Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast IP-adres instellen  (gelezen 3089 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Vast IP-adres instellen
« Gepost op: 2017/06/09, 10:33:12 »
Ik probeer om een laptop met Ubuntu een vast IP-adres te geven.
Wat ik doe is het volgende:

ik ga naar verbinding bewerken, IPv4-instellingen, methode handmatig, adres computer 192.168.1.20, Netmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.1.1 (Router).

Dit gaat allemaal goed. Ik start het netwerk opnieuw op: sudo service network-manager restartDaarna wordt de verbinding even verbroken, de verbinding wordt weer hersteld, en ik krijg de melding dat ik verbonden ben met mijn netwerk.
Echter als ik nu naar internet ga, krijg ik geen enkele pagina geopend. Dus er is verbinding, maar geen internet.

Ook na het herstarten van de computer, krijg ik geen internet pagina geopend, terwijl het icoon aangeeft dat ik verbinding heb.
Wat doe ik hier fout, of wat moet ik nog doen om gebruik te maken van een vast IP-adres?

Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/09, 10:39:04 »
heb  je de juiste dns servers ingesteld?

Offline sidonia

  • Lid
Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/09, 11:20:34 »
Nee, ik heb geen dns servers ingesteld. Ik heb op internet gezocht hoe ik die vaste ip adressen moet instellen, maar daar heb ik niks gelezen over DNS servers.

Wat moet ik daar dan invullen?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/09, 11:22:09 »
Je dient ook minimaal 1 dns in te stellen.
Dat kan vaak hetzelfde als het gateway adres zijn omdat deze meestal verwijst naar de automatisch voor WAN aangegeven dns.
192.168.1.1

Je kunt voor dns ook zelf bepalen welke server je wil gebruiken.
voorbeeld:
8.8.8.8
8.8.4.4
De door Google ter beschikking gestelde dns server (s)

84.116.46.21
84.116.46.20
Een stel van Ziggo

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=15949.msg156654#msg156654
« Laatst bewerkt op: 2017/06/09, 11:25:22 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/09, 11:56:36 »
Wat de Baas zegt.
De dns server zorgt er voor dat als jij bijvoorbeeld 'www.nu.nl'  intypt in je  browser dat je computer weet op welk ip adres op het internet dat te vinden is.


Offline sidonia

  • Lid
Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/09, 12:38:50 »
Oke, dank je wel. nu werkt het wel.

Nog wel een vraagje:

Je kunt zelf bepalen welke server je kunt gebruiken zeg je. Je kunt die van Google gebruiken, of die van Ziggo. Maar hoe weet ik welke ik dan het beste kan gebruiken?

Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/09, 12:46:01 »
Dat is een tikje persoonlijk.

Standaard krijg je vaak het adres van je router door via dhcp. Op zich logisch, dat is het apparaat dat je verbinding regelt.

Een hoop mensen, (waaronder ik) pakken liever een andere DNS (betrouwbaarder) server.
Ga ik er even vanuit dat je bij ziggo zit :
Als jij de DNS van je eigen router gebruikt, dan vraagt hij het weer (want weet al die adressen echt niet zelf) aan de DNS server van Ziggo. Dus als jij op je computer de dns server van ZIGGO zelf invult dan sla je 1 stapje over. Dat maakt het vaak net wat vloeiender.
Kom je er nu achter dat bijv. ziggo nog wel eens problemen heeft met zijn DNS servers (komt wel eens voor, ook bij andere providers) dan stappen een hoop mensen vaak over naar de servers van Google. Makkelijk te onthouden en google heeft zijn DNS servers vrijwel 100% van de tijd in de lucht.
Maar op het moment dat je wat huiverig staat tov het vergaren van info door Google, dan wordt het plaatje wel weer anders. Vind jij het geen punt dat Google elke stap op het internet van jou in kaart kan brengen, bijvoorbeeld omdat je je bedacht hebt dat ze dat uiteindelijk toch wel kunnen, dan is google dns (8.8.8.8) een heel goede optie.

Is nogal een persoonlijke afweging.

Kijk hier maar eens, je hebt nl nogal wat keuze:
https://public-dns.info/nameserver/nl.html

mijn advies : als je niet heel bekend met deze materie en je wilt 'dat ze het gewoon doen' : vul als 1e dns server je router/ziggo in en als tweede die van google. Dikke vette kans dat je dan altijd vlot een antwoord krijgt.


« Laatst bewerkt op: 2017/06/09, 12:48:29 door McVries »

Offline sidonia

  • Lid
Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/09, 12:58:07 »
Oke, ik begrijp het.

Nu heb ik gemerkt, dat in mijn router de windows PC welke ik een vast IP-adres heb gegeven als Static staat aangegeven.
De 2 Ubuntu PC's welke ik een vast IP-adres heb gegeven, staan in de router nog als DHCP aangegeven.
Maar de door mij aangegeven IP-adressen zijn wel juist.

Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/10, 00:14:14 »
Volgens mij is het ook veel handiger om in je router het vaste ip toe te wijzen en dan je pc het ip van de router aan te laten nemen (middels mac adres).
Want wat ik nu begrijp fix je het ip in je pc en moet de router dat volgen?

En als het gaat om je ip bij ziggo, dat is toegewezen en fixed (zolang je je modem niet een dag of 4 of zo uit zet).

Wil je extern doorsturen naar 1 pc, dan fix je het netwerk-ip in de router, en laat je de router naar dat ip verwijzen.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/10, 00:16:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sidonia

  • Lid
Re: Vast IP-adres instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/10, 06:36:01 »
Wel. ik heb weer een hoop geleerd. Ik heb nu de computers allemaal (zowel bekabeld als draadloos),  een vast IP-adres meegegeven, evenals mijn 2 Nassen.

Ik had bladwijzers ingesteld naar de verschillende pc's en dan gebeurde het wel eens, dat dit niet meer werkte, omdat het IP-adres was gewijzigd.
Dat is nu opgelost. Bij deze bedankt allemaal voor de info. IK ben hier erg blij mee.