder spelen andere factoren ook een plan. Je gaat hier erg richting 4K beeldformaat. Je ogen kunnen dat bij een kleine kijkafstand niet meer aan de randen scherp krijgen, maar recht voor je neus heb je dan wel een heleboel pixeltjes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Resolution Monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/01, 14:13:02 »
Ik zag ook dat deze monitoren een HDMI aansluiting hebben. In mijn Computer zit ook een HDMI aansluiting. Kan deze daar dan gewoon op worden aangesloten?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Resolution Monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/01, 15:15:34 »
Hoi Sidonia,

Ja, dat gaat prima. Dan heb je meteen een heel stuk beter beeld, zelfs met een cheapo kabeltje van Action. Die zijn trouwens best goed  ;) !

Ik zou dan altijd minimaal een monitor met HDMI nemen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sidonia

  • Lid
Re: Resolution Monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/01, 17:39:53 »
Oké Just, bedankt. Dat ga ik doen.

Re: Resolution Monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/05, 01:06:39 »
Een ander dingetje wat niet onbelangrijk is dat moderne schermen vaak 2 opties hebben. Freesync en Gsync. Beide gaan zogenaamde 'screentearing' tegen. Screentearing ontstaat doordat er zoveel data vanaf de computer naar het scherm gestuurd wordt dat deze het via de normale aansluiting niet goed kan verwerken. Freesync en Gsync zijn niet compatible met elkaar en zijn respectievelijk van AMD en Nvidia. Freesync is een open standaard/open source product en kost ongeveer 1/3 van een Gsync scherm. Probleem is wel dat de betere kaarten van AMD veelal opgekocht zijn door crypto miners en het handjevol die nog te vinden zijn belachelijk duur zijn geworden.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint