Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz  (gelezen 3402 keer)

welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Gepost op: 2014/04/23, 10:06:10 »
Beste Mensen,

Wat adviseren jullie? Ik wil het meest geschikte systeem voor een dualcore 3ghz, 2gb werkgeheugen en een nvidia gt430 1gb grafische kaart.
De machine gaat gebruikt worden voor film, muziek afspelen, grafish 2d etc. Multifunctioneel behalve (zware) gaming.

Is Ubuntu 14.04 geen probleem of haal ik meer profijt uit Xubuntu of wellicht LinuxMint? Er zat van origine een voorgeinstalleerde windows xp op, deze is al eens opgewaardeerd naar 7 en Ubuntu 12.04 heeft er ook al eens op gedraaid.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/23, 10:13:54 »
Volgens mij moet Ubuntu 14.04 64 bit hier prima op draaien. 14.04 is sneller (soepeler) dan 12.04 en als die ook goed draaide dan mag 14.04 geen probleem zijn.


« Laatst bewerkt op: 2014/04/23, 10:19:07 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/23, 10:56:12 »
Hier zal alles goed op werken.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/23, 11:13:48 »
Aangezien het een machine uit 2006 betreft, dacht ik wellicht dat het zou lonen om er een lichter systeem op te zetten. Vanaf welke configuratie moet je gaan denken aan xubuntu/ linux mint etc? (of moet ik deze vraag in een ander topic zetten?)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Tom

  • Lid
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/23, 11:19:43 »
Zit je met Xubuntu 14.04 gebeiteld ,mijn persoonlijke mening na ,waarom ik de voorkeur geef ,bij Xubuntu inplaats van Mint ,krijg je puntversie´s bij eventuele herinstall heb je daar een voordeel aan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/23, 11:25:34 »
Aangezien het een machine uit 2006 betreft, dacht ik wellicht dat het zou lonen om er een lichter systeem op te zetten. Vanaf welke configuratie moet je gaan denken aan xubuntu/ linux mint etc? (of moet ik deze vraag in een ander topic zetten?)

Ubuntu 14.04 64-bit gaat daar prima op draaien, maar als je net iets meer uit jou configuratie gaat halen omdat je ook met film e.d. aan de slag gaat, dan is Xubuntu 14.04 net wat lichter.

Offline Hommel

  • Lid
    • Radio site van PA3I
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/23, 12:20:54 »
Ook mijn voorkeur zou Xubuntu zijn, deze gebruik ik ook op een ongeveer vergelijkbare computer.
Hier ben ik zeer tevreden over, en moet hier heel wat werk verzetten.
Dit is overigens altijd zeer persoonlijk, ander os zoals Mint 13 en Ubuntu 12.04 en Antix
alles Ubuntu familie en dan nog Mandriva/Fedora dit is een buiten beentje maar loopt ook prima, op deze computer, ik wissel gewoon steeds de HD, hierdoor kan ik prima vergelijken.
En Xubuntu spant de kroon, zeer stabiel en kan zeer goed tegen flinke belasting.
Dit is mijn mening.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/23, 12:53:37 »
Ok, de meerderheid lijkt tot nu toe voor Xubuntu. Dan is er ook nog een Kubuntu, daar weet ik eigenlijk bijna niets van. Zou dat voor de machine in kwestie geschikt zijn?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/23, 13:20:37 »
Ok, de meerderheid lijkt tot nu toe voor Xubuntu. Dan is er ook nog een Kubuntu, daar weet ik eigenlijk bijna niets van. Zou dat voor de machine in kwestie geschikt zijn?

Ja. Alles kan je op die machine draaien. Maar Kubuntu is wel iets zwaarder dan Xubuntu.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/23, 13:28:24 »
Ok, de meerderheid lijkt tot nu toe voor Xubuntu. Dan is er ook nog een Kubuntu, daar weet ik eigenlijk bijna niets van. Zou dat voor de machine in kwestie geschikt zijn?
Kort antwoord: JA
Langer antwoord, alles zal werken, het belangrijkste is echter jouw smaak.
Trek er een tijdje vooruit en download Ubuntu, Xubuntu en Kubuntu (en desnoods een aantal Mint versies).
Zet deze één voor één op een USB-stick, boot vanaf de USB stick en bekijk ze.
Degene die jou het meeste bevalt, ga je installeren en vertel ons je bevindingen ..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline PKing

  • Lid
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/23, 13:40:39 »
Dat is excact de manier waarop ik mijn eega overgehaald heb maar ik gaf haar maar 2 keuzes:-)
Gewoon even met de live dvd/usbstick laten zien wat de voor/nadelen zijn, en zeggen kies er maar 1 :angel:

Eega's moet je natuurlijk een keuze geven :evil:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/23, 15:06:35 »
Kleine aanvulling op reacties van o.a. Ron. Xubuntu ken ik inmiddels al want ik heb onlangs de laptop van mijn eega gered met een nieuwe harde schijf en xubuntu. Gewoon zonder eerst uitproberen geinstalleerd en het werkt gewoon goed. (Pking, ik heb mijn eega in het geheel geen keuze gegeven en ze is ook blij :P) Ik wilde alleen weten of het voor mijn 3ghz machine veel uitmaakt qua snelheid, stabiliteit etc. Maar het antwoord is dus feitelijk dat het een kwestie van smaak eens te meer de machine alle varianten aan kan.
Rest mij dus alleen nog om Kubuntu te proberen. Ron: aangezien ik geen haast heb denk ik dat ik Kubuntu ook gewoon helemaal ga installeren om te proberen.

Mijn dank tot zo ver.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/23, 15:36:15 »
Misschien een kanttekening:
Hier heb ik 2 desktops (antiek) en 2 laptops (1x antiek en 1x 5 jaar oud).
Al deze systemen zijn hetzelfde met Xubuntu ingericht, hierdoor hoef ik nooit te zoeken en zijn alle configuraties (bijna) hetzelfde.
Mogelijk een extra overweging ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/23, 16:55:39 »
Ron: wat noem jij antiek? Velen zullen mijn dualcore namelijk al antiek noemen.....
(het is overigens best een sport om "antieke" pc's weer werkend te krijgen. Zo heb ik gisteren een amd athlon xp2200 1.8ghz weer goed laten draaien met een Lubuntu installatie).
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/23, 18:53:14 »
Ron: wat noem jij antiek?
Mijn werk-PC is een 1GHz systeem met 1GB RAM, in de winkel moesten ze MSI bellen, of er wel 1GB op kon.
Deze is geleverd met Win-98 (steeds vastlopers, omdat Win-98 maar 512kB ondersteunde).
De 2e desktop is een dual-core 1.6GHz.
De antieke laptop is ook 1.6GHz, met 3GB aan RAM.
Al deze machines durf ik snel te noemen, dankzij Xubuntu :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/23, 19:35:35 »
Ja, het blijft het verhaal van het verschil tussen technische en economische levensduur. Voor elke pc die langer kan functioneren hoeven er geen grondstoffen te worden gewonnen voor nieuwe en besparen we een heleboel, niet alleen geld. En nog even en dit topic gaat tot een maatschappelijke discussie leiden ;). Overigens: ik heb Kubuntu gecheckt en ik ben zeer te spreken!
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/23, 20:33:59 »
ik heb Kubuntu gecheckt en ik ben zeer te spreken!
Het is grafisch heel iets anders dan XFCE, wanneer het bevalt is het prima !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/24, 11:04:18 »
tussen twee haakjes: Kubuntu maakte op mij een hele goede indruk, maar ik loop niet tegen verrassingen aan? In principe draait alle software die op Ubuntu draait ook op Kubuntu?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/24, 11:25:25 »
Voor zover ik weet is de software op Kubuntu vrijwel of helemaal gelijk aan Ubuntu.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/24, 11:39:41 »
Voor zover ik weet is de software op Kubuntu vrijwel of helemaal gelijk aan Ubuntu.

Dat klopt.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/24, 13:59:36 »
Ok, mijn dank allen. Hoe verklaarde ik een topic ook al weer voor opgelost? zo vaak kom ik hier niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/24, 14:21:20 »
Ok, mijn dank allen. Hoe verklaarde ik een topic ook al weer voor opgelost? zo vaak kom ik hier niet.
Rechts onder in het scherm, dat heb ik nu voor je gedaan .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/24, 16:39:23 »
er staat links onderin anders nog steeds: "onderwerp niet opgelost"...??
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/24, 16:46:04 »
Als je onderwerp opgelost is, staat er "Onderwerp niet opgelost" - meer als "Onderwerp toch niet opgelost" bedoeld.
Is je onderwerp niet opgelost is, staat er "Onderwerp opgelost". Het is om een wijziging in status aan te geven, die knop.
Je kan ook kijken naar de eerste post in dit topic. Er staat nu een groen vinkje voor de titel. Dat wil ook zeggen dat het topic op opgelost staat.

Re: welke ubuntu/linux versie op een dualcore 3ghz
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/24, 20:11:39 »
Ok, dan heb ik hem. En voor ik het vergeet: Ron, dank je wel ;).
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.