Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 10 kwijt  (gelezen 2348 keer)

Windows 10 kwijt
« Gepost op: 2017/04/21, 17:07:22 »
Ik heb geprobeerd een dualboot systeem te maken op de laptop van mijn vrouw: Ubuntu naast het al bestaande Windows 10.
Opstartmethode in de bios op "CSM Boot" gezet.
Ubuntu ( 17.04 ) succesvol geïnstalleerd.
Vanuit Ubuntu kan ik alle bestanden binnen Windows benaderen.
Als ik op "Esc" druk tijdens het opstarten krijg ik de keuze tussen:
- Ubuntu
- Geavanceerde opties voor Ubuntu
- Memory test ( memtest 86+)
- Memory test ( memtest 86+, serial console 115200 ).
Daar staat Windows niet tussen.
Als ik de opstartmethode in de bios terug op "UEFI Boot" zet komt na enige tijd de melding: "No bootable device -- Pleae restart system"
Dat laatste werkt uiteraard niet.

Waar kan ik een goede handleiding vinden om Windows weer bereikbaar te maken ?
Ik heb het e.e.a. al bekeken, maar het is een brei voor me.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

René.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/21, 18:50:49 »
Probeer dit eens:
Open een terminalvenster en tik daarin het volgende:
sudo update-grubDruk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/22, 14:43:29 »
Helaas Pjotr,

Alleen de Linux distributie wordt gezien.

Gr.

René.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/22, 15:12:08 »
Het probleem is, dat Windows 10 alleen zal kunnen starten in volledige UEFI-modus....

Overweeg eens om Windows alleen nog te gebruiken als virtuele machine? Zo verkrijg je een volledig legale gratis VM met de Windows van je keuze:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Geheel gratis, geheel legaal. Nota bene een cadeautje van Microsoft zelf.  =D

Overigens is Ubuntu 17.04 geen goede keuze. Dat is namelijk een kortlevende tussenversie (slechts negen maanden ondersteuning met updates). Een betere keuze is Ubuntu 16.04 (of de daarop gebouwde Linux Mint 18.1), want die is Long Term Supported tot mei 2021.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/22, 15:15:55 door Pjotr »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/22, 17:08:17 »
Als beide systemen wel geïnstalleerd zijn, maar er niet geboot kan worden, dan is er ook nog de mogelijkheid om Boot-Repair er op los te laten. Wel eerst de UEFI-modus inschakelen. Dat lijkt mij eenvoudiger te proberen dan Windows in een VM te installeren. Zie https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair.

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/23, 10:39:52 »
T.a.v. Pjotr:
Had geïnstalleerd vanaf CD met 16.04, maar kreeg na installatie meteen de melding dat er een upgrade beschikbaar is. Iets te snel en onnadenkend op geklikt en zag pas na installatie dat het idd. om 17.04 gaat.
De vm ga ik op mijn eigen machine uitproeren. Daar staat al een versie van W op, maar die is niet beeldvullend. Mogelijk dat jouw link een betere versie oplevert.
Bedankt.

T.a.v. ajjp:
Ben bezig beide Window$ partities op een externe schijf te kopiëren ( als sudo zodat ook alle systeembestanden mee gekopieerd worden ). Ga daarna Boot-repair proberen.
Wordt vervolgd.

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/24, 19:11:21 »
Boot-repair disk gedraaid.
Geeft aan succesvol geweest te zijn.
Opstartmethode op UEFI gezet.
Krijg melding:
"Sart PXE over IPv4, Press [Esc} to EXIT".

Wat nu weer ?

Begin hopeloos te worden.

Gr. René.

swake

  • Gast
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/24, 20:13:50 »
Als je een dualboot Linux naast windows 10 wil installeren .
Altijd eerst een systeemkopie maken van je windows systeem . Als er iets verkeerds loopt zoals hier heb je nog altijd een systeemkopie bij de hand die je kan terugzetten, maar nu heb je er geen . Is het nog mogelijk om een factory reset uit te voeren , terugzetten naar fabrieksinstellingen ? Zie handleiding van de laptop  hoe je dit moet uitvoeren . In dit geval zet je de laptop terug in een toestand toen hij uit de doos gehaald werd en voor het eerst gebruikt werd .
Hoe zit Windows 10 in elkaar ,
Een kleine verborgen partitie met de W10 opstartbestanden , volgens mij is die nu verdwenen . Vandaar die error .
"No bootable device -- Pleae restart system"

Een kleine verborgen partitie met de windows10 systeembestanden .
De C: of Windows partitie waar windows geïnstalleerd staat die je nog kan benaderen .
Hou in het hoofd dat Windows 10 geen besturingssysteem meer is , maar een service (dienstverlening) van Microsoft is geworden .


Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/24, 20:56:04 »
T.a.v. Rikrik

Dank je voor je reactie, maar ik weet niet wat ik er mee aan moet.

Gr.

René
.

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/25, 11:03:05 »
T.a.v. Rikrik

Bios heeft niet de mogelijkheid lan uit te schakelen.
Staat wel op de laatste plaats als opstartmogelijkheid.

Gr.

René.

Offline Beer

  • Lid
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/25, 17:25:15 »
Bij het lezen van deze topic werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en heb toen geprobeerd om bij opstart Windows te selecteren maar bij mij is het ook dus niet mogelijk om Windows op te starten.
Ik heb alle stappen doorlopen die er in dit topic besproken zijn,maar niets heeft geholpen.
Toch ben ik Windows niet helemaal kwijt want als ik mijn pc opstart en bij opstart naar de Bios ga en Windows bovenin te zetten start Windows wel op al is dat wel traag,maar dat is bij zaak.
Dus mocht er iemand zijn die een oplossing weet hou ik mij van harte aanbevolen.
Beer

swake

  • Gast
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/25, 20:37:43 »
@Beer
UEFI Bios dus .
Wat jij doet is de Windows opstartlader bovenaan in het lijstje plaatsen .De reden waarom je Windows trager werkt is omdat je minder schijfruimte hebt voor Windows  .
Je moet je PC eens booten met een Gparted live schijfje en dan ga je zien dat er een kleine partitie aanwezig is met een slotje erop .
« Laatst bewerkt op: 2017/04/25, 20:39:20 door swake »

Offline Beer

  • Lid
Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/26, 13:34:10 »
Ja dat klopt, maar wat kan ik doen om mijn probleem op te lossen want ik zou het fijn vinden dat ik straks zonder te veel poespas mijn Windows kan opstarten.
Beer

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/28, 19:18:34 »
Diverse suggesties uitgeprobeerd, maar helaas.
Window$ herstelschijf gedownload ,  gebrand en gedraaid.
Nu ook Ubuntu spoorloos.
Onder druk van mijn echtgenote laptop maar naar lokale computershop gebracht.  :(

Re: Windows 10 kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/29, 09:49:19 »
Oh jee,

Dat is niet fijn, Rene.

Voorheen had ik een laptop, met een oud bios erop. Toen was e.e.a. nog overzichtelijk. Met Uefi is het er niet eenvoudiger op geworden. Ik heb sinds kort een nieuwe laptop - met W10 en uefi (+ legacy) - , wil alleen Ubuntu op de SSD-schijf draaien, maar wel met behoud van het recovery-spul op de d-schjf. Dat gooi ik vandaag via een ander topic in de groep :)

Succes met je laptop!