Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!  (gelezen 16401 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #50 Gepost op: 2017/04/07, 21:55:48 »
Zo komt 'Ubuntu GNOME' te overlijden, of gaat over in Ubuntu ?

Ligt er geheel aan denk ik wat Canonical met Gnome gaat doen, als het de default Gnome 3 desktop omgeving is dan heb je de kans dat Ubuntu Gnome verdwijnt. Het heeft geen nut om twee dezelfde projecten te hebben lopen met hetzelfde doel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #51 Gepost op: 2017/04/07, 22:01:31 »
Een duurzame kwalitatieve Ubuntu betekent ook een kwalitatieve Xubuntu, een kwalitatieve Mint, een kwalitatieve Elementary OS ... gewoon onvoorstelbaar wat die Marc Shuttleworth en zijn Canonical voor linux hebben betekend.
Zo is het! Ubuntu-voor-de-bureaucomputer is een geschenk van Canonical aan Linux. Een duur geschenk, want het levert Canonical alleen maar verliezen op. De winsten behalen ze in de wolken en met het Internet der Dingen....

Ik ben Canonical, en in het bijzonder Mark Shuttleworth, daar dus ook erg dankbaar voor.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #52 Gepost op: 2017/04/07, 22:39:04 »
Ik ben Canonical, en in het bijzonder Mark Shuttleworth, daar dus ook erg dankbaar voor.
En vergeet niet, dat alle aanpassingen ook worden teruggekoppeld naar Debian, het mes snijdt aan twee kanten!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tuxpower

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #53 Gepost op: 2017/04/07, 23:47:02 »
ik ben wel fan van Unity vind het echt geweldig , Gnome 3 vind ik super slecht.

Echt jammer dit :-X

Ik vind de oude Gnome beter , dus ik gebruik nu maar weer Ubuntu Mate 16.04 als main OS  =D

En Ubuntu budgie 17.04 vind ik nu nog  niet zo goed , hoop dat  het beter wordt.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/07, 23:54:57 door tuxpower »

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #54 Gepost op: 2017/04/08, 00:19:07 »
Overigens lijkt er vanuit de gemeenschap een vork te komen die "Ubuntu met Unity" gaat voortzetten:
http://unity8.org/

Bij Softpedia las ik een soortgelijk artikel.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #55 Gepost op: 2017/04/09, 12:22:18 »
Het is misschien een domme vraag, maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de twee, behalve het uiterlijk (dat naar ik begrijp in Gnome zo aan te passen is dat het net Unity is)?

Ik heb wat rondgelezen op internet, en voor de doorsnee-gebruiker zie ik weinig verschillen.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #56 Gepost op: 2017/04/09, 14:40:07 »
Flexibele desktopomgevingen kan je onderling aanpassen zodat ze visueel net op elkaar lijken. In de details zal het toch niet helemaal hetzelfde zijn. Niet alles kan je identiek "namaken" in een andere desktopomgeving.

Unity is uniek met zijn menubalk, die in de bovenste balk geïntegreerd is. Dit is de zuiverste manier om geen afzonderlijke plaatsverspillende balk voor menu's te moeten hebben. Gnome heeft dat niet, dus daar moet je het wel met een afzonderlijke menubalk blijven doen.

Unity heeft de "hud", een systeem dat toelaat je commando te zoeken met trefwoorden in plaats dan dat je zelf je menu moet doorzoeken. Ook dat kan je niet zomaar "namaken" in een andere desktopomgeving.

In Unity ga je, als je een programma opstart via de launcher, een "overlay" scherm krijgen, dat over je desktop heen komt. In Gnome daarentegen "zoom" je helemaal uit naar het overzichtsscherm om de launcher te zien.

"Anders", omdat het verschillende desktop omgevingen zijn, zelfs al kan je de één visueel op de ander laten lijken. Verberg in Unity de launcher, en stel de bovenste balk in op helemaal zwart, en je krijgt een Unity desktop die op een standaard gnome desktop lijkt. Geef een xfce één enkele zwarte balk bovenaan en plaats de datum in het midden, en het lijkt ook op Gnome.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #57 Gepost op: 2017/04/09, 15:27:03 »
Dank je wel! Dat is duidelijke taal, die ik nergens gelezen heb.

Ik vind die geïntegreerde menubalk in Unity echt een geweldige vondst.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

FrSu

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #58 Gepost op: 2017/04/09, 20:11:49 »
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald? ;)

Wel heel erg een toeval dat ik na lange tijd een week geleden weer Gnome 16.10 naast Elementary in dual boot gezet heb.

Heb Gnome echt heel lang als mijn favoriet gebruikt. Ben benieuwd of dit toch weer gaat gebeuren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #59 Gepost op: 2017/04/10, 10:52:26 »
Unity heeft de "hud", een systeem dat toelaat je commando te zoeken met trefwoorden in plaats dan dat je zelf je menu moet doorzoeken. Ook dat kan je niet zomaar "namaken" in een andere desktopomgeving.
De HUD is/was idd een zeer handige toepassing om je menu te benaderen, zeker als je gigantische menu's van bv Gimp of Inkscape hebt.

Echter, doordat Ubuntu ook meeliftte op GNOME, en die juist het menu gingen minimaliseren (alles onder knoppen e.d.) waardoor het menu steeds kleiner werd, werd de toepassing van HUD bij iedere uitgave van Ubuntu steeds minder.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #60 Gepost op: 2017/04/10, 21:07:11 »
Ik vind het best jammer dat ze dan niet met Unity 7 verder gaan, en zorgen dat dat op Wayland draait aangezien ze ook stoppen met Mir. (Waarschijnlijk gaat Unity 7 op Wayland toch niet werken vanwege Compiz). Ik vond Unity 7 erg fijn, en ben nu overgestapt op Ubuntu Gnome 16.04.2 om alvast even een kijkje te nemen.

Ik heb met de Dash to Dock extensie de Unity Launcher nagemaakt (panel aan de linkerkant) want dat ben ik inmiddels gewend. Ik baal er alleen van dat ik nu niet meer gebruik kan maken van global menu's. Gnome 3 heeft wel een soort van global menu, maar dat werkt eigenlijk alleen met programma's ingebouwd bij Gnome, zoals Nautilus.

Maar verder bevalt Ubuntu Gnome 16.04 prima. Unity 7 blijft trouwens wel te installeren vanuit de repo's in Ubuntu 18.04 LTS, en gaat dus nog wel een aantal jaren mee.

Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #61 Gepost op: 2017/04/10, 22:10:17 »
Ik ben na de melding van het einde van Unity ook wat aan stoeien geweest met Gnome 16.04.2

Die  Dash to Dock extensie had ik nog niet gezien en is inderdaad een mooi alternatief.

Je kan wel veel tweaken met Gnome 16.04 middels de GNOME Shell Extensions.



OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #62 Gepost op: 2017/04/11, 00:01:15 »
Ik vind die geïntegreerde menubalk in Unity echt een geweldige vondst.
In Mate kun  je door de topmenu-applet, je menu in de bovenste balk laten verschijnen (a la Unity). Mogelijk dat je die applet ook in GNOME kunt  gebruiken.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #63 Gepost op: 2017/04/12, 20:18:32 »
Goed om te weten, als Unity eruit gaat. Ik vind het jammer.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline Nollie

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #64 Gepost op: 2017/04/12, 21:34:22 »
Ik ben na de melding van het einde van Unity ook wat aan stoeien geweest met Gnome 16.04.2

Die  Dash to Dock extensie had ik nog niet gezien en is inderdaad een mooi alternatief.

Je kan wel veel tweaken met Gnome 16.04 middels de GNOME Shell Extensions.

Zo wordt die DashtoDock nog beter: http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/change-dash-dock-app-launcher-icon
Hoop wel dat het met Tweak Tool wat lichter te draaien valt.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #65 Gepost op: 2017/04/12, 21:44:13 »
Toen men overstapte naar Unity, waren de commentaren niet van de lucht.
Maar intussen is men er aan gewend geraakt.
Nu we weer terug gaan naar Gnome, hetzelfde.

Ik was geen voorstander van Unity, maar ik ben er snel aan gewend geraakt.
Zo zal ik ook wel weer wennen aan Gnome. Voor mij is de desktop niet zo belangrijk.
Het Operating Systeem is voor mij belangrijk. En er zijn genoeg keuzes.

Bovendien zijn er diverse mogelijkheden voor diegenen die hun desktop willen aanpassen aan de Unity look.

Offline jos34

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #66 Gepost op: 2017/04/14, 14:28:57 »
@Maik

Je Ubuntu Gnome plaatje (eerdere post) werkt helaas niet.
Niet goed gelink/gehost blijkbaar.

<><><><>

En wat gebeurd er met de Snappy packages? Wit was ook van Unity 8 toch?

Waarom gebruiken ze geen Cinnamon? net als Mint.

Wat ik vreselijk vind aan mate is dat er geen zoekfunctie in het startmenu is, daardoor doet het mij direct al denken aan Windows 95 en 98.
Niet mijn ding dus.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/14, 14:31:31 door jos34 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #67 Gepost op: 2017/04/14, 14:43:28 »
Wat ik vreselijk vind aan mate is dat er geen zoekfunctie in het startmenu is, daardoor doet het mij direct al denken aan Windows 95 en 98.
Niet mijn ding dus.
Bij Mate kun je met Mate Tweak aanvinken of je een geavanceerd menu wilt hebben. Als je dat gedaan hebt, kun je eenvoudig en snel zoeken. Bv <WinKey> + 'firefox'+ <Enter> = Firefox opstarten

Offline jos34

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #68 Gepost op: 2017/04/14, 14:53:56 »
Wat ik vreselijk vind aan mate is dat er geen zoekfunctie in het startmenu is, daardoor doet het mij direct al denken aan Windows 95 en 98.
Niet mijn ding dus.
Bij Mate kun je met Mate Tweak aanvinken of je een geavanceerd menu wilt hebben. Als je dat gedaan hebt, kun je eenvoudig en snel zoeken. Bv <WinKey> + 'firefox'+ <Enter> = Firefox opstarten

OK, dat is dan nieuw voor mij, maar of het net zo (handig) werkt als bij Unity is nog de vraag.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #69 Gepost op: 2017/04/14, 14:56:10 »
Wat ik vreselijk vind aan mate is dat er geen zoekfunctie in het startmenu is, daardoor doet het mij direct al denken aan Windows 95 en 98.
Niet mijn ding dus.
Bij Mate kun je met Mate Tweak aanvinken of je een geavanceerd menu wilt hebben. Als je dat gedaan hebt, kun je eenvoudig en snel zoeken. Bv <WinKey> + 'firefox'+ <Enter> = Firefox opstarten
OK, dat is dan nieuw voor mij, maar of het net zo (handig) werkt als bij Unity is nog de vraag.
Voor het zoeken (+ opstarten) van programma's werkt het iig sneller dan unity. Veel sneller. Dus beter wat mij betreft.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #70 Gepost op: 2017/04/14, 15:20:22 »
Ik ben momenteel bezig met Ubuntu Mate, Ubuntu Budgie, Ubuntu Gnome en Xubuntu.
Die heb ik allemaal geinstalleerd, en daar ga ik mee aan de slag. Maar zien wie het wordt.

We hebben nog even de tijd.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #71 Gepost op: 2017/04/14, 15:31:50 »
doet het mij direct al denken aan Windows 95 en 98.
En dat vind ik juist weer ideaal, dat is dan ook één van de redenen voor mij, om Xubuntu te willen.
Die is bovendien simpel aan te passen.
Zoveel mensen, zoveel wensen maar met Linux kan en mag alles :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #72 Gepost op: 2017/04/15, 13:01:40 »
Zo komt 'Ubuntu GNOME' te overlijden, of gaat over in Ubuntu ?

Ligt er geheel aan denk ik wat Canonical met Gnome gaat doen, als het de default Gnome 3 desktop omgeving is dan heb je de kans dat Ubuntu Gnome verdwijnt. Het heeft geen nut om twee dezelfde projecten te hebben lopen met hetzelfde doel.

Even terug komende hierop: http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/ubuntu-gnome

DarkEra

  • Gast
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #73 Gepost op: 2017/04/15, 13:07:14 »
@Maik

Je Ubuntu Gnome plaatje (eerdere post) werkt helaas niet.
Niet goed gelink/gehost blijkbaar.


Ik denk omdat distrowatch het plaatje heeft veranderd toen 17.04 uit kwam. Heb een andere geplaatst.

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity verdwijnt: 18.04 wordt Gnome!
« Reactie #74 Gepost op: 2017/04/15, 13:30:43 »
Zou dat ook invloed kunnen hebben op Ubuntu Mate ,of is dat een ander Team dat daar aan werkt ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.