Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Software en configuratie / Teams vanaf ubuntu / mint
« Laatste bericht door ZijneBalorigheid Gepost op Gisteren om 09:30:13 »
Zojuist heb ik ontdekt dat het vanaf ubuntu / mint niet meer mogelijk is om bestanden te uploaden naar de webversie van microsoft teams. Ik vrees en vermoed dat het iets te maken heeft met de nieuwe versie van laatstgenoemde. Weet iemand van een manier om hier omheen te werken oid?
22
Internet en draadloos / Re: Fout tijdens verbinden met Digid.nl in Firefox
« Laatste bericht door HWE64 Gepost op Gisteren om 09:22:31 »
Bij mij in FF 125.01 werkt alles gewoon.
23
Internet en draadloos / Fout tijdens verbinden met Digid.nl in Firefox
« Laatste bericht door Bobbie Gepost op Gisteren om 08:52:49 »
Fout tijdens verbinden digid.nl ,in Firefox

Inloggen bij mijn overheid of ziekenfonds gebeurt met Digid, hierna komt helaas een een blank tabblad met de tekst:dat de pagina verwijst niet op de juiste manier door, fout tijdens het verbinden met digid.nl.
Dit probleem kan soms worden veroorzaakt door het uitschakelen of weigeren  van Cookies.
 Heb cookies en geschietenis gewist, geen positief resultaat andere computer me linx ook niet, alleen via een live USB stick ook niet. WAt zal er aan de hand zijn, Antwoord ??
24
Software en configuratie / Re: Verwijderen van LibreOffice in Lubuntu (?)
« Laatste bericht door pinokkio Gepost op Gisteren om 08:08:34 »
Kan je toch ook verwijderen via de softwarewinkel?
25
Software en configuratie / Re: Verwijderen van LibreOffice in Lubuntu (?)
« Laatste bericht door henkoegema Gepost op 2024/04/21, 23:01:13 »
sudo apt remove --purge libreoffice*sudo apt cleansudo apt autoremove

Dankjewel.   ;)
26
Software en configuratie / Re: Verwijderen van LibreOffice in Lubuntu (?)
« Laatste bericht door EvC Gepost op 2024/04/21, 21:01:35 »
sudo apt remove --purge libreoffice*sudo apt cleansudo apt autoremove
27
Software en configuratie / Verwijderen van LibreOffice in Lubuntu (?)
« Laatste bericht door henkoegema Gepost op 2024/04/21, 20:06:34 »
Op een (mini) laptop heb ik Lubuntu 22.04
Wat is de beste manier om LibreOffice te verwijderen?
28
Hi Bloom ! Dank voor je reactie. Ja, dit zou ik nu nog eens kunnen doen. Ik had dit bij de vorige twee rammetjes gedaan en die gaven toen veel rode fouten aan. Vandaar dat ik nu twee nieuwe erin heb zitten. En die doen het zover ik kan zien, prima. Ik moet nu even weg maar zal daar vanavond nog eens mee bezig gaan.  Groet.
29
Ik zou eens beginnen met een geheugentest. Je kunt de livecd van Memtest86+ daarvoor gebruiken.
Hier kun je die downloaden: https://www.memtest.org/download/v7.00/mt86plus_7.00_64.iso.zip
30
Hoi Allemaal! Dit is voor liefhebbers om mee te denken. Sinds lange tijd ben ik bezig met een leuk old-timer-pc projectje. Het gaat mij hier juist om het kunnen uitpluizen en begrijpen wat er zich nou precies afspeelt en of het me kan lukken om toch dat ding aan de praat te krijgen. Om de kosten gaat het niet. Je koopt al een oudje voor een paar euro. Ik heb zo’n beetje alles geprobeerd dat ik maar wist en van Internet heb kunnen halen,maar het lukt me toch niet. Dus hopelijk is er iemand die me nog wat tips kan geven. Bij voorbaat dank

Data:

Het is een Asus P5VD2-MX van ± 2006. Yep, een oudje met winxp erop en verschillende Xubuntu-versies, van destijds tot aan vorig jaar altijd probleemloos kunnen gebruiken. Videokaart Radeon 6450. Die weliswaar niet door Linux wordt ondersteunt,maar de Linux-driver werkt perfect in de plaats. En vorige maand nog eens 2x 2 GB nieuwe Ram gekocht die het prima doen.

Hét kern-probleem:

ik kan tal van verschillende winxp-installatie cd’s of dvd’s gebruiken van zowel een originele set van mijzelf als gedownloade versies. Bij alle winxp's gaat meestal alles goed TOTAAN het moment dat het proces stopt bij : windows start setup. Dan is het volledig over. De pc heb ik b.v. gisteren 3 uur zo laten staan,maar niets. Op advies van het web dat je dan zo gauw hij met dat windows-start-setup begint, de dvd eruit moet halen.Zo gedaan dus. Ook met het erin laten zitten blijft het zo. Ik heb praktisch alles uit de pc gesloopt. Alleen laat ik de externe dvd-player wel aangesloten ivm die dvd's. Ik loop dus tegen dát ene moment aan waar alle data, dat ik meen is opgeslagen in de Ram, dé overstap moet maken naar de videokaart en de rest van de pc. Bij tal van info ivm een stop-error las ik vaak dat er dan  iets gaande zou zijn van een lager orde dat niet kan stoppen of geen rechten heeft en daardoor niet naar iets van hogere orde kan gaan….?? Yep, algebra. Hoe dan ook, hij wil niet dóórgaan.

Enkele achtergronden. Vorig jaar werd er door werklui een veel te zware kachel aangesloten op mijn huis-net waardoor er een grote stroomstoring plaatsvond terwijl ik op die pc aan het werken was. Een ongelukje. Goed, wat later zag ik bij inspectie van de pc dat er enkele van die Elco-weerstandjes op het moederbord goed bol stonden. M.a.w., die moesten vervangen worden. En ja, die klus heb ik zo goed mogelijk gedaan. Maaaar…,tja, het zóu dus kunnen dat ik ergens iets toch fout heb gedaan? Maar daartegenover staat de pc wel eindeloos werkt met de bios en het installeren tótaan dat ene moment! Mogelijk is er ook nog een ander foutje van mij de oorzaak. Ik had eens de koeler van het MB gehaald om de pasta te vernieuwen. Toen ook maar even gekeken naar de CPU! Bij het er weer in leggen had ik één van de krammetjes op het MB iets verbogen. (gloeiende,gloeiende..) Maar met heel veel geduld en wat tijd heb ik dat weer netjes op z’n plekje kunnen drukken. Maar ook hier geldt….,wellicht toch iets fout gedaan…? En zou dan niet veel meer het niet doen?

Nu de kicker. Ik heb gelukkig mijn huidige werk-pc waar ik alles op doe en kan daar ook de HD’s bekijken en bewerken die ik in die oude pc stop. Dus wat ik steeds deed was, eerst zo’n hd helemaal  diep formatteren en dan pas de winxp proberen te installeren. Maar, de kicker, ook als ik ongeacht welke versie van een Linux-distro probeer, ook dan loopt de pc vast. Met veel kernel-panics, hardware errors en het zelfs niet vanuit het start-scherm in de uitprobeer-optie kunnen komen. Opvallend, ik heb wel eens een Ultimate Boot kunnen laten starten en daarin gekozen voor de mini-winxp. Eén keer lukte dat. Maar na heel,heel,heel lang installeren, kreeg ik een “enigszins” werkende min-winxp waarbij letterlijk elke Enter of klik tussen de 3 en de 5 minuten duurde vóór dat hij dat commando uitvoerde. Ging uiteindelijk ook mis.

Dus de situatie is , dat ik wel een bios heb die ik ook op alle mogelijke manieren heb uitgeprobeerd, en dan een volledig lege HD gebruik. Maar heb dus geen OS waarin ik iets kan gaan doen. Dus ook eventuele foute drivers of andere zaken als foute IRQ’s enz, kan ik niet behandelen. Ook het bios standaard settings geeft geen resultaat. Ik weet dat ik voor mijn SATA HD’s ook SATA-driver moet gebruiken. Die staan niet op mijn originele winxp-schijf en ik heb geen floppydisk. Dus op al die verschillende winxp versies van het internet en ook zelfs de gehele image-set van al mijn oude drivers die ik nog heb, moet ik dan zien om te vormen tot een slipstream-set. Maar of dat allemaal goed gaat is maar de vraag. Tot nu blijf ik vast lopen.

Een tijd vóór dit alles had ik eens besloten een nieuwe trafo te kopen bij Mediamarkt. Die lijkt het mij prima te doen. Maar in een heel ver verleden had ik ook eens daar zo’n nieuwe trafo gekocht en die bleek gewoon kapot terug gezet in het schap. Kwam ik ook pas later achter…! Maar als dit nu ook zo zou zijn lijkt mij van niet. De pc kan rustig uren stationair draaien zonder dat de temp gek gaat doen. Het is nu wel een 350 w ipv een 500 w. Maar zou hij daarmee niet eens een Puppy-linux aan kunnen??? Ja, ik heb van alles geprobeerd.

Dan blijft mijns inzien alleen nog die videokaart over. Ik had ook al een nieuwe kaart gekocht maar die heeft allen 2 DP aansluitingen. Ik had daarvoor ook een verloop-stekker gekocht die dan gaat naar VGA. Op mijn Screen heb ik alleen twee aansluitingen. De ene is de altijd gebruikte D-sub en de ander is nog nooit gebruikt, een DVI-D aansluiting. Als ik die stekker gebruik om zo naar de Screen te gaan dan heb ik bij het starten van de pc geen enkele piep-geluid. Dat wel altijd plaats vind met mijn standaard videokaart. M.a.w., geen enkel signaal gaat door die verloopstekker. Wellicht is dus ook die nieuwe kaart niet te gebruiken..? Dan zou dus de huidige kaart “kapot” moeten zijn ???? Waarom gaat hij dan wel probleemloos met de bios aan de gang en het hele installatie-proces, totaan….het beruchte moment.

Ik weet het nu even dus niet meer. En waar het me nu uitdrukkelijk om gaat is, dat ik te weten kan komen wát is nu gaande ??? Wat is de fout ?? Nogmaals, het gaat niet om het geld. Een 2ehands MB kost iets van 40 euro en een gefurbished nieuwe pc iets van 150 euro. Voila. Nee, ik wil graag uitpluizen wát is er gaande ???

Zover, zijn er mensen die me wat slimme tips kunnen geven? Is er iets van een “live-programaatje” dat ik via de dvd-player kan gebruiken om eens te analyseren welk hardware-deel precies de boel in het honderd laat lopen?  Wat is wijsheid ? Graag jullie reacties. Dank 
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10